موضوعات داغ

برای خرید ام وی ام 530 به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو ایران طی دو دهه گذشته شاهد پیشروی آرام و همه جانبه چینی‌ها بوده است. در حالی‌که یک دهه پیش مشتریان ایرانی خرید خودرویی همچون سمند را نسبت به لیفان 520 برتر می‌پنداشتند، امروزه خرید خودروهای چینی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان به یک رویا تبدیل شده است.

در حقیقت تلاش‌های خستگی ناپذیر خودروسازان چینی و بهبودهای مکرر آن‌ها در زمانی کوتاه، سبب شد که ایرادات ساختاری محصولات چینی به مرور رفع شود و با خودروهایی بهتر از گذشته روبرو باشیم. یکی از برندهای شناخته شده چینی در بازار ایران که چنین روندی را طی کرده، برند چری است که برخی محصولات آن با نام مدیران خودرو یا ام وی ام به دست مشتریان ایرانی می‌رسد.

نگاهی به ام وی ام 530

ام وی ام 530 یک سدان جمع و جور است که با نام چری A5 در بازار چین شناخته می‌شود. این خودرو در فاصله سال‌های 1389 تا 1395 توسط مدیران خودرو در ایران عرضه شد و به رقابت با خودروهایی همچون لیفان 620 و سمند پرداخت. ام وی ام 530 در زمانی وارد بازار ایران شد که هنوز برندهایی همچون جیلی، بی وای دی یا گریت وال وارد بازار کشورمان نشده بودند، از این رو مدیران خودرو توانست با استفاده از تبلیغات و بازاریابی مطلوب، توجه بخش بزرگی از جامعه خریداران را به محصول خود جلب کند.

همچنین بخوانید: معرفی و تست خودروهای دست دوم (ام‌وی‌ام 530)

جالب است بدانید که چری A5 علاوه بر ایران و چین، در مصر، اوکراین و روسیه نیز به تولید می‌رسید. ام وی ام 530 به خوبی نشان‌دهنده جاه‌طلبی چینی‌ها در بازار خودرو جهان بود که بعدها با محصولاتی همچون چری آریزو 5 و چری تیگو 7 به تکامل رسید. ام وی ام 530 نیز بعدها با چری E5 یا ام وی ام 550 جایگزین شد. ام وی ام 530 امروزه یکی از محصولات با ارزش خرید بالا در بازار خودروهای کارکرده است.

طراحی ظاهری، کاملا ساده

ام وی ام 530 حدود یک دهه پیش توسط چری به تولید رسیده و با نگاهی به ظاهر این خودرو، می‌توان متوجه شد که ام وی ام 530 با سایر محصولات چری در این دوران همچون نسل اول ام وی ام X33 ظاهر مشابهی داشته و از اصول یکسانی بهره می‌برد. چراغ‌های بزرگ و ساده به همراه نمای جانبی صاف و یک‌دست، از مشخصه‌های اصلی طراحی ظاهری ام وی ام 530 هستند که در عین سادگی، ظاهری ناهمگون را برای این خودرو خلق کرده‌اند. همانند بسیاری از خودروهای چینی، رینگ‌های ام وی ام 530 نیز کوچکتر از اندازه اصلی در نظر گرفته شده‌اند.

ام وی ام 530

نمای داخلی ام وی ام 530 نیز ظاهری همچون خودروهای دهه نود میلادی دارد و نسبت به طراحی خارجی، اندکی‌ مدرن‌تر است. مواد استفاده شده در ساخت کابین نیز در رده‌ای برابر با دیگر خودروهای اقتصادی چینی قرار می‌گیرند و در صورتی که از کابین خودرو به خوبی مراقبت کنید، قطعات و ادوات داخلی ام وی ام 530 تا سال‌ها به خدمت خود ادامه خواهند داد.

یکی از بزرگترین نکات قوت کابین ام وی ام 530، فضای جادار کابین این خودرو است که 530 را به گزینه‌ای ایده آل برای تجربه سفرهای خانوادگی تبدیل می‌کند. نقطه ضعف اصلی سواری ام وی ام 530 نیز به کمک‌های عقب آن مربوط می‌شود که سواری خشکی را برای سرنشینان فراهم می‌کنند و در صورت لزوم بهتر است با نمونه‌های دیگر تعویض شوند تا سواری خودرو نرم‌تر شود.

مشخصات فنی، وقتی چینی‌ها هنوز خسیس نشده بودند!

خودروهای چینی با پیشرانه‌های ضعیف 1.5 لیتری به خودروهای مرسوم این روزهای بازار تبدیل شده‌اند اما در مورد ام وی ام 530 با قوای فنی متفاوتی روبرو هستیم. این خودرو به یک پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی مجهز است که حداکثر 139 اسب‌بخار قدرت و 182 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس در نظر گرفته شده برای ام وی ام 530 نیز از نوع پنج سرعته دستی است.

ام وی ام 530 با شتاب صفر تا صد رسمی 12.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی هفت لیتر در صد کیلومتر، عملکردی کاملا مطابق با انتظاراتی که از یک سدان اقتصادی داریم به نمایش می‌گذارد. متاسفانه گیربکس ام وی ام 530 عملکرد مطلوبی ندارد و بخش قابل توجهی از توان و گشتاور پیشرانه را هدر می‌دهد. با این حال در زمانی که ظرفیت خودرو تکمیل بوده و صندوق عقب نیز پر از بار است، پیشرانه دو لیتری ام وی ام 530 مشکلی از نظر کشش نخواهد داشت که این مورد یک مزیت برای ام وی ام 530 محسوب می‌شود. بخش قابل توجهی از ایرادات فنی ام وی ام 530 در نسخه جدید یعنی ام وی ام 550 برطرف شد و این خودرو عملکرد بهتری را نسبت به سلف خود به نمایش گذاشت.

ام وی ام 530، بخریم یا نخریم؟

این روزها خرید خودرو برای اقشار متوسط جامعه به یک دردسر بزرگ تبدیل شده است. افرادی که فاقد خودرو هستند برای خرید اتومبیل نیاز به اخذ وام‌های سنگین دارند و افرادی که خودرو دارند نیز به راحتی قادر به تعویض خودرو نیستند. خبری از فروش‌های فوری با قیمت قطعی نیز نیست و خودروسازان تمایلی به عرضه انبوه خودرو به بازار نشان نمی‌دهند. در چنین شرایطی بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند به جای درگیر شدن با شرایط پیش فروش و قرعه کشی خودروسازان، اقدام به خرید اتومبیلی کارکرده کنند تا حداقل سرمایه آنها مستهلک نشود.

ام وی ام 530

محصولات چینی طی حدود دو دهه حضور خود در بازار ایران نشان داده‌اند که خودروهایی باکیفیت‌تر از محصولات داخلی هستند و به اندازه قیمتی که برای خرید آن‌ها طلب می‌شود، دوام و پایداری از خود نشان می‌دهند. ام وی ام 530 نیز یکی از این خودروها است که با قیمتی مناسب‌تر از برخی رقبا، گزینه‌ای مناسب برای تملک کوتاه مدت خانواده‌ها است و چه بسا اگر مالک جوان و خوش ذوقی پیدا کند، به تجربه‌ای متفاوت از یک سدان چینی اقتصادی دست پیدا کنید.

برای خرید ام وی ام 530 به چه بودجه‌ای نیاز داریم؟

در شرایط فعلی برای خرید ام وی ام 530 در نسخه‌های کارکرده، نیاز به تامین بودجه حداقلی در حدود 120 میلیون تومان خواهید داشت و با افزایش سطح بودجه به 150 میلیون تومان، انتخاب‌های بیشتری پیش روی شما قرار خواهند داشت. بازه انتخاب ام وی ام 530 برای خریدار با افزایش سطح بودجه تا 200 میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت. آخرین نمونه‌های ساخته شده از ام وی ام 530 با کارکردی اندک و بدنه‌ای سالم نیز در حدود 300 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد