موضوعات داغ

نگاهی به هفت نسل تویوتا سلیکا به مناسبت پنجاه سالگی سدان اسپرت ژاپنی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تویوتا سلیکا یک سدان اسپرت و دوست‌داشتنی ژاپنی است که پاسخی از تویوتا به ماسل‌کارهای آمریکایی محسوب می‌شد. تاکنون هفت نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده که نسل آخر آن در سال 2006 به پایان راه خود رسید.

از آن زمان تاکنون شایعات مختلفی پیرامون احیا مجدد تویوتا سلیکا منتشر شده که تمامی آن‌ها تاکنون بدون نتیجه بوده‌اند. تویوتا سلیکا اکنون پنجاه سالگی خود را جشن می‌گیرد. در ادامه نگاهی به تاریخچه تویوتا سلیکا خواهیم داشت که از سال 1970 تا 2006 در خط تولید تویوتا حضور داشت.

نسل اول، 1970 تا 1977 – تویوتا سلیکا TA22

نسل اول تویوتا سلیکا براساس پلتفرمی مشترک با تویوتا کارینا که یک سدان بود توسعه یافت. سلیکا کلمه‌ای اسپانیایی بوده که به معنای فرد ساکن در بهشت (آسمانی) است. نسل اول تویوتا سلیکا دیفرانسیل عقب بود و سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو از یکدیگر مستقل بودند.

پنج پیشرانه برای نسل اول تویوتا سلیکا در نظر گرفته شده بود که عبارت بودند از موتورهای 1.4 ، 1.6 ، 1.9 ، 2.0 و 2.2 لیتری. این پیشرانه‌ها همراه با جعبه دنده چهار سرعته و پنج سرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک به دست مشتریان رسیدند.

نسل اول تویوتا سلیکا

نخستین نمونه‌های تویوتا سلیکا در سال 1971 وارد بازار اروپا شدند و یکسال بعد نیز تویوتا سلیکا GT با موتور 1.6 لیتری مشهور خود به عنوان گل سرسبد خانواده سلیکا وارد بازار شد. این پیشرانه مجهز به دو میل بادامک بود و دو کاربراتور دوبل داشت. مدتی بعد نسخه فیس لیفت این خودرو با نام تویوتا سلیکا 2000GT نیز به بازار عرضه شد. نسل اول تویوتا سلیکا در بازار کشورمان نیز حضور دارد.

نسل دوم، 1977 تا 1981، تویوتا سلیکا TA40

نسل دوم تویوتا سلیکا در سال 1977 و در چند فرم بدنه از جمله کوپه و لیفت بک به بازار عرضه شد. نسل دوم تویوتا سلیکا از ساختاری مشابه با نسل اول بهره می‌برد و قوای فنی متنوع‌تری را پیش روی خریداران قرار می‌دهد. جعبه دنده‌ها نیز نسبت به گذشته تنوع بیشتری پیدا کرده بودند و تعویض دنده‌ها را سریع‌تر انجام می‌دادند.

نسل دوم تویوتا سلیکا

نسل سوم، 1981 تا 1985-تویوتا سلیکا TA60

نسل سوم تویوتا سلیکا برای نخستین بار به موتور شانزده سوپاپ مجهز شد. این موتور شانزده سوپاپ زیر کاپوت بلند نسل سوم تویوتا سلیکا جا خوش کرده بود و حس خوبی از تملک یک اسپرت مقرون به صرفه را در مشتری ایجاد می‌کرد. نسل سوم تویوتا سلیکا با اتاق‌های کوپه دو درب، کانورتیبل دو درب و لیفت بک سه درب به بازار عرضه شد.

نسل سوم تویوتا سلیکا

تنوع موتورهای قابل انتخاب برای نسل سوم تویوتا سلیکا از همیشه بیشتر شده بود اما مشتریان تنها می‌توانستند با گیربکس چهارسرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی کنار بیایند. برای افرادی که علاقمند به خرید نسخه قوی‌تری از تویوتا سلیکا بودند، نسخه ویژه تویوتا سوپرا با پیشرانه شش سیلندر 168 اسب‌بخاری در نظر گرفته شده بود. به بیانی دیگر تویوتا سوپرا که امروزه نسل جدید آن در همکاری با بی ام و به بازار عرضه شده، نسخه‌ای مشتق شده از تویوتا سلیکا بوده است.

نسل چهارم، 1985 تا 1989 – تویوتا سلیکا TA160

نسل چهارم تویوتا سلیکا کم و بیش شبیه دیگر نسل‌های این خودرو بود و از ساختار موتور جلو – دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد. با این وجود نسخه‌ای خاص از این نسل با سیستم چهارچرخ محرک به بازار عرضه شد. این خودرو تویوتا سلیکا GT-Four نام داشت و نسخه‌ای از آن نیز در مسابقات WRC‌ شرکت کرد که موفق به کسب نتایج درخشانی شد.

نسل چهارم تویوتا سلیکا

نسل پنجم، 1989 تا 1993 – تویوتا سلیکا TA180

موفقیت‌های تویوتا سلیکا در رالی با نسل پنجم این خودرو نیز ادامه یافت. این نسل در فاصله سال‌های 1992 تا 1994 موفق به کسب سه عنوان با راننده و دو عنوان در جایگاه تولیدکننده در مسابقات WRC‌ شد. نسل پنجم تویوتا سلیکا نیز از سیستم چهارچرخ محرک بهره می‌برد اما دیفرانسیل پیش فرض آن از عقب به جلو منتقل شده بود.

نسل پنجم تویوتا سلیکا

نسل ششم، 1993 تا 1999 – تویوتا سلیکا TA2000

شاید یکی از مشهورترین نسل‌های تویوتا سلیکا در سطح جهان، نسل ششم این خودرو باشد که با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو شناخته می‌شود. البته همچنان نسخه GT-Four از تویوتا سلیکا با سیستم چهارچرخ محرک در دسترس خریداران قرار داشت.

نسل ششم تویوتا سلیکا

پیشرانه‌های چهار سیلندر تنفس طبیعی به همراه گیربکس چهارسرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی نیز قوای فنی قابل انتخاب تویوتا سلیکا را تشکیل می‌دادند. نسل ششم تویوتا سلیکا در مدل‌های لیفت‌بک کانورتیبل دو درب کوپه و سه درب کوپه به فروش می‌رسید.

نسل هفتم 1999 تا 2006 – تویوتا سلیکا TA230

نسل هفتم تویوتا سلیکا آخرین نسل این خودرو بود که در فاصله سال‌های 1999 تا 2006 به تولید رسید. با نگاهی به ظاهر این خودرو، می‌توان دریافت که تویوتا سعی کرده بود سلیکا را به رقیبی برای نیسان 370Z تبدیل کند که در این امر ناکام ماند. نسل هفتم تویوتا سلیکا براساس پلتفرم MC تویوتا توسعه یافته بود و زیرساختی مشترک با دیگر محصولات جدید این شرکت همچون تویوتا پریوس و تویوتا RAV4‌ داشت.

نسل هفتم تویوتا سلیکا

نسل هفتم تویوتا سلیکا نیز سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو داشت و مشتری می‌توانست این نسل را دو پیشرانه و سه مدل گیربکس سفارش دهد. جعبه دنده‌ها شامل انواع دستی پنج سرعته و شش سرعته و اتوماتیک چهارسرعته بودند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/1/6
ماشین های کلاسیک که تو ایران نیست و چجوری میشه خرید از کجا باید پیدا کرد ؟
1402/5/24
تویوتا سلیکا ۱۹۷۴ کارکرد ۶۰ هزار .۳۵ سال خوابیده در پارکینگ سرپوشیده .زرد قناری .سالم و آماده سفر . فروشی آگهی در شیپور