موضوعات داغ

سقف تعهد بیمه نامه شخص ثالث، به سود ارزان قیمت ها و به ضرر گران قیمت ها

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

با افزایش شدید قیمت ها، امروزه شاهد تبدیل خودروهای چند میلیون تومانی به خودروهای چند صد میلیون تومانی و یا تبدیل خودروهای چند صد میلیون تومانی به خودروهای میلیاردی هستیم، ولی با این حال قانون این افزایش قیمت ها را نادیده گرفته و نهایتا خودروی چند صد میلیون تومانی و یا حتی میلیاردی شما را در حد یک خودروی 220 میلیون تومانی حساب می کند، همچون شرکت های بیمه که نهایتا تا سقف 220 میلیون تومان به شما خسارت پرداخت خواهند کرد.

ایجاد تغییراتی در قانون بیمه طی سال های گذشته و گروه بندی خودروها به دو دسته متعارف و غیرمتعارف که در واقع به خودروهای لوکس گفته می شود، پرداخت خسارت بیمه را با مشکلاتی مواجه کرده است. زیرا از زمان تصویب این قانون تا به امروز اتفاقات بسیار زیادی رخ داده و قیمت خودروها دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و اکنون بسیاری از آنان در دسته خودروهای نامتعارف قرار گرفته اند.

پرداخت نامحدود خسارت به خودروهای زیر ۲۲۰ میلیون تومان

عباس خسروجردی، مدیرکل نظارت فنی بر بیمه های غیر زندگی بیمه مرکزی با اشاره به وضعیت پرداخت خسارت به خودروهای متعارف و غیر متعارف، چنین عنوان کرد که اگر یک خودروی متعارف که قیمت آن در سال جاری حداکثر ٢٢٠ میلیون تومان باشد و در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شود، میزان خسارت به هر اندازه ای که باشد توسط مقصر حادثه جبران خواهد شد.

حال اگر مقصر حادثه بیمه نامه شخص ثالث داشته باشد، این مبلغ تا سقف تعهداتی که در بیمه نامه آمده توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد و اگر هم بیمه نامه نداشته یا تعهدات بیمه نامه کافی نباشد، کل خسارت و یا مبلغ مازاد بر تعهد بیمه گر را باید مقصر حادثه جبران کند. یعنی برای خودروهایی که تا سقف ۲۲۰ میلیون ارزش دارند، هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.

قانون به ضرر خودروهای بالای ۲۲۰ میلیون تومان

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، مدیر کل نظارت فنی بر بیمه‌ های غیر زندگی بیمه مرکزی همچنین اعلام کرد که اگر خودروی زیان دیده قیمتی بیشتر از ۲۲۰ میلیون تومان داشته باشد که در حال حاضر بسیاری از خودروهای موجود در بازار در همین رده قرار می گیرند، نحوه پرداخت خسارت به آن ها متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال اگر خودروی زیان دیده ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، با توجه به اینکه از نظر قانون گذار خودرو نامتعارف به شمار می رود، حتی اگر این خودرو خسارت کلی دیده و اسقاطی هم شده باشد، مقصر حادثه فقط تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان مسئول خسارت بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و یا بیمه گر نخواهد بود.

در همین خصوص پیشنهاد می شود که خودروهای بالای ۲۲۰ میلیون تومان باید برای جبران زیان از بیمه بدنه استفاده کنند. گرچه بیمه بدنه اختیاری است، ولی در حال حاضر باتوجه به افزایش بسیار زیاد قیمت خودرو در بازار و اینکه بیمه نامه شخص ثالث سقف تعهد 220 میلیون تومانی دارد، توصیه می شود که دارندگان این دسته از وسایل نقلیه نسبت به خرید بیمه نامه بدنه از شرکت های بیمه اقدام کنند تا در زمان بروز حادثه و ایجاد خسارت با مشکل سقف خسارت مواجه نشوند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد