موضوعات داغ

قیمت خودرو داخلی، معمای لاینحل اقتصاد ایران

عکس مطلب اول

قیمت خودرو داخلی مدت‌ها است که به معمایی لاینحل در ایران تبدیل شده است و سال‌ها است که نهادهای مختلف بر سر این موضوع اختلاف دارند. اما این مساله همیشه به شدت الان نبوده است. نخستین بار در اوایل دهه نود و هنگام اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودروسازی بود که مساله قیمت‌گذاری خودرو و فرمول‌ شورای رقابت به تیتر نخست اخبار تبدیل شد و هر روز شاهد کشاکش میان خودروسازان، وزارت صنعت و نهادهایی همچون شورای رقابت بودیم.

همچنین بخوانید: آیا کاهش قیمت خودروهای داخلی در راه است؟

خودروسازان داخلی به طور مکرر خواهان حمایت هستند در حالی‌که حمایت‌های چندین ساله دولت از خودروسازان، نتیجه خاصی را برای صنعت خودروسازی و مشتریان در بر نداشته است. حمایت‌های بی حد و حصر دولت از خودروسازان طی دهه‌های گذشته منجر به تولید خودروهایی همچون ساینا، رانا و سمند شده که براساس خودروهای قدیمی توسعه یافته‌اند و از نظر امکانات و استانداردهای جهانی در سطحی غیر قابل قبول هستند. تاکنون هیچ کدام از خودروهای داخلی توسط موسسات معتبر ایمنی آزمون نشده‌اند و هیچ اطلاعی در خصوص ایمنی آن‌ها در دست نیست.

در کنار تمام این موارد، بحث آزادسازی قیمت خودرو اخیرا مطرح شده و بار دیگر وزارت صمت بر حمایت از خودروسازان تاکید کرده است. مشخص نیست خودروسازان ایرانی در بازاری کاملا انحصاری که حتی واردات خودرو به آن نیز ممنوع است، چرا به دنبال آزادسازی هستند؟

فعالان بازار به خوبی می‌دانند که تعیین قیمت خودرو داخلی در ایران به دست خودروسازان صورت می‌گیرد. شرکت‌های خودروسازی اکنون مجوز افزایش قیمت طی هر سه ماه را دارند و در زمانی که این مجوز به آن‌ها اعطا نشده بود، با کنترل عرضه و برقراری شرایط فروش یا پیش فروش قیمت‌ها را تحت کنترل خود در می‌آوردند. حال نیز این شرکت‌ها به دنبال آزادسازی قیمت‌ها با حمایت نهادهای مختلف هستند که بازنده اصلی آن در هر صورت مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/11/16
چرا معمای لاینحل؟!!! زیاده خواهی خودروسازان و مسولین رانتی و رشوه خوار انرا لاینحل کرده. اگر واقعا همتی برای حل باشه فرمول ساده است. رییس انجمن وارد کنندگان خودرو لیچاره داره میگه واردات را ازاد کنید بدون خروج ارز افرادی هستند که می توانند خودرو وارد کنند. دو دولت دست از حمایت بی حدو مرز از خودرویازان فشل داخلی برداره یعنی تعرفه های واردات را باز بینی کنه یا کامل برداره بعد اصلا هیچ احدالناسی بعد از رعایت دو شرط مطروحه در قیمت خودرو دخالت نکنه. به عبارتی انحصار بشکنه این گوی و این میدان ملت هم بتوانند بعد از دهه ها خودرو یوار شن.
1399/11/16
آدمهاازشرایطیکه توشن راضین،راضی نباشن تغییرش میدن