موضوعات داغ

عرضه قریب الوقوع یواز هانتر، سهم‌خواهی روس‌ها از بازار خودرو ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

صنعت خودرو ایران مدت‌ها است که از درون و بیرون تحت فشارهای مختلفی قرار دارد که نتیجه آن سخت شدن شرایط توسعه و تولید محصولات جدید برای خودروسازان و ناتوانی واردکنندگان از عرضه محصولات بروز دنیا بوده است.

در چنین شرایطی خودروسازان چینی روز به روز بر نفوذ خود در بازار ایران افزودند و دایره تسلط خود بر صنعت خودرو ایران را گسترده‌تر کردند. با این وجود خودروسازان روسی هرچه زدند به در بسته خوردند و موفق نشدند تا هم‌پای چینی‌ها وارد بازار ایران شوند.

برند روسی یواز یکی از خودروسازان قدیمی روسی است که مدت‌ها برای ورود به بازار ایران تلاش کرد تا در نهایت با سروش دیزل موفق شد به بازار ایران ورود پیدا کند. اکنون نیز سروش دیزل روز به روز بر تنوع محصولات خود می‌افزاید و سبد محصولات یواز را گسترش می‌دهد. جدیدترین محصولی که در وب‌سایت این خودروساز مشاهده می‌شود، یواز هانتر است.

شکارچی از دل تاریخ روسیه

یواز هانتر یکی از قدیمی‌ترین محصولات این خودروساز روسی است که سابقه تولید آن به دهه شصت میلادی و دوران شوروی سابق باز می‌گردد. یواز هانتر با اسامی مختلفی همچون یواز 469 شناخته می‌شود و علاوه بر روسیه، در چند کشور دیگر از جمله اوکراین و آذربایجان نیز به تولید می‌رسد.

همچنین بخوانید: تصاویر یواز پاتریوت در ایران منتشر شد، یک بام و دو هوای سروش دیزل

یواز هانتر در بیش از پنجاه کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد که اکثر آن‌ها از کشورهای بلوک شرق هستند. کاربردی بودن یواز هانتر برای مصارف نظامی و انتظامی، سبب شده تا در بسیاری از مناطق دنیا به عنوان خودرو نظامی یا خودرو پلیس از یواز هانتر استفاده شود. اگر تصاویر این خودرو برای شما آشنا به نظر می‌رسد، به دلیل آن است که این خودرو توسط ارتش عراق نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است در تصاویری که از جنگ هشت ساله ایران و عراق مشاهده می‌کنید، با چهره یواز هانتر برخورد کرده باشید. نمونه‌هایی از نسل اول یواز 469 نیز در جاده‌های شمال ایران دیده می‌شوند.

ثبات در طی نیم قرن

یواز هانتر در طی پنج دهه تولید خود در سطح جهانی، با کمترین سطح تغییرات ظاهری به دست مشتریان رسیده و بنابراین با مشاهده این خودرو ممکن است نیسان پاترول نسل دوم یا تویوتا لندکروزر سری 40 در ذهن شما تداعی شود. در حقیقت یواز 469 خودرویی کاربردی و چهارچرخ محرک است که دولت اتحاد جماهیر شوروی آن را برای استفاده در سازمان‌های دولتی و نظامی خود نیاز داشت. به همین دلیل روس‌ها خودرویی ساده و کم‌دردسر می‌خواستند که بتواند در هر مسیری رانندگی کند و پیچیدگی چندانی نیز نداشته باشد.

یواز 469

یواز 469 در اوایل دوران حیات خود تنها برای استفاده نهادهای دولتی شوروی و کشورهای بلوک شرق مجاز بود. به تدریج نسخه‌های مزایده‌ای این خودرو به دست مشتریان شخصی رسیدند و با توجه به استقبالی که از این خودرو به عمل آمد، یواز تصمیم گرفت تا نسخه‌های تجاری این خودرو را نیز به بازار عرضه کند.

از یواز 469 تا یواز هانتر

یواز هانتر جدیدترین نسخه از یواز 469 است که در سال 2010 وارد بازار جهانی شد. در حقیقت یواز 469 طی نیم قرن تولید خود براساس یک ساختار مشخص تولید شد و تغییرات آن بسیار محدود بودند. یواز هانتر نسخه‌ای بروز شده از نسخه بی این خودرو یعنی یواز 469B است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای استفاده در ارتش روسیه ساخته شد.

یواز هانتر از سال 2010 روی خط تولید قرار دارد و به دلیل سادگی بیش از حد، مورد توجه تیونرهای مختلف قرار گرفته و هرکدام از شرکت‌های تیونینگ نسخه‌ای خاص از یواز هانتر را به بازار عرضه کرده‌اند. یواز هانتر به پیشرانه 2.7 لیتری تنفس طبیعی با فناوری قدیمی مجهز است که حداکثر 128 اسب‌بخار قدرت و 200 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس مورد استفاده برای این شاسی بلند روسی نیز از نوع پنج سرعته دستی است. یک پیشرانه دیزلی 2.2 لیتری نیز برای یواز هانتر قابل سفارش است که به نظر نمی‌رسد سروش دیزل این موتور را به بازار ایران عرضه کند.

یواز هانتر

یواز هانتر با قیمتی در حدود 8700 الی 9500 یورو در بازار اروپای شرقی عرضه می‌شود. با توجه به قیمت نزدیک‌ترین شاسی بلند آفرودی بازار اروپا یعنی رنو داستر که حدود 11000 هزار یورو است، یواز هانتر رقیبی ارزان‌ و اقتصادی به نظر می‌رسد. البته این قیمت مربوط به تیپ پایه هر دو خودرو است و در صورتی که مشتری امکانات بیشتری را بخواهد، نیاز به پرداخت مبلغ بیشتری خواهد داشت.

چه آینده‌ای در انتظار یواز هانتر خواهد بود؟

اما چرا واقعا باید شخصی به خرید یواز هانتر علاقمند باشد؟ قطعا خرید نسخه روسی تویوتا لندکروزر FJ40 در سال 2020 برای مشتری جذاب نخواهد بود و تنها معیاری که موجب می‌شود یواز هانتر در برخی بازارها فروخته شود، نبود خودروهای کاربردی برای استفاده در معابر آفرودی با قیمت مقرون به صرفه است. یواز هانتر ساختاری کاملا قدیمی دارد، فنرهای شمش در عقب، ترمزهای دیسکی و پیشرانه‌ای با راندمان نه چندان مطلوب برخی از این موارد هستند.

یواز هانتر

با توجه به قیمتی که سروش دیزل برای محصولات جدید خود از جمله یواز پاتریوت تعیین کرده است، به نظر نمی‌رسد برای یواز هانتر مبلغی کمتر از 400 میلیون تومان به عنوان قیمت اعلام شود. بنابراین در مقایسه خودرو 50 ساله یواز هانتر و کراس‌اوورهای خوش رنگ و لعاب چینی، قطعا چینی‌ها برنده خواهند بود و توجه مشتریان شخصی را به خود جلب خواهند کرد. شاید تنها راهکار برای فروش یواز هانتر در بازار ایران، استفاده از این خودرو در ناوگان ادارات دولتی و نهادهای نظامی و انتظامی باشد و اگر سروش دیزل قصد عرضه یواز هانتر به بازار ایران را دارد، بهتر است تا از همین الان به دنبال جلب نظر خریداران حقوقی باشد.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/28
والا این ماشین که دوقرن عقب نسبت به خودرو سازی ما، اینو می خواهن بیارن که ما خداروشکر کنیم...
1399/7/28
واقعا چرا ادم عاقل باید دسترنج اش خرج ی همچین فاجعه ای کنه
واقعا حیف وقت نیست ک صرف مونتاژ و عرضه این عطیقه بشه
1399/7/28
این دیگه چه سمی هستش
1399/8/5
سروش دیزل ما رو چی فرض کرده. بقیه ماشین میارن، اینم ماشین میاره‌.
1400/1/29
خلایق هر چه لایق
1401/12/5
فقط فقط بدرد آفرود میخوره