موضوعات داغ

گره زمستانی در بازار خودرو؛ پایان سکته ناقص در روند افزایش قیمت ها

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

امید به کاهش یافتن قیمت ها در پی نزولی شدن روند قیمت ارز و مقاومت خودروسازان برای جلوگیری از کاهش قیمت ها باعث قفل شدن بازار خودرو در چند هفته اخیر شده بود. در همین حین شورای رقابت نیز تصمیم گرفت تا اجازه افزایش قیمت ها برای فصل زمستان (سه ماهه چهارم سال 1399) را صادر نکند که این امر نیز با مخالفت شدید خودروسازان مواجه شد که همچنان خود را زیان ده و نیازمند افزایش قیمت ها می دانند.

در همین حین البته تلاش ها برای آزادسازی قیمت گذاری خودرو نیز ادامه دارد و هیچ بعید نیست که در چند ماه پایانی دولت شاهد روی دادن این اتفاق باشیم، چرا که تجربه نشان داده است که وزیران صمت در روزهای پایانی حضور خود در کابینه، برای گرفتن تصمیمات جنجالی و سخت، آمادگی بیشتری دارند.

طبیعتا در صورت روی دادن این اتفاق، شاهد افزایش نسبی قیمت بسیاری از خودروهای اصطلاحا داخلی توسط خودروسازان خواهیم بود. چرا که شورای رقابت، طی ماه های اخیر عملا از افزایش قیمت خودروهای قدیمی با درصد زیاد ساخت داخل تا حد زیادی جلوگیری کرده است و همین امر نیز باعث شده تا خودروسازان دست به ابتکار عمل برای کاهش هزینه های تولید این سری خودرو ها بزنند که باعث تشدید مشکلات کیفی نیز شده است.

با این حساب می توان گفت که در مجموع پتانسیل ادامه یافتن روند افزایش قیمت طی چند ماه آینده وجود دارد به خصوص که ظاهرا افزایش هزینه های نیروی کار برای سال 1400 نیز بیش از 30 درصد در نظر گرفته شده است که همین نکته می تواند بر روی قیمت تمام شده خودروهای داخلی تاثیر گذار باشد.

خودروهای داخلی

بنابراین تنها سرعت گیر روند افزایشی قیمت ها در بازار خودرو، همچون سایر بازارها، می تواند کاهش یافتن نرخ ارز باشد که این مورد نیز طی ماه های اخیر همواره از شرایط سیاست بین المللی نشات گرفته است و به عبارت دیگر می توان گفت که برخلاف پیش بینی های خوشبینانه، این روزها تب اولیه خوشبینی های سیاسی در رابطه با کاهش نرخ ارز فروکش کرده است و اتفاقا شرایط نشان می دهد که شانس چندانی نیز برای پیدا شدن یک راه حل فوری وجود ندارد و همین عامل نیز باعث بازگشت قیمت ها در بازار خودرو و ارز شده است.

در نهایت باید گفت که اسفند و فروردین ماه می تواند دو ماه نسبتا کم نوسان برای بازار خودرو تلقی شود و اگر گشایشی در شرایط تحریم ها حاصل نشود، بازگشت شرایط افزایش قیمت ها در بهار سال آینده به هیچ عنوان دور از ذهن نخواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد