موضوعات داغ

فورد معتقد است ربات‌ها در خط تولید خودروها هرگز جانشین انسان‌ها نمی‌شوند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سال ۱۹۱۳ بود که فورد برای کمک به تسریع فرآیند تولید فورد مدل T از خط تولید پیشرفته خودش رونمایی کرد. این نوآوری می‌توانست نحوه تولید انبوه خودروها را تغییر دهد، و زمان مونتاژ آن‌ها را از بیش از ۱۲ ساعت به یک ساعت و نیم کاهش دهد. این کار همچنین هزینه‌های تولید را به طور قابل‌توجهی کاهش داد و باعث شد قیمت تمام‌شده مدل T کمتر شود. طی چند سال گذشته، ربات‌ها بسیاری از کارهای سنگین در کارخانه‌ها را انجام می‌دهند که برای یک ماشین مناسب‌تر هستند، مخصوصا وقتی ایمنی اهمیت زیادی داشته باشد. اما فورد می‌گوید که عنصر انسانی همیشه باید در طول فرآیندهای تولید خودروها حضور داشته باشد.

نیاز همیشگی فورد به انسان‌ها

گری جانسون، رئیس اداره تولید و امور کارگری فورد، در مصاحبه اخیر خود اظهار داشت، در حالی که آن‌ها می‌خواهند جنبه‌های ایمنی فرآیند مونتاژ و افزایش کیفیت را بهبود ببخشند، اما فورد همیشه به انسان‌ها در کارخانه نیاز دارد. جانسون در این باره گفته است:

ما همیشه به عنصر انسانی نیاز داریم. انسان‌ها باید حین تولید، وارد خودروهای در حال مونتاژ شوند و کارهایی در آن‌ها انجام دهند.

وقتی خط مونتاژ فورد در سال ۱۹۱۴ در اوج دوران کاری خودش بود، فورد به کارگرانش دستمزد قابل‌توجه ۵ دلار در روز پرداخت می‌کرد که برابر با دستمزد روزی ۱۳۰ دلار در زمان حال است. هنگامی که دقت و یکنواختی اهمیت داشته باشند، به شرطی که پارامترها تنظیم شوند و دستورالعمل‌ها کاملا درست باشند، یک ماشین می‌تواند عضو مناسبی در خط مونتاژ خودروها باشد.

اهمیت فورد به انسان‌ها

به خصوص در دوران سخت کنونی، کارگران کارخانه‌ها بیشتر تحت‌تاثیر کمبود بودجه و تجدید ساختار قرار می‌گیرند، بنابراین قطعا فورد قصد ندارد در تمام مراحل مونتاژ خودروها از ربات‌ها استفاده کند و به این زودی کارگران زیادی را بیکار نخواهد کرد. چالش شرکت‌ها در این زمینه در ایجاد تعادل بین ایمنی، هزینه‌ها و فرصت‌های شغلی برای کارگران خواهد بود، که باعث می‌شود ربات‌ها و انسان‌ها در کنار هم نقش مهمی در تولید خودروهای فورد داشته باشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد