موضوعات داغ

شوماخر در هاس، خروج راسل، پشت شایعات ابلهانه 2021

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

در طول سالهای عادی شرایط فروش رانندگان و انتخاب تیمها عمدتا تا اواسط اکتبر مشخص شده است. اما در فرمول یک 2020 همه چیز غیر از فصول عادی است، زیرا فصل در ماه ژوئیه آغاز شد و در حال حاضر دو سوم آن سپری شده است.

شایعات در خصوص اینکه چه کسی برای فصل 2021 به کجا خواهد رفت، زودتر از آنچه که انتظارش می‌رفت، شنیده می‌شوند. اما اگر واقعا چیزی وجود داشته باشد به نظر خیلی ظالمانه می‌رسد، زیرا شنیده شده است که نیکو هالکنبرگ نامزد اصلی ردبول در کنار مکس ورشتپن است و سرجیو پرز جانشین جورج راسل در ویلیامز خواهد شد.

آیا چیز ظالمانه‌تری وجود دارد؟ مطمئنا هست، پیر گسلی جانشین استبان اوکون در رنو، علاوه بر آن حضور میک شوماخر در فرمول یک با هاس اتفاق خواهد افتاد نه آلفارومئو!

همچون همیشه اکثر این شایعات بعید به نظر می‌رسند که به واقعیت بدل شوند اگرچه دلایل محکمی پشت هر کدام از آنها نهفته است. ترفند این قبیل شایعات این است که کمک کنند تا با بررسی عوامل مختلف، حدس زده شود که چه خواهد شد. چنین عواملی بندرت روشن هستند و هرگز هم بهتر از شوک اننتقال کارلوس ساینز جوان در میانه فصل به تیم رنو در سال 2017 نبودند.

این انتقال به این علت اتفاق افتاد که توروروسو خواستار تغییر موتور خود از رنو به هوندا شد و مجبور شد بعنوان بخشی از پرداخت بدهی خود به آنها راننده خوب خود را نیز انتقال دهد. با حضور گسلی به عنوان بهترین راننده فرانسوی بعد از شوک پیروزی در مونزا-اولین پیروزی برای یک راننده فرانسوی از 1996- تعجب آور نیست که ببینید او در لیست راننده‌های مورد علاقه رنو قرار گرفته است، بویژه که این تیم در حال تغییر نام تجاری خود به آلپاین در سال 2021 است.

آیا ردبول مایل به آزادسازی گسلی هست؟ پاسخ ممکن است در همان کالای مخفی در ریشه انتقال ساینز نهفته باشد، موتورها! با توجه به خروج هوندا در اواخر سال 2021، ردبول در حال جستجوی تامین کننده موتور برای هر دو تیم خود است و گسلی می‌تواند بخشی از این معامله باشد. اگر او جابجا شود، انتظار عقد یک قرارداد موتوری به دنبال آن نیز باشید. در غیر اینصورت معامله پیچیده‌تری با یا بدون رنو، احتمالا جریان دارد.

سرجیو پرز
اوکون؟ در سپتامبر 2019 توتو وولف مدیر تیم مرسدس، بعنوان تیمی که او را پرورش داده است، تائید کرد که بعد از سال 2022 موانعی بر سر راه انتخاب وجود دارد، بنابراین او باید برای یک سال دیگر بر روی نیمکت بنشیند(مانند 2019) یا در تیم ویلیامز که مشتری موتوری است جانشین نیکلاس لطیفی گردد، کسی که به نظر می‌رسد بعد از تغییر مالک ویلیامز چندان مایل به ماندن در این تیم نیست. با توجه به اینکه همیلتون هنوز قراردادش را برای 2021 تمدید نکرده است، داشتن اوکون در حالت آماده به کار برای مرسدس منطقی است.

چه پیشنهادی! آیا سرجیو پرز می‌تواند جانشین جورج راسل(یا لطیفی) شود؟ از آنجا که مالک تازه وارد، یعنی دوریلتون کپیتال به دنبال این است که سریعتر تیم را به وضعیتی متعادل برساند، داشتن یک راننده ثابت شده و دارای حامی مالی، کاملا جذاب به نظر می‌رسد. داده‌های مالی تیمها از دو روش تامین می‌شوند، پول جایزه(بر حسب امتیاز) و حامی مالی، یک راننده که هر دوی این موارد را بتواند تامین نماید، هدف آشکاری است.

همانطور که گفته شد، ردبول تقریبا به همان نیاز دارد: راننده‌ای که بتواند ورشتپن را حمایت کند وچه بهتر از این که قادر به افزایش درآمد تیم شود. مردم نیاز ردبول به پول را مسخره می‌کنند، اما نباید به راحتی از این نکته غافل شد که هر سنتی که توسط ردبول در فرمول یک هزینه می‌شود، به طرز موثری از جیب مالک آن دیتریش ماتشیتز خارج می‌شود، که کاملا نشان داده است از زمان ورودش به تجارت اصلا نادان نیست.

هولکنبرگ و پرز بر اساس سوابقی که دارند توانایی کسب نتایج مشابهی را دارند اما پیش از آن، سرمایه‌ای برای ارائه ندارند. بیایید کمی محاسبه کنیم: امتیازات مشابه، اما یکی 15 میلیون دلار با خود می‌آورد در حالیکه هزینه دیگری 5 میلیون دلار است- یک نوسان 20 میلیون دلاری، چه کسی باید برود؟ مثل همیشه در تجارتهای همیشه موفق، ارزانتر مقرون به صرفه‌تر است.

نیکو هالکنبرگ در خودروی ریسینگ پوینت
اما ممکن است انتخاب به همین سادگی هم نباشد.. نوشابه ردبول بر اساس یک دستورالعمل خانوادگی تایلندی تهیه شده که طبق توافقی به ماتشیتز داده شده است. ضروری است که خواسته‌های طرف تایلندی لحاظ گردد تا آنها خوشحال باشند و به تصور رسانه‌ها، حمایت تیم از آلبون بسیار بیشتر از حمایتی است که سال گذشته در شرایط مشابه پیر گسلی داشت، بنابراین ممکن است تغییری ایجاد نشود.

صدر نشین رقابتهای فرمول 2، میک شوماخر، برای اولین بار در سال آینده با یکی از تیمهایی که مشتری فراری در تامین موتور هستند حضور خواهد یافت. اما کدام؟ ابتدا هاس را بررسی می‌کنیم.

مشخص شده است که مدیر اصلی تیم، گونتر اشتاینر، با دیمیتری مازپین، گروه شیمیایی روسی و پدر برنده مسابقات فرمول 2، نیکیتا، در سوچی ملاقاتی داشته‌اند. بنابر اطلاعات منابع روسی صحبت اصلی در مورد قرار گرفتن یک راننده روس در تیم بوده است: یکی از این دو اما نه هردو، مازپین یا عضو آکادمی رانندگان جوان فراری، رابرت شوارتزمن.

این موضوع باعث می‌شود که صندلی دوم خالی بماند زیرا بعید است که هاس بتواند ترکیب فعلی کوین مگنوسن و رومن گروژان را حفظ کند. اشتاینر در پاسخ به ریس فنس که پرسیده بود آیا هاس توانایی مسابقه با دو تازه‌کار را در 2021 دارد، گفته بود همه چیز ممکن است.

در حالی که همه منتظر حضور شوماخر در آلفارومئو هستند-قرار بود او با این تیم در تمرین نوربرگرینگ حضور داشته باشد اما به دلیل شرایط جوی این جلسه لغو شد- منابع داخلی در تیم تحت مدیریت سائوبر می‌گویند که احتمال دارد فراری پسر قهرمان افسانه‌ای جهان را در تیم هاس قرار دهد.( این قضیه کاملا برعکس بار قبلی است که چارلز لکلرک، قبل از ورود به سائوبر، اول با هاس تمرین کرد).

میک شوماخر
اما چرا؟ به دلیل فشارهای تجاری ناشی از عملکرد ضعیف فراری که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت یا حتی میان مدت بهبود یابد. هاس قطعات، سیستمهای انتقال قدرت و سایر اجزایی که گفته نشده است را از فراری دریافت می‌کند و همچنین قراردادی جهت استفاده از تونل باد با اسکودریا دارد، که همه آنها در ابتدای امسال تمدید شده‌اند اما به دلیل شیوع کووید 19 و مقررات فنی کنونی ورزشی تا انتهای 2022 به تاخیر افتاده‌اند.

هاس یه دلیل امکانات شخصی کم، لیستی از قطعات تولیدی توسط دالارا دارد. همین امر سبب می‌شود که تیم به دنبال یک نوع قرارداد ماهواره‌ای باشد، که اعتراف می‌کند امکان این قرارداد با رنو وجود دارد. مدل تجاری هاس کاملا متناسب با چنین چیزی است و اگرچه ممکن است اختلالاتی ایجاد شود، اما تیم برای آماده سازی بیش از یک سال وقت دارد-فراموش نکنید که در اصل آنها برای تهیه تجهیزات به یک سال نیاز داشتند.

با توجه به اطلاعات منابع ما، فراری احتمالا شوماخر را به هاس پیشنهاد خواهد داد تا با ارائه نام وی، آنها را متمایل به خود نگهدارند، زیرا حضور او باعث تقویت مالی هاس خواهد شد و بطور غیر مستقیم هزینه قرارداد را کاهش خواهد داد. منطقی به نظر می‌رسد: هاس با شوماخر، تقویت شده توسط روبل مازپین، می‌تواند ثبات مورد نظر تیم را فراهم سازد.

مازپین در تست سال گذشته مرسدس
در حالیکه ممکن است برخی از این سناریوها یا حتی بیشتر آنها به واقعیت تبدیل شوند، سناریوهای ساده دیگری نیز وجود دارد: ویلیامز ترکیب رانندگان خود را حفظ کند، آلبون بماند و هاس یک تازه‌کار را به ترکیب خود اضافه نماید و یکی از رانندگان قدیمی خود را نگهدارد( یا اینکه پرز یا هالکنبرگ را به ترکیب خود اضافه نماید.)

نکته مهم این است که هر کدام از سناریوهای مطرح شده، دارای پایه‌های سیاسی و تجاری محکمی هستند. به همین دلیل اگر ستاره‌ها برای یک راننده خاص هم تراز شوند، هر کدام از این سناریوها ممکن است اتفاق بیفتد. در غیر اینصورت در نهایت 3 کاندیدای شایسته کسب صندلیها در 2021 بدون تیم خواهند ماند و همین امر ثابت می‌کند که لازم است تا در فرمول یک 12 تیم به جای 10 تیم وجود داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد