موضوعات داغ

بررسی فنی و حرکتی اینترنشنال هاروستر اسکات 800 مدل 1966؛ جلوتر از زمان

7 آبان 1399
عکس نویسنده
علیرضا داوودی
نویسنده و عکاس

اگر سری به تاریخ خودروسازی دنیا بزنیم، خواهیم دید که شرکت‌های زیادی در گذشته هم در رده تجاری‌ها مشغول بودند و هم در ساخت خودروهای سواری، دستی داشتند که امروزه یک و یا حتی هر دو زمینه کاری خود را واگذار و یا به طور کلی تعطیل کرده‌اند. شرکت‌هایی مثل اسکانیا، آلفارومئو، آئودی و یا اینترنشنال که تنها نمونه‌هایی از چندین شرکت این چنینی هستند که یا سنگین‌سازی خود را تعطیل کرده‌اند و یا سواری سازی را. اینترنشنال که این روزها در گروه ناویستار اینترنشنال در حال ساخت خودروهای تجاری است، زمانی محصولاتی در رده سواری‌ها نیز داشته است که اینترنشنال اسکات از شناخته شده‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. خودرویی که به واقع در هر دو نسل آن از جمله کمیاب‌ترین‌های کشورمان به شمار می‌آید و به واسطه داشتن ویژگی‌های خاصش در 60 سال پیش، فراتر از زمان خودش بوده است.

آشنایی با اسکات

اسکات 80 اولین مدل از سری اسکات‌ها بود که در سال 1961 متولد شد. متناسب با آن دوران، بدنه‌ای چهارگوش و مکعبی برای اسکات طراحی کردند که از این نظر با رقیب اصلی این کلاس یعنی جیپ متفاوت بود. اسکات حالتی بین استیشن و کالسکه دارد که دلیل آن هم نزدیکی اندازه فاصله دو محور به مدل‌های استیشن است. اسکات 80 در سال 1965 جای خود را مدل 800 داد که همین مدل نیز بعدها در دو نسخه A و B که در واقع بهینه شده‌های 800 بودند، تولید شد تا اینکه به طور کلی در سال 1971 با تولید اسکات 2 که به طور کلی چهره‌ای مدرن‌تر و متفاوت با ابعاد بزرگ‌تر داشت، جایگزین گردید و از سال 1980 دیگر ادامه پیدا نکرد.

بیرون و درون

یکی از ویژگی‌های خاص و زیبای بدنه این خودرو در نبود کلاف دور درب‌هاست که با امکان برداشتن سقف آن، تبدیل به یک خودرو روباز و هیجان‌انگیز می‌شود که در کشورمان به این نوع اتاق، شکاری می‌گویند. ضمن اینکه با وجود سقف روی بدنه نیز، نبود کلاف درب‌ها، زیبایی دوچندانی را ایجاد می‌کند. بدنه با کمترین پله و خط و لبه‌ای، ساده و محدبی شکل است که از این نظر با خودروهای هم دوره خود در آن سال‌ها تفاوت زیادی دارد.

توضیحات

داشبورد ساده و مثل بسیاری از خودروهای هم دوره خودش از جنس فلز است. این داشبورد حتی لبه‌ای ندارد که بتوان روی آن وسایل خود را گذاشت و بخش نشانگرها نیز قرینه نیست به نحوی که سرعت‌سنج در یک طرف است و بقیه نشانگرها شامل فشار روغن، بنزین، آمپر دینام و حرارت آب در سمت چپ هستند. کلید روشن کردن خودرو نیز در انتهایی‌ترین قسمت چپ داشبورد است که در امتداد آن به سمت راست، دکمه‌های چراغ جلو، فندک و ... قرار دارند. رودری در این خودرو دیده نمی‌شود و درب به شکل یک تیکه از فلز است که در نوع خود جالب بوده و از این نظر با رقبایش فرق دارد و حالتی کلاسیک به این خودرو می‌دهد.

نکته خاص دیگر در این خودرو، نبود هیچ‌گونه فیوز در قسمت برق خودرو است و فقط یک فیوز روی داشبورد قرار دارد که البته مالک برای جلوگیری از بروز خطرات از یک کلید قطع کن برق اضطراری در پشت جلوپنجره نیز استفاده کرده است. در زیر لبه داشبورد، دو کلید برای کار با بخاری درجا نصب است که اگر کمی پایین‌تر برویم به ورودی هوای گرم بخاری درجا از پشت داشبورد می‌رسیم.

در زیر هر صندلی یک باک قرار دارد که کلید استفاده از باک دوم در کنار صندلی راننده است. ضمن اینکه درب باک دوم نیز در کنار صندلی شاگرد است و باک اول از روی بدنه و پشت درب راننده سوختگیری می‌شود. کنار صندلی عقب و در امتداد پشت صندلی راننده، یک فضا برای قرار دادن تفنگ و فشنگ‌ها به شکل فابریک وجود دارد و در سمت دیگر این صندلی، یک فضای کوچک با قاب داخلی آلومینیوم به عنوان سردخانه دیده می‌شود. وجود محلی برای تفنگ، یخچال، بخاری درجا و یا باک دوتایی باعث می‌شود تا امکاناتی که این روزها برای خودروهای لوکس در نظر گرفته می‌شود را در این خودرو 60 ساله دید.

توضیحات

ورود و خروج به قسمت عقب مثل بقیه خودروهای دو درب با خوابیدن صندلی شاگرد و راننده انجام می‌شود. در کشورمان به خودروهای دو درب با فاصله محوری کوتاه کالسکه می‌گویند که اسکات 800 برخلاف رقبای کالسکه‌ای هم سن خود دارای یک صندلی عقب رو به جلو است که حالت لوکس‌تری به آن می‌دهد که البته در بقیه خودروهای آمریکایی نیز برخلاف لندروورهای انگلیسی و لندکروزرهای ژاپنی نیز دیده می‌شود.

همانطورکه گفته شد، این خودرو به یک بخاری درجا سوختی با قابلیت کار با نفت و بنزین نیز مجهز است که استفاده از آن را برای بیراهه نوردی بسیار لذت‌بخش می‌کند. فضای داخلی بسیار جادار و راحت بوده و حس راندن این خودرو دقیقاً مشابه با خودروهای کلاسیک دهه شصت است. اسکات یکی از خاص‌ترین شاسی‌بلندهایی است که می‌توان دید که نگاه خاص و عجیب مردم به این خودرو در خیابان‌ها، سندی بر این موضوع است. موضوعی که طرفداران اسکات در آمریکا نیز به آن می‌پردازند، تقلید و کپی‌برداری فورد برای برانکو از روی این خودرو است که می‌توان شباهت زیادی نیز در ابعاد و اندازه‌های این دو خودرو دید. ضمن اینکه همین قضیه در کنار استفاده جیپ و فورد از پیشرانه‌های هشت سیلندر باعث شد تا اسکات نیز برای عقب نماندن از رقبا از موتورهای حجیم هشت سیلندر استفاده کند.

در مورد خودرو مورد نظر باید گفت که سپر جلو به خاطر برداشتن و حذف وینچ فابریکی آن، دست‌ساز و غیراصلی است که این وضعیت در مورد قالپاق‌های خاص این خودرو نیز وجود دارد. البته که قالپاق‌های جایگزین شده شباهت نزدیکی به مدل‌های اصلی دارند و حتی سعی شده تا با نوشتن نام شرکت روی آن با کیفیتی خوب، بتوان آن‌ها را شبیه به قطعه‌ای اصلی نشان داد. همچنین باربند این خودرو نیز غیرفابریکی است که توسط مالک اول آن گذاشته شده است. این خودرو توسط مالک اول به طور مستقیم از آمریکا وارد شده است که وی یک نمونه کاملاً فابریک از مدل اسکات 2 نیز در اختیار دارد.

مشخصات فنی و حرکتی

در ابتدا باید یادآور شویم که اسکات 800 دارای پیشرانه‌های مختلفی بوده است و شرکت اینترنشنال به خاطر همکاری که باکمپانی AMC داشت، از موتورهای 232 اینچی که در کشورمان به آریایی شهرت دارد و موتور 8 سیلندر خورجینی 304 اینچی که بر روی جیپ‌های رنه گید و گلدن ایگل نصب است نیز استفاده می‌کرد. اما نمونه مورد آزمایش ما از یک موتور 4 سیلندر خطی 152 اینچ مکعبی با حجم دقیق 2488 سی‌سی بهره می‌برد. این موتور که با نام کومانچی Comanche شناخته می‌شود، از یک کاربراتور تک دهانه Holley تغذیه می‌شود و دارای بالاترین قدرت و گشتاور تولیدی به میزان 92 اسب بخار و 193 نیوتن‌متر است که این رقم برای خودرویی که تکنولوژی آن به بیش از 60 سال گذشته می‌رسد، رقم راضی‌کننده‌ای خواهد بود. این قدرت و گشتاور تولیدی در حالت عادی از طریق یک گیربکس 1+4 سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. نمونه مورد آزمایش به طور فابریک دارای پلوس خلاص‌های ساخت Warn آمریکا به سفارش همین کمپانی است که لوگوی اینترنشنال هاروستر را نیز می‌توان روی آن‌ها دید.

توضیحات

نکته جالب در خصوص گیربکس کمک یا ترانسفرکیس این خودرو این است که دارای دو دسته دنده بوده که یکی برای درگیری محور عقب و یکی برای درگیری محور جلو است. در حالت عادی باید لیور مربوط به دنده جلو روی حالت خلاص باشد و فقط لیور عقب روی حالت H قرار گیرد. اگر نیاز به درگیری محور جلو احساس شد، دسته مربوطه روی حالت H قرار می‌گیرد و به این ترتیب خودرو در وضعیت 4H است. همین وضعیت نیز برای حالت سنگین یا 4L نیز دیده می‌شود. اما به سفارش کمپانی نباید خودرو را در حالت 2L یعنی فقط محور عقب با وضعیت سنگین قرار داد. نکته جالب دیگر در خصوص این خودرو، مجهز بودن محور جلو به یک دیفرانسیل کلاچ‌دار است. در حالی که این روزها در خودروهای آفرودی، محور اصلی که معمولاً محور عقب است را به کلاچ یا قفل دیفرانسیل تجهیز می‌کنند. فنربندی برخلاف اصلی‌ترین رقیبش یعنی فورد برانکو از نوع تخت یا همان شمش است که البته مثل دیگر شاسی‌بلندهای آمریکایی با این نوع فنربندی، نرمی و راحتی خاصی در حین حرکت با آن در مسیرهای ناهموار وجود دارد. به لطف توان خوب پیشرانه و با وزنی که در حدود 1.5 تن است، خودرو در وضعیت چهار چرخ سبک نیز توانایی‌های خوبی برای عبور از مسیرهای خاکی دارد که با درگیری کمک سنگین، این توانایی افزایش چشمگیری خواهد داشت. ویژگی پیشرانه کومانچی در داشتن شاتون‌های بلند است که باعث شده است تا هم موتور از نوع Slant یا همان موتور کج طراحی شود و هم بیشترین گشتاور تولیدی در دور پایینی به دست آید که برای یک خودرو آفرودی اهمیت بالایی دارد. نکته جالب در خصوص این پیشرانه قدیمی، گردش آب رادیاتور در منیفولد هوای آن است که باعث می‌شود تا هوای گرم باعث کارکرد بهتر موتور و سوخت و ساز در زمستان شود.

توضیحات

تسلط بر مسیر در حین حرکت بسیار خوب است و برخلاف شاسی‌بلندهای آمریکایی که ابعاد بزرگ آن‌ها برای افرادی که تجربه رانندگی با این خودروها را ندارند، کمی دردسرساز می‌شود، این خودرو کاملاً در دست است. فرمان خشک بوده و سیستم کمکی هیدرولیکی ندارد اما چون دور بالایی دارد، نرم بوده و سنگین و سفت نیست.

نام خودرو / سال تولید / تیپاینترنشنال هاروستر اسکات 800 / 1966 میلادی / استیشن دو درب
نوع موتوربنزینی با سیستم سوخت رسانی کاربراتوری / تنفس طبیعی
حجم موتور(cc)152 اینچ مکعب برابر با 2.5 لیتر
تعداد سیلندر/ سوپاپ4 / 8
حداکثر قدرت(hp) @ دور در دقیقه92 hp @ 4400 rpm
حداکثر گشتاور (Nm) @ دور در دقیقه193 n.m @ 2500 rpm
گیربکس1+4 سرعته دستی به همراه ترنسفرکیس ( کمک) 4 حالته
محور متحرک اصلیمحور عقب
وزن خالص (Kg)1455 کیلوگرم
شتاب 0-100 (s)24.8 ثانیه
ظرفیت مخزن سوخت(L)83 در حالت مجموع
حداکثر سرعت (Km/h)119 کیلومتر در ساعت
طول عرض ارتفاع (mm)3990 / 1740 / 1770
فاصله بین دو محور (mm)2540
رقبای هم دورهجیپ ویلیز، لندکروزر سری 40، فورد رانکو، لندروور سری 2

32 عکس

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/7
این هنوز باید بیاد جلوی نیسان زامیاد بوق بزنه ماشین فقط ماشین ژاپنی و لاغیر بقیه اداشو در میارن
1399/8/7
من عاشق خودروهای زیر 1000 سی سی ژاپنی هستم لطفا از این دست خودروهای ژاپنی بیشتر مطلب بزارید
1399/8/8
آخه تازه به دوران رسیده احمق این ماشین کجاش زیر هزار سی سی هستش؟
تازه ماشین ژاپنی زیر هزار سی سی پیدا نمیکنی حتی پراید هم هزار و صد سی سی سعی کن کمتر ادای باهوشی رو دراری.
1400/1/21
براش یه ماتیز برسی کنین. کره ایه ولی فقط همینه با این حجم
1399/8/7
بنده یکدستگاه مزدا 1000 تقویت شده دارم که در صورت تمایل حاضرم برای تست و بررسی در اختیار سایت خودروبانک قرار دهم
1399/8/10
مزدا 1000 موتور سه چرخه مزدا K360 سوزوکی کری 1972 هوندا N600 هوندا N360 داتسون فایر لیدی 600 میتسوبشی لئو 1959 میتسوبشی مینیکا سوبارو آر 2 همه اینا و ده ها خودروی ژاپنی دیگر همشون زیر 1000 سی سی هستن حالا دیدی هیچی در مورد خودروهای اصیل و باوقار ژاپنی نمیدونی
1399/8/7
ایول به همه بچه های شاهرود
این فقط جون میده بری باهاش جنگل ابر
1400/1/6
بدبخت آقای داوودی دست تنها بود