موضوعات داغ

شوماخر یا همیلتون، چه کسی بهترین است؟

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

جدیدترین موفقیت لوئیس همیلتون در فرمول یک، یعنی رسیدن او به رکورد 91 پیروزی مایکل شوماخر، بحث قدیمی چه کسی بززکترین راننده است را زنده کرد. همیلتون به عنوان یک راننده بدون شک یکی از ارکان اصلی این بحث به شمار می‌رود. اما او مایل نیست که با هیچکدام از اسطوره‌های گذشته مقایسه شود و خودش را یک راننده متفاوت می‌بیند تا اینکه بهتر یا بدتر از شخص خاصی باشد.

همیلتون بعنوان نوک پیکان پیشتازی مرسدس در عرصه فعلی فرمول یک، بیش از هر زمان دیگری توجه منتقدان را به خود جلب کرده است. به احتمال خیلی زیاد او در انتهای این فصل خواهد توانست تا به رکورد 7 قهرمانی جهان مایکل شوماخر در فرمول یک دست یابد و بدون شک با توجه به کسب 91 پیروزی در آخر هفته گذشته، رکورد پیروزیهای بیشتری را به نام خود در آینده ثبت خواهد کرد.

همیلتون می‌گوید:

در تمامی ورزشها درباره بزرگترها چه در گذشته و چه زمان حال صحبت می‌کنند.

من فکر می‌کنم که مقایسه افراد تقریبا غیر ممکن است و در زمانهای مختلف، ما به عنوان یک انسان در حال تکامل هستیم. اگر تمام رانندگان برتر را که در این ورزش موفق بوده‌اند در یک فصل و در ماشینهای یکسان و مشابه قرار دهیم، آیا چیز دیگری باقی خواهد ماند؟

مایکل شوماخر - لوئیس همیلتون
او ادامه داد:

همه این صحبتها درباره این است که چه کسی بزرگتر هست و این اصلا برای من مهم نیست. آنچه که برای من اهمیت دارد مسیری است که در این مدت طی کرده‌ام تا به اینجا رسیده‌ام.

من وقتی عملکردم را مرور می‌کنم به آنچه که توانسته‌ام انجام دهم افتخار می‌کنم. قطعا اشتباهات زیادی داشته‌ام اما این زندگی است و همه اشتباه می‌کنند.

متعاقب ثبت رکورد آخر هفته گذشته در نوربرگرینگ - بدون در نظر گرفتن روزها و هفته‌هایی که منتج به آن شد - همیلتون با سوالاتی درباره اینکه چقدر مهم است، به چه معنی است، چطور جشن می‌گیرد، چه میراثی از خود باقی خواهد گذاشت، بمباران شد.

قبل از گرندپری ایفل او تا حدی بی علاقه و بی تفاوت به نظر می‌رسید، اما بلافاصله پس از آن مشخص شد که این تنها مکانیزمی برای جلوگیری از حواس پرتی است: او بر روی تاج موج قرار داشت و اهمیت رسیدن به رکورد شوماخر بر روی صورت او حک شده بود و در کلماتش واضح بود.

بیشتر غروبهای یکشنبه، همیلتون تماس جداگانه‌ای با جراید دارد. چه یک مسابقه را خوب یا یک مسابقه را بد گذرانده باشد، پس از کم شدن آدرنالین آن مسابقه، او در حالت بهتری قرار می‌گیرد(در حالی که پس از شکست در رقابتهای تعیین خط، ما اغلب فقط همیلتون غمگین را می‌بینیم).

در این جلسات عصرگاهی، همیلتون حاضر جواب، متفکر و صریح است. گاهی اوقات برخوردهای خوبی پیش نمی‌آید- نقل قولی خارج از موضوع یا کلماتی که بیشتر در جراید دیده می‌شود نسبت به آنچه که آنها شنیده‌اند.

شاید بهترین مثال برای این موقعیت، احساس همیلتون نسبت به دستاوردهای مشابه او و دیگر رانندگان بزرگ که شایسته احترام هستند، است.

سر جکی استوارت
او در جواب خود، بطور تلویحی و غیر مستقیم به اظهارات اخیر سر جکی استوارت، مبنی بر اینکه همیلتون در سطح رانندگان نسل قدیمی نیست، زیرا این رانندگان با خطرات بزرگتری روبرو بوده‌ و از مزیت اتوموبیل همیلتون برخوردار نبودند، خطاب قرار داد. همیلتون می‌گوید:

بله، قطعا شما می‌توانید چیزهای بیشتری به یاد بیاورید و قطعا چیزهای بیشتری درباره این مطلب خاص خواهید داشت.

اما این یک مسیر طولانی است، مربوط به انچه که ما در طول این راه انجام داده‌ایم. در این مسیر شما با موانعی روبرو می‌شوید و تمامی افراد راه و روشی متفاوت برای انجام کارها دارند و فکر نمی‌کنم بایست بخاطر نحوه انجام کارها کسی را سرزنش کرد.

من توسط افراد بسیاری سرزنش می‌شوم، بخصوص رانندگان قدیمی. فکر می‌کنم که آنها در زیر کلاهشان زنبور دارند، نمی‌دانم چرا.

ممکن است یک روزی از شر آن خلاص شوند. اما من برای پیشکسوتها احترام قائل هستم، حتی آنهایی که همیشه درباره من منفی صحبت می‌کنند.

من همیشه برای آنها احترام قائل هستم زیرا می‌دانم که در آن دوره تاریخ کار بسیار دشواری بوده است. برای آنها بسیار سخت بوده است و آنها اسطوره‌های آن زمان بودند که هم اکنون با ما هستند.

طی 20 سال، یا هرچقدر که هست، وقتی من به گذشته نگاه می‌کنم، می‌توانم این را به شما قول بدهم، هرگز در خصوص رانندگان جوانی که می‌آیند و موفق می‌شوند صحبت نخواهم کرد.

زیرا بطرز مسئولانه‌ای فکر می‌کنم، به عنوان یک راننده قدیمی‌تر، باید مسیر را تا جائیکه ممکن است برای آنها روشن کنم و مشوق آنها باشم. همیشه شخص دیگری وجود خواهد داشت، خواه مکس ورشتپن باشد و یا کس دیگری، سرانجام رکوردی را که من ثبت کرده‌ام خواهد شکست. این طرز فکر اشتباهی است که امیدوارم باشم که کسی نتواند رکورد مرا بشکند.

شما باید مشوق آنها باشید و امیدوار باشید با تمام توانشان زندگی کنند. و اگر این بدان معنی باشد که آنها به رکورد رسیده‌اند، شگفت‌آور است.

لوئیس همیلتون - مکس ورشتپن
به جذابترین قسمت گفته‌های او توجه کنید، آنها در زیر کلاهشان زنبور دارند....ممکن است یک روز از شر آن خلاص شوند، بطور مجزا، این گفته بسیار دفاعی به نظر می‌رسد. آن را کامل بخوانید و توجه کنید که در پاسخ به گفته‌های تهاجمی استوارت، چقدر نرمتر گفته شده است، او ترجیح داده است که متفاوت باشد.

برای همیلتون فرصت طولانی و کافی وجود داشت تا سینه خود را سپر کند و در مصاحبه با رسانه‌ها سر و صدا به پا نماید و در خصوص پرونده کاری خود بحث نماید که بزرگترین است. همیلتون تقریبا تمام جوانب آخرین موفقیتش در رسیدن به رکورد شوماخر را پوشش داد. حتی به سوال ناشیانه اما صحیح درباره اینکه چگونه بدون اینکه کاری انجام دهد، تاریخ را بازنویسی کرده است، پاسخ داد.

او در این خصوص می‌گوید که خیلی خیلی دشوار است که برای چنین ایده‌ای محاسباتی انجام شود و ان را معنی بخشیده و به واقعیت تبدیل نماییم. او اضافه کرد که قلبا حس آن با رکوردهایی که ورزشکاران رشته‌های دیگر ثبت می‌کنند، متفاوت است و اصرار دارد که هنوز انجام نشده است. او می‌گوید که هنوز حس می‌کند می‌تواند پیشرفت کند. هنوز هم حس می‌کند که در سطح واقعا خوبی رانندگی می‌کند.

انتظار می‌رود که همیلتون همچنان به حضور خود در فرمول یک ادامه دهد و چه کسی می‌داند زمانی که او بازنشسته شود، رکوردها کجا خواهند بود. جایگاه او در تاریخ تثبیت شده است. اما بحث در خصوص چگونگی اندازه‌گیری همیلتون در مقابل کسانی که با آنها جایگاه مشترکی دارد، مدتها بعد از رفتن او آغاز خواهد شد.

لوئیس همیلتون بر روی سکوی گرندپری ایفل 2020
او می‌گوید:

آنچه برای من کاملا روشن بوده است، البته، داشتن این پیروزی‌های بزرگ است، اما فکر می‌کنم مهمتر از آن کارهایی است که شما خارج از خودرو انجام می‌دهید.

فکر می‌کنم آنجاست که می‌شود تاثیرگذار بود و به یاد ماندنی شد. من هرگز نخواستم که جدا از خانواده‌ام به یاد بمانم اما واضح است که با داشتن این نتایج، سفری که با طرفدارانم داشته‌ام، امیدوارم برای آنها خاطره‌ساز شوم.

تصور می‌کنم که همه شما بخواهید بخاطر انسانیت و اینکه واقعا به دنیا اهمیت می‌دهید و آنچه را انجام می‌دهید با بهترین نیت هست، به یاد آورده شوید.

این همه آن چیزی است که من می‌خواهم. من طور دیگری فکر نمی‌کنم. برای من مهم نیست که به عنوان بهترین یا بزرگترین در یادها بمانم زیرا من برای رانندگان قدیمی احترام زیادی قائل هستم و حس نمی‌کنم که لزومی داشته باشد تا خودم را با آنها مقایسه کنم زیرا متفاوت هستم.

همه ما با هم فرق می‌کنیم و از نظر خودم، من بی نظیر هستم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/29
به شخصه معتقدم همیلتون در برابر شوماخر خیلی پایینتره. دلیل موفقیتش در این 3-4 سال اخیر صرفا خودروی خوبشه. نگاه کنید الان فتل چندمه؟ دهم جدوله. چرا؟ چون ماشینش خوب نیست. فتل الان بیاد مرسدس، میتونست قهرمان بشه راحت. اصولا مقایسه بین دو نفر زمانی معنی داره که هر دو از یک خودرو استفاده کنند. مثل اینکه مثلا بنده بالفرض تو تیم فرانسه بگن بیا و بازی کن، بعد مسی را ببرن تو تیم مالدیو و بعد فرانسه مالدیو را ببره و من بگم آقای مسی من خیلی از شما بهترم!