موضوعات داغ

حدس و گمان ها در مورد قیمت ایران خودرو تارا؛ پدیده ای عجیب در بازار خودرو کشور

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

قیمت تارا قرار است چالش جدید پیش روی مشتریان و خودروسازان در سال 1400 باشد و زمزمه های شکل گرفتن این چالش نیز از هم اکنون کاملا مشخص است. در واقع آنطور که از شواهد امر بر می آید اعلام قیمت اولیه و حداقلی 280 میلیون تومان برای تارا سرآغاز داستانی است که می تواند گریبان خریداران این خودرو را مانند شاهین بگیرد، در واقع این پیش بینی وجود دارد که قیمت نهایی این خودرو بسیار بالاتر از 280 الی 300 میلیون تومان باشد و حتی در موارد گمانه زنی هایی برای قیمت های بیش از 700 میلیون تومان نیز (برای نسخه فول آپشن اتوماتیک) در رسانه ها مطرح شده است.

حالا به نظر میرسد که شورای رقابت نیز احتمالا در پی مصوبه اخیر مجلس از پروسه قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده است و برهمین اساس، قاعدتا پروسه تعیین قیمت خودرو به بورس کالا واگذار خواهد شد که شرایط این اتفاق نیز همچنان مشخص نشده است اما شیوه معمول برای تعیین قیمت یک کالا در بازار، مقایسه ویژگی ها و قیمت آن با سایر محصولات مشابه است که اتفاقا این روند در مورد تارا به راحتی امکان پذیر است.

برای مثال اگر در قدم اول قرار به تحلیل قیمتی نسخه ساده و دنده دستی ایران خودرو تارا باشد، میتوان این مدل را با نسخه دنده دستی دنا پلاس مقایسه کرد که دست بر قضا از نظر کلاس بدنه، مشخصات فنی و امثال این موارد نیز خودرویی مشابه محسوب می شود، در واقع تنها مزیت فنی مهم تارا نسبت به دنا، ایمنی بیشتر شاسی آن و وجود سامانه ایمنی esp است که قرار است در نسخه تولیدی حذف نشود!

تارا

همچنین با توجه به ریشه فنی پلت فرم تارا که در واقع همان پلت فرم پژو 301 است، می توان تارا را مشابه پژو 301، نسخه به روز آوری و مدرن تری نسبت به پژو 206 صندوق دار و نسخه مشابه آن یعنی رانا پلاس دانست و از این رو، مقایسه قیمتی تارا با رانا پلاس نیز دور از انصاف نخواهد بود.

حال جالب است بدانید که رانا پلاس به عنوان یکی از محصولات جدید ایران خودرو که توسط شورای رقابت (با حاشیه فراوان) تعیین قیمت شده است، این روزها در بازار در محدوده قیمتی 230 الی 240 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین دنا پلاس نیز در نسخه دنده ای بدون توربو خودرویی 300 میلیونی محسوب می شود و جالب است بدانید که از برخی جهات و با داشتن برخی از آپشن ها، نسبت به ایران خودرو تارای دنده دستی برتری دارد.

با این حساب مشخص است که قیمت منطقی برای ایران خودرو تارای دستی در بازار باید کمتر از دنا توربو دنده ای (حدود 340 میلیون تومان) تعیین شود، چرا که از حیث آپشن و عملکرد فنی و حتی جذابیت ظاهری، دنا توربو نسبت به تارا دارای برتری است، اما اینکه قیمت تارا کمتر از نسخه فاقد توربو دنا باشد یا خیر، مشخص نیست.

چالش بزرگتر اما قیمت گذاری مدل اتوماتیک تارا خواهد بود، چرا که این مدل به دلیل شرایط خاص حاکم در بازار خودرو کشور، رقیب مستقیم چندانی ندارد و از این رو میتواند با اختلاف زیادی در بازار معامله شود.

در واقع اگر بنا به حساب کتاب نرمال باشد، اضافه شدن گیربکس اتوماتیک احتمالا چیزی حدود 50 میلیون تومان به قیمت یک خودرو (در مقایسه با نسخه دستی) می افزاید و با توجه به وجود آپشن های بیشتر نیز بعید نیست که شاهد اختلاف قیمتی 80 میلیونی بین قیمت های کارخانه ای این دو خوردو مختلف باشیم، البته در سطح بازار احتمالا قیمت تارا اتوماتیک با دنا پلاس توربو اتوماتیک قیاس خواهد شد که پس از فروکش کردن تب اولیه (قیمتی در حدود 600 میلیون) این روزها با قیمتی در حدود 400 الی 440 میلیون تومان در بازار عرضه می شود و طبیعتا نیز بنا به استدلال قبلی، تارا نمی تواند از این خودرو گران قیمت تر باشد و باید در محدوده 400 میلیون تومان معامله شود، مگر آنکه ایران خودرو ناگهان تصمیم بگیرد تا دنا از پرچمداری محصولاتش بازنشسته کند و نسخه های ویژه ای از تارا و لابد تارا پلاس توربو اتوماتیک را با قیمت های بیشتر به عنوان گل سرسبد خودروهای خود روانه بازار نماید.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/12/3
دنای اتومات از هر لحاظ ازین سرتره، حتی اگر قیمتش پایینتر از دنا هم باشه باز من ترجیحم دناست
1399/12/3
اینکه تارا تو نسخه دنده اس از هودروی پایه 207 امکانات کمتری داره اما دو برابر قیمت داره رو فقط میشه با سود جویی آزادانه کارخونه ایران خودرو توجیح کرد.
این چه جور پیشرفتیه که ماشین به اصطلاح جدید از ماشین های با عمر تولید یک ده امکانات کمتری داره!
1399/12/3
لخت کردن پژو 301 از امکانات و بدریخت کردنش هم شد پیشرفت؟!
1399/12/3
باید یکم عقل تو سر مردم باشه مطمئن باشید بعد لاف زدنهای ایرانخودرو قیمت این ماشین حتی زیر 206 صندوقدار میرسه
همونطوری که دنا پلاس توربو اتومات اومد زیر قیمت تندر پلاس!!
1400/1/19
امروز ساعت ۹شب این تارا رو تو خیابون دیدم چراغ های عقبش چشم آدم رو کور میکرد اینقدر عقب ماشین و مخصوصا چراغهای عقبش رو ضایع درست کردن که ....نمیدونم ایرانخودرو چرا عقب خودرو هاش مثل ماشینای شوتی بالاست . اما جلوش قشنگه