موضوعات داغ

هایما M5 بار دیگر با پوشش استتار مشاهده شد، بیم و امید ایران خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر پیگیر اخبار خودرو کشور باشید، حتما بارها تصاویر هایما M5 را با پوشش‌های استتار یا بدون آن در رسانه‌های مختلف مشاهده کرده‌اید. حال تصاویر این خودرو با پوشش‌های استتاری در ایران خودرو بار دیگر منتشر شده تا امیدها در خصوص عرضه این سدان چینی را بار دیگر زنده کند.

مشتریان ایرانی برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو تهران 1396، هایما M5 فامیلی را مشاهده کردند. در آن سال‌ها همکاری ایران خودرو و هایما به سطح جدیدی ارتقا یافته بود و ایران خودرو تصمیم داشت تا سبد محصولات خود را با خودروهای هایما تنوع بخشد. به همین دلیل قصد عرضه هایما M5 به بازار را داشت. با این وجود برنامه‌های همکاری ایران خودرو و هایما چندان خوب پیش نرفت، چرا که به دلیل اعمال مجدد تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و خروج خودروسازان خارجی، تولید و عرضه محصولات هایما از جمله هایما S5 و هایما S7 توربو متوقف شد.

پیشنهاد مطالعه: هایما M5 فامیلی ، تازه وارد جدید چینی در راه ایران خودرو

حال به نظر می‌رسد در شرایطی که اوضاع سیاسی در حال تغییر و تحول است و امکان لغو تحریم‌ها وجود دارد، بار دیگر ایران خودرو به فکر عرضه هایما M5 فامیلی افتاده است. احتمال دارد در صورت برگشت طرفین برجام به این معاهده و لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و تجاری، ایران خودرو به زودی هایما M5 فامیلی را وارد فاز تولید کند. البته جای شکی نیست که قیمت هایما M5 برای عرضه در سال 1400 یا 1401، با قیمت تقریبی این خودرو در سال 1396 بسیار متفاوت خواهد بود.

از مزدا تا هایما

هایما M5 خودرویی با قدمت محسوب می‌شود و تاکنون چند نسل از آن به بازار چین عرضه شده است. هایما و مزدا در گذشته همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشتند و اکنون نیز محصولات هایما به خودروهای مزدا شباهت دارد، از این رو نسل نخست هایما M5 براساس سدان شناخته شده ژاپنی یعنی مزدا 323 توسعه یافت و به نوعی نسخه چینی آن محسوب می‌شد.

نسل قدیم هایما M5

بعدها شرکت چینی برای تولید نسل دوم هایما M5، از مزدا 3 استفاده کرد و این خودرو را براساس سدان اسپرت ژاپنی بنیان نهاد. نسل سوم هایما M5 در سال 2014 عرضه شد و برای نخستین بار این شرکت خودرویی با ظاهر مستقل را روانه بازار کرد. نسل سوم هایما M5 فامیلی به هیچ عنوان شباهتی با خودروهای مزدا نداشت در حالی‌که پلتفرم و اصول پایه آن با سایر خودروهای مزدا مشترک بود.

نسل قدیم هایما M5

فاصله معنادار فروش هایما M5 با دیگر خودروهای هم‌رده، سبب شد تا شرکت سازنده این خودرو را مورد بازنگری قرار دهد. نسخه فیس لیفت این خودرو با پسوند فامیلی به بازار عرضه شد و هایما M5 فامیلی نام گرفت. این خودرو همان سدانی است که ایران خودرو قصد عرضه آن به بازار را داشته است.

چرا هایما؟

شاید این سوال برای بسیاری از مشتریان خودرو در ایران پیش آمده باشد که چرا ایران خودرو هایما را برای همکاری انتخاب کرد؟ مشکلاتی که در زمینه همکاری با برندهای معتبر پژو و سوزوکی برای ایران خودرو پیش آمد، این شرکت را به سمت همکاری با چینی‌ها سوق داد. از سوی دیگر هایما برند غیرمعتبری در مقایسه با دیگر خودروسازان چینی محسوب نمی‌شود، چرا که یکی از زیرشاخه‌های شرکت فاو است و سابقه طولانی همکاری با مزدا را دارد.

هایما M5

مشتریان ایرانی نیز استقبال مناسبی از هایما به عمل آوردند و این برند توانست در بین مصرف‌کنندگان ایرانی وجهه مناسبی را برای خود دست و پا کند. شکی نیست که اگر ایران خودرو برنامه‌های فروش متنوع‌تری را برای محصولات هایما در نظر می‌گرفت و یا بازاریابی قوی‌تری را در این حوزه اعمال می‌کرد، میزان فروش برند هایما در ایران بیش از آمار کنونی بود.

با این حال حتی همکاری با هایما نیز ایران خودرو را از تحریم‌ها در امان نگه نداشت و شریک چینی پس از اعمال تحریم‌ها، ایران خودرو را تنها گذاشت. حال و با شنیده شدن زمزمه‌های بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها، ایران خودرو در تدارک عرضه هایما M5 فامیلی است که البته مشخص نیست عرضه آن به بازار تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

هایما M5 با چه قیمتی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد رسید؟

هایما M5 فامیلی در بازار جهانی با قیمتی در حدود 13 هزار دلار عرضه می‌شود که این رقم با تبدیل نرخ ارز و در نظر گرفتن سابقه قیمت‌گذاری شرکت‌های ایرانی، نمی‌توان انتظار داشت که هایما M5 فامیلی با قیمتی کمتر از نیم میلیارد به بازار عرضه شود. رقیب اصلی هایما M5 پس از ورود به بازار آریزو 5 مدیران خودرو است که در صورت عرضه، رقابت‌ جذابی را میان این دو سدان چینی شاهد خواهیم بود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/15
بیم و امیدی وجود نداره . اینا توهمه . اگه راس می گن تعهدات قبلیشون رو عملی کنن و با مردم بی حساب بشن
1399/11/15
بلایی که چین سر کشورهایی مثل ما میاره اینه که با نصف قیمت صادر میکنه تا وارد کننده نتونه مقاومت کنه اینجا خودش سود نمیکنه ولی ضرر هم نمیکنه چون گارانتی نمیکنه و وارد کننده مثل ایران خودرو سود سرشاری میکنه میاد گارانتی میکنه وا از عواید سود سرشاری که از فروش برده کم کم قطعات یدکی میخره سود چین ازینجا شروع میشه با فروش قطعات یدکی با قیمت بالا دو سه سال بعد که گارانتی تموم میشه خریدار بدبخت میمونه و قطعاتی که هرروز گرونتر میشه و سود روز افزون چین.این استراتژی چین برای ماست فقط ما هستیم که میتونیم با تحریم ماشین چینی خودمون رو نجات به خودمون بیایم
1399/11/15
باز زمزمه های لغو تحریمها بلند شد. مافیای خودرو در بازار انحصاری در حال زمینه چینی اوردن اشغالهای چینی در انواع مدلها به مملکت افتاد. ازشون بپرسی چرا با شرکتهای اروپایی یا ژاپنی نه می گن چون اونها اگه مجدد تحریم بشیم می رن‌. اخه مگه چین نمیره؟!!! تحریمها واقعا بهانه ای برای چپاول شده ملت شدند.