موضوعات داغ

افزایش حداکثر سرعت مجاز رانندگی خطر صدمه و مرگ را افزایش می‌دهد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

عشق به سرعت یکی از واقعیت‌های زندگی است، چون بسیاری از رانندگان محدودیت‌های سرعت را رعایت نمی‌کنند. برای جبران این امر، برخی از ایالت‌ها محدودیت‌های سرعت را بالا برده‌اند تا نشان دهند مردم واقعا با چه سرعتی رانندگی می‌کنند. با این حال، انجمن اتومبیلرانی آمریکا با این کار مخالف است و می‌گوید رانندگان سرعت مجاز را رعایت نخواهند کرد، که این اقدام خطر صدمه یا مرگ آن‌ها را افزایش می‌دهد.

به عنوان بخشی از یک پژوهش با همکاری موسسه بیمه ایمنی بزرگراه، آن‌ها روی سه هوندا CR-V EX مدل ۲۰۱۰ تست تصادف انجام دادند. این مدل به این دلیل انتخاب شد که بیشترین امتیاز را در تست همپوشانی جلو توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه به دست آورده بود و میانگین عمر ۱۱٫۸ سال را داراست.

تصادفها در سرعت‌های ۶۴، ۸۰ و ۹۰ کیلومتر در ساعت انجام شد و با افزایش سرعت، پژوهشگران آسیب ساختاری بیشتری پیدا کردند و شاهد فشار بیشتری روی بدن آدمک‌ بودند. در حالی که این نکته تعجب‌آور نیست، انجمن اتومبیلرانی آمریکا اشاره کرد که تصادف با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت آسیب کمی به کابین وارد می‌کند.

در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت، ضربه باعث تغییر شکل قابل توجه درب سمت راننده، داشبورد و جای قرار گرفتن پاها شد. در حالی که شاید افزایش سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت زیاد به نظر نمی‌رسد، تصادف با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت به طور قابل توجهی فضای داخلی CR-V را در معرض خطر قرار داد و سنسورهای آدمک‌ نشانگر آسیب‌های شدید به گردن و احتمال شکستگی استخوان پا بودند.

تست حداکثر سرعت مجاز خودرو

علاوه بر این در سرعت ۸۰ و ۹۰ کیلومتر در ساعت، سر آدمک با وجود باز شدن کیسه هوا به فرمان برخورد کرد. اندازه‌گیری‌ها نشان دادند که این برخورد خطر شکستگی در صورت و آسیب شدید مغزی را افزایش می‌دهد.

به گفته دکتر دیوید هارکی، رئیس موسسه بیمه ایمنی بزرگراه، خودروهای امروزی از هر زمان دیگری ایمن‌تر هستند، اما هیچکس نمی‌تواند آن‌ها را طوری بسازد که از قوانین فیزیک سرپیچی کنند. هر چه یک راننده قبل از تصادف سرعت بیشتری داشته باشد، حتی اگر قبل از برخورد فرصت ترمز کردن را پیدا کند احتمال زنده ماندنش خیلی کم است.

به جای افزایش حداکثر سرعت مجاز، از سیاست‌گذاران خواسته می‌شود تا از اقدامات متقابل مناسبی مانند دوربین‌های کنترل سرعت برای جلوگیری از رانندگی با سرعت بالا استفاده کنند. جیک نلسون، معاون بخش ایمنی ترافیک انجمن اتومبیلرانی آمریکا نیز اشاره کرد که می‌توان از تغییرات زیربنایی برای ملایم کردن جریان ترافیک استفاده کرد تا محدودیت‌های سرعت رعایت شوند.

در حالی که برخی از مردم خواستار افزایش حداکثر سرعت مجاز هستند، پژوهش موسسه بیمه ایمنی بزرگراه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که افزایش محدودیت سرعت در طول ۲۵ سال گذشته منجر به کشته شدن ۳۷ هزار نفر شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد