موضوعات داغ

در معاینه فنی خودرو در انگلستان چه چیزهایی چک می شوند؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تست MOT ارزیابی قانونی یک خودرو است که مشخص می‌کند آیا برای رانندگی در جاده‌های عمومی ایمن است یا خیر. در این تست، بسیاری از امکانات خودرو بررسی خواهند شد تا اطمینان حاصل شود به درستی کار می‌کنند - مثلا اطمینان از اینکه چراغ‌های جلو و عقب کار می‌کنند، اطمینان از اینکه لاستیکها در شرایط خوبی هستند و اندازه‌گیری میزان انتشار آلودگی توسط اگزوزها برای مطمئن شدن از اینکه خودرو استانداردهای آلودگی هوا را رعایت می‌کند.

در حالی که تست MOT معتبر به این معنی است که خودروی شما از نظر قانونی مجوز رانندگی در جاده‌های عمومی را دارد، اما فقط یک گزارش از وضعیت خودروی شما در یک زمان خاص است. در نتیجه، ممکن است چند ماه بعد خودروی شما در وضعیت مکانیکی متفاوتی قرار داشته باشد، بنابراین باید دوباره تست MOT روی آن انجام شود. قطعاتی مانند تیغه‌های برف‌پاک‌کن، چراغ‌های جلو و لاستیک‌ها ممکن است مابین تست‌های MOT نیازمند تعمیر یا جایگزینی باشند.

نکاتی که یک خودرو باید برای تست MOT رعایت کند ثابت و قطعی نیستند و ممکن است پس از مدتی سخت‌گیرانه‌تر شوند. به عنوان مثال، در قوانین سال ۲۰۱۸ آمده است که اگر حین بررسی آلودگی هوا از یک خودروی دیزلی هرگونه دود قابل مشاهده از هر رنگی منتشر شود به طور خودکار در تست MOT شکست می‌خورد. آژانس استاندارد راننده و خودرو تأیید کرده است که تست MOT خود را به‌روزرسانی می‌کند تا امکان بازرسی فناوری‌های کمک ایمنی امروزی مانند ترمز اضطراری خودکار فراهم شود.

بنابراین، بسیار مهم است که خودروی خود را در شرایط خوبی نگهداری کنید، و برای اینکه بتوانید تست MOT را با موفقیت پشت سر بگذارید نکاتی را رعایت کنید.

از کجا بدانیم خودروی ما تست MOT را با موفقیت پشت سر گذاشته است؟

به عبارت ساده، تست MOT دو نتیجه متفاوت دارد: یا خودروی شما تست را به خوبی پشت سر می‌گذارد، که در این صورت گواهی MOT از آن مرکز دریافت خواهید کرد، یا خودروی شما در این تست شکست می‌خورد و اخطار رد گواهی MOT به شما داده خواهد شد.

با این حال، باید بدانید حتی اگر خودروی شما تست MOT را با موفقیت پشت سر بگذارد، دلیل نمی‌شود که وضعیت خیلی خوبی داشته باشد. در حالی که این گواهی نشان می‌دهد خودرو برای رانندگی در جاده‌ها به اندازه کافی ایمن است، مشکلات قابل‌توجه یا جزئی را هم ثبت می‌کند. اولی مشکلات کوچکی هستند که راننده باید آن‌ها را زیر نظر داشته باشد، مانند لاستیک‌هایی که تا حد قانونی فرسوده شده‌اند، در حالی که دومی شامل نقص‌هایی مانند لامپ‌های پلاک معیوب است که باید در اسرع وقت تعمیر یا جایگزین شوند.

اینکه اگر خودروی شما در تست MOT شکست خورد با آن چکار کنید به این بستگی دارد که آیا مشکلات عمده یا خطرناک دارد یا خیر. اگر خودروی شما به دلیل یک نقص عمده در تست قبول نشده (مثلا اینکه یکی از چراغ‌های خطر خودرو کار نکند)، شما مجاز به رانندگی با خودروی خود از مرکز تست هستید، اما به شرط اینکه بلافاصله آن را به تعمیرگاه ببرید تا دوباره تست روی آن انجام شود. اگر هرگونه مشکل خطرناک وجود داشته باشد، مانند برآمدگی در دیواره جانبی تایر، خودروی شما غیرایمن تلقی شده و تا زمانی که این مشکل حل نشده و دوباره تست MOT انجام نگیرد اجازه رانندگی با آن را ندارید.

هر چند وقت یکبار باید تست MOT انجام شود؟

اگر یک خودروی نو خریده‌اید، لازم نیست تا چند سال مورد تست MOT قرار بگیرد. اگرچه باید به درستی از آن نگهداری کرده و به طور منظم آن را سرویس کنید، اما خودروی شما تا سه سال نیازی به تست MOT ندارد - به عنوان مثال، اگر خودروی شما در تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۰ خریداری شده، باید اولین تست MOT خود را در اول ژانویه ۲۰۲۳ انجام دهد.

پس از آن، تست MOT باید به صورت سالانه انجام شود، و خودروی شما تا زمانی که این تست را انجام ندهد اجازه ورود به جاده‌های عمومی را ندارد. تنها استثناء در این قانون این است که اگر خودروی شما یک مدل قدیمی باشد که حداقل ۴۰ سال پیش ساخته شده است، نیازی به انجام تست MOT ندارد – البته باید خودروی قدیمی خود را به خوبی نگهداری کنید تا بتوانید از آن در جاده‌ها استفاده کنید.

هزینه تست MOT چقدر است؟

هزینه تست MOT به مرکز تستی که برای ارزیابی خودروی خودتان انتخاب می‌کنید بستگی دارد - این تست قیمت ثابتی ندارد، پس ممکن است انجام تست MOT در برخی از مراکز هزینه کمتری داشته باشد.

البته یک حداکثر قیمت برای این تست تعیین شده است. حداکثر هزینه برای تست یک خودرو که حداکثر هشت صندلی دارد ۵۵ پوند است. اگر خودروی شما صندلی‌های بیشتری داشته باشد، این مبلغ به ۵۷.۳ پوند می‌رسد.

آیا برای انجام تست مجدد MOT هزینه‌ای گرفته می‌شود؟

در برخی موارد، اگر خودروی شما در تست MOT شکست خورده باشد و بخواهید دوباره آن را تست کنید هزینه‌ای از شما دریافت نمی‌شود. برای اینکه واجد شرایط یک تست رایگان باشید، خودروی شما باید برای تعمیرات در گاراژ مرکز باقی بماند، و در عرض ۱۰ روز پس از شکست خوردن در تست دوباره ارزیابی شود.

البته می‌توانید خودروی خود را در جای دیگری تعمیر کنید و در عرض ۱۰ روز دوباره تست MOT را در همان مرکز قبلی انجام دهید - اگرچه انجام این کار نیازمند پرداخت درصد کمی از هزینه یک تست MOT کامل است. در هر حالت دیگری، باید هزینه یک تست MOT کامل را بپردازید.

انجام تست MOT چقدر طول می‌کشد؟

زمان انجام این تست به خودرو و مرکز تست بستگی دارد، البته انجام تست MOT به طور کلی تقریبا بیش از یک ساعت طول نمی‌کشد. بنابراین اگر تصمیم بگیرید در یک روز کاری تست MOT را انجام دهید، می‌توانید قبل از رفتن به محل کار، خودروی خود را به مرکز تست تحویل دهید و در پایان روز آن را تحویل بگیرید.

البته در نظر داشته باشید، تنها در صورتی می‌توانید خودرو را تحویل بگیرید و با آن به خانه بروید که در تست به موفقیت رسیده باشد یا هشدار مشکل قابل‌توجه یا جزئی دریافت کرده باشد. اگر خودروی شما یک مشکل عمده داشته باشد، فقط اجازه دارید آن را برای تعمیر به یک تعمیرگاه ببرید. اگر خودروی شما یک نقص خطرناک داشته باشد، تا زمانی که این مشکل حل نشده باشد، هرگز اجازه رانندگی با آن را نخواهید داشت.

آیا می‌توانم سابقه تست MOT یک خودرو را چک کنم؟

بله، می‌توانید با وارد کردن شماره ثبت یک خودرو در وب‌سایت دولتی (https://www.check-mot.service.gov.uk) سابقه آن را چک کنید. البته ممکن است این سایت تمام سوابق یک خودرو را نشان ندهد، اما به شما اجازه می‌دهد تمام نتایج تست MOT آن تا سال ۲۰۰۵، اینکه چه زمانی گواهی MOT آن تمام می‌شود و اینکه آیا هرگونه نقص در آخرین تستش گزارش شده است را مشاهده کنید.

روش‌های دیگری هم برای پیدا کردن سابقه MOT یک خودرو وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید هزینه‌ای برای چک HPI برای یک خودرو پرداخت کنید، تا بدانید مالیات آن پرداخت شده و دارای MOT معتبر است یا خیر.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد