موضوعات داغ

نسل جدید کشنده فوتون ایران خودرو دیزل به بازار می‌آید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

کشنده فوتون محصولی است که طی چند سال اخیر توسط ایران خودرو دیزل به بازار خودروهای کار و تجاری سنگین کشورمان عرضه شده است. ظاهر زیبا و امکانات مطلوب کشنده فوتون در مقایسه با دیگر رقبای چینی، سبب شده تا برخی رانندگان این خودرو را بنز چینی لقب دهند که البته این لقب بدون مناسبت نیست، چرا که کشنده فوتون براساس همکاری بخش سنگین دایملر و فوتون تحت جوینت ونچر AUMANساخته شده است.

اگر اخبار و مطالب حوزه خودروهای سنگین را پیگیری کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که نسل جدید کشنده فوتون شباهت فوق‌العاده زیادی به بنز اکتروس دارد. به نظر می‌رسد این شباهت نیز در راستای همکاری دایملر و فوتون ایجاد شده و البته در بازاری که از نعمت وجود کشنده‌های معتبر خارجی محروم است، یک نقطه قوت برای این خودرو سنگین چینی محسوب می‌شود.

مقایسه دو نسل کشنده فوتون

ایران خودرو دیزل تاکنون کشنده فوتون را در سه تیپ 440، 430 و 420 روانه بازار کرده است اما به نظر می‌رسد نسل جدید این خودرو از نسخه‌ قبلی قوی‌تر باشد، چرا که پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن یک موتور 12 لیتری کامینز با قدرت 460 اسب بخار و گشتاور 2300 نیوتن‌متر است. استاندارد آلایندگی پیشرانه کشنده فوتون 460 نیز یورو 4 به همراه DPF و SCR اعلام شده است.

جعبه دنده در نظر گرفته شده برای کشنده فوتون 460 دوازده سرعته اتوماتیک ZF است که دو دنده برای حرکت به عقب نیز ارائه می‌دهد. سیستم ترمزهای هر دو محور نیز دیسکی بوده و به سامانه‌های ترمز ضد قفل، کنترل پایداری و کنترل کشش مجهز است.

مطابق اعلام ایران خودرو دیزل، کشنده فوتون 460 با کارت باری 44 تن و در نوع سقف بلند ارائه خواهد شد. بنابر اعلام رسمی ایران خودرو دیزل، تولید نسل جدید کشنده فوتون 460 در سال 1400 آغاز خواهد شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/2
متاسفانه، مدیران این شرکت به هر دری زدند که واردات کامیون‌های دست دوم متوقف بشه، اول اومدن بنز ‌واگن‌هود جنگ جهانی دوم رو معرفی کردن و خودشون رو مسخره‌ی عام و خاص کردند، الان هم این کشنده‌ی چینی.

بابا حداقل بازار خودرو‌های سنگین رو واگذار کنید، مصرف سوخت و آلایندگی بیاد پایین، ایمنی جاده‌ها بره بالا چرا ناله نفرین مردم رو برای خودتون می‌خرین؟
با قیمت همین کشنده فوتون میشه کشنده 200 هزار پیمایش 2 سال کارکرد از اروپا اورد که عملا صفره و قابل مقایسه با این شترگاو پلنگ‌ها نیست