موضوعات داغ

اهمیت سقف هزینه در ساخت پاور یونیت برای فرمول یک

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مدیر موتور اسپرت مرسدس، توتو وولف خواستار تعیین حداکثر هزینه برای پاور یونیت در صورت جذب تامین کننده جدید به فرمول یک در پی خروج هوندا در اواخر سال 2021 شده است.

تعیین سقف بودجه 145 میلیون دلاری، برای هر تیمی که از سال آینده به فرمول یک می‌آید لازم الاجرا است، اگرچه این مورد شامل پاور یونیت، هیچکدام از تولیدکنندگان فعلی از نظر توسعه هزینه یا برای مشتریان در رابطه با خرید نمی‌شود.

در حالیکه سیستمهای 1.6 لیتری V6 توربو هایبریدی با توجه به سطح تکنولوژِی و انتقال آن به اتوموبیلهای جاده‌ای، یکی از بزرگترین دستاوردهای فرمول یک بوده‌اند، اما به روشنی در بازیافت و قابلیت اطمینان و کاهش صدا در مقایسه با V10 ناکام بوده است.

وولف احساس می‌کند که اکنون زمان آن فرا رسیده است که فرمول یک سقف هزینه‌ای را برای ساخت پاور یونیت مشخص نماید، همانطور که برای بسیاری از زمینه‌های دیگر یک تیم انجام شده است. وولف اینگونه ارزیابی خود را اعلام کرد:

با معرفی هایبرید، این یک تمرین مهندسی بود. ما واقعا چطور موتوری را می‌توانیم توسعه دهیم؟

ما تشخیص نداده بودیم که امروز موتوری خارق العاده با بیش از 50 درصد بازده حرارتی داریم که در هیچ ورزش دیگری وجود ندارد.

(اما) ما در سال 2014 از برنی(اکلستون) این پیام را دریافت کردیم که می‌گفت این واقعا برای فرمول یک خوب نیست، زیرا صدا کافی نیست.

شما با تبلیغ منفی در رابطه با کالای خود نمی‌توانید آن را به فروش برسانید و ما هنوز پیامی در خصوص این موتورهای فوق العاده هایبریدی دریافت نکرده‌ایم اما بسیار گرانقیمت هستند.

بنابراین ما نیاز داریم که یک محدوده هزینه‌ای برای پاور یونیتها معرفی کنیم، این کاملا روشن است، مانند کاری که در قسمت شاسی به منظور پایدارتر کردن آن و همچنین جذب سایر OEM ها(تولیدکننده تجهیزات اصلی) در آینده انجام داده‌ایم.

قرار است که فرمول یک از 2026 قوانین مربوط به پاور یونیت را تغییر دهد، اگرچه با کنار کشیدن هوندا، این سوال بوجود امده است که ممکن است ارائه زودتر قوانین جدید منتج به باقیماندن این تولید کننده ژاپنی شود.

وولف معتقد است که چنین حرکتی برای همه زیانبار خواهد بود و گرچه خروج هوندا ناامید کننده است، در نهایت فرمول یک می‌تواند با اتخاذ یک تصمیم صحیح رو به جلو حرکت کند. او در این خصوص گفت:

آیا ما باید مقررات را تغییر می‌دادیم؟ مسئله این است که اگر آنها را زودتر تغییر می‌دادیم، این بدین معنی بود که همگی یک سرمایه گذاری اضافی انجام داده‌ایم، که هیچکدام توان تحمل چنین چیزی را نداشتیم و بعد از دو، سه و چهار سال، دوباره باید همه چیز را از ابتدا آغاز می‌کردیم.

زمان درستی که ما همه بر روی آن توافق داشتیم، هوندا، فراری، رنو و ما، زمانی بعد از 2025 است.

ما نیاز داریم که با در نظر گرفتن اینکه تقریبا همه موتورها برابر هستند، مطمئنا باید یک سقف هزینه و نوعی متوقف کننده زودتر معرفی شود. ما نمی‌خواهیم در وضعیتی باشیم که پاور یونیت منحصر باشد و اختلاف زیادی در عملکرد وجود داشته باشد.

اما برای پیشرفت، همه باید دور یک میز بنشینیم و بحث کنیم که فناوری مناسب برای دنیای واقعی چیست، چگونه می‌توانیم فناوری را ساده کنیم تا هزینه کمتری صرف شود و سپس قالب جدیدی داشته باشیم که همه از سال 2026 آن را خریداری نمایند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد