موضوعات داغ

آیا مالیات جایگزین قرعه کشی در پیش فروش خودرو می شود؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بیش از یکسال است که قرعه کشی خودرو به جز جدایی ناپذیر شرایط فروش خودروسازان تبدیل شده و بسیاری معتقدند که این سیستم، در حقیقت یک لاتاری محسوب می‌شود و خرید خودرو در ایران به قمار تبدیل شده است. به طور معمول در هر شرایط فروش فوق العاده ایران خودرو یا سایپا، چند میلیون نفر ثبت نام می‌کنند در حالی‌که تعداد خودروهای موجود به زحمت عدد ده هزار را ثبت می‌کند. شرایط سخت‌گیرانه ثبت نام خودرو که به واسطه تضعیف تقاضا برقرار شده نیز موجب نارضایتی بسیاری از مشتریان خودرو شده است.

حال پس از گذشت مدتی مدید و هم‌سطح شدن قیمت کارخانه و قیمت بازار، به نظر می‌رسد زمزمه‌هایی مبنی بر لغو قرعه کشی خودرو و جایگزینی آن با روش‌های دیگر به گوش می‌رسد. یکی از این روش‌ها اعمال مالیات بر فروش خودرو است که از سوی کارشناسی اقتصادی، محمد رضا یزدی زاده عنوان شده است.

مطابق گفته‌های یزدی زاده، خودروسازان و دولت برای محدود کردن تقاضای خرید خودرو و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، اقدام به وضع شرایط قرعه کشی خودرو کرده که این کار موجب از بین رفتن آبروی کشور شده است. در صورتی که می‌توان با وضع مالیات سنگین بر خرید و فروش خودرو، این تقاضای کاذب را تا حد زیادی از بین برد.

به گفته یزدی زاده، می‌توان بر فروش خودرو در سال اول مالیاتی معادل 90 درصد قیمت خودرو، در سال دوم معادل 70 درصد قیمت خودرو و در سال سوم معادل 50 درصد قیمت خودرو وضع کرد و فروش خودرو از سال چهارم به بعد معاف از مالیات شود. با وضع چنین مالیات سنگینی تقاضای سفته بازانه در بازار خودرو از میان می‌رود و مصرف کننده نهایی قادر به خرید خودرو خواهد بود.

این صحبت در حالی مطرح می‌شود که مالیات وضع شده بر خانه‌ها و خودروهای لوکس هنوز اجرایی نشده است و به نظر نمی‌رسد خودروسازان علاقه‌ای به ایجاد وقفه در افزایش تورم بازار خودرو داشته باشند، چرا که افزایش قیمت در بازار آزاد مجوزی برای افزایش قیمت خودرو در کارخانه خواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/5
یکی به این آقای به اصطلاح کارشناس بگه شاید کسی بخواد ماشین مورد علاقشو نو و صفر کیلومتر بخره. باید چیکار کنه؟