موضوعات داغ

پورتیمائو 2021، همیلتون بالاتر از همه، ورشتپن و بوتاس در حسرت

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

سر لوئیس همیلتون باز هم بالاتر از مکس ورشتپن از ردبول و هم تیمی خودش در مرسدس، والتری بوتاس، بر روی سکوی پورتیمائوی پرتغال 2021 ایستاد.

دو راننده مرسدس در خط شروع جلوتر از رانندگان ردبول مسابقه را آغاز کردند. والتری بوتاس توانست رده اول خود را در استارت حفظ نماید و دفاع خوبی در مقابل قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان یعنی سر لوئیس همیلتون انجام داد و توانست همان ابتدا فاصله 1 ثانیه‌ای با او باز نماید اما پشت آنها مکس ورشتپن فشار زیادی را به همیلتون وارد می‌کرد تا عبور نماید. سرجیو پرز هم تیمی مکس با استارت بدی که داشت جایگاهش را از دست داد اما دور ابتدایی با یک اتفاق عجیب از جانب یک راننده با سابقه و پیشکسوت رقم خورد

لحظه برخورد کیمی رایکونن و آنتونیو جیوویناتزی
کیمی رایکونن در حالی که در مستقیمی اصلی امکان عبور از هم تیمی خود، یعنیآنتونیو جیوویناتزی را داشت و او هم به اندازه یک ماشین به او فضا داد به طرز عجیبی به خودروی او برخورد کرد و باله ماشین را از سمت راست به لاستیک عقب ماشین آلفارومئو کوبید. در نتیجه این برخورد باله ماشین رایکونن شکست و به زیر چرخ جلو رفت و در پیچ یک مانع از فرمان پذیری خودرو شد و او را به خارج پیست به داخل گراولها هدایت کرد. همچنین قطعات خرد شده فیبر کربن ماشین او که در سرتاسر مسیر مستقیمی اصلی پراکنده شد باعث شد تا در ابتدای دور دوم خودروی ایمنی به پیست وارد شود

خودروی آلفارومئو - کیمی رایکونن
تنها برخورد مسابقه 3 سبقت زیبا را در گروه پیشتاز خلق کرد. اولین سبقت، عبور ورشتپن از لوئیس همیلتون بود که به هنگام شروع مجدد، رخ داد. حرکت بوتاس در آغاز مجدد مسابقه باعث شد که همیلتون متوجه شتاب گیری او نشود و از شروع مجدد جا ماند. این غفلت، زمان و سرعت کافی به مکس ورشتپن داد تا پیش از پیچ 1 از او عبور نماید. در ادامه همیلتون عقب ننشست و علی رغم اینکه یک بار هم دی آر اس ورشتپن را از دست داد به تلاش خودش ادامه داد تا بالاخره لحظه موعود فرا رسید و در یک حرکت برق‌آسا در مستقیمی اصلی از کندی مکس استفاده کرد و پیش از پیچ 1 از او عبور کرد و دومین سبقت زیبای مسابقه را به نمایش گذاشت.

سبقت لونیس همیلتون از مکس ورشتپن در پیچ 1
اما سومین سبقت کلاس درس لوئیس همیلتون برای هم تیمی‌اش والتری بوتاس بود. سبقت اول او از مکس از داخل پیچ 1 انجام شد اما این بار در همان محل منتهی از بیرون پیچ از بوتاس عبور کرد و به گونه‌ای در مستقیمی و با استفاده از دی‌آر‌اس شتاب گرفت که کمتر کسی پیش بینی می‌کرد بتواند در آن زمان از راننده فنلاندی عبور نماید.

سبقت همیلتون از بوتاس

سبقت از قسمت بیرونی پیچ 1 همیلتون از بوتاس
بعد از این نبردها در پیشتازان، نوبت به جنگ میانه گروه و پایینی‌ها رسید، دنیل ریکاردو از رده شانزدهم استارت زد اما توانست خود را به رده دهم برساند.

نبرد اوکون و ریکاردو
سباستین فتل که از رده دهم آغاز کرد کم‌کم جایگاهش را از دست داد و در دورهای پایانی هم تیمی او یعنی لنس استرول هم توانست از او عبور نماید ولی جایگاهش را پس گرفت و سیزدهم شد.

میک شوماخر پسر قهرمان افسانه‌ای فرمول یک جهان که هم اکنون با لوئیس همیلتون دارندگان 7 عنوان قهرمانی جهان هست، مایکل شوماخر نه تنها بهتر از نیکیتا مازپین هم تیمی‌اش عمل کرد بلکه توانست پس از بارها تلاش بالاخره در دور 63 از نیکلاس لطیفی راننده ویلیامز عبور نماید. او بارها برای عبور تلاش کرد و هر بار به دلیل رسیدن حودروهای جلویی و نمایش پرچم آبی مجبور شد سرعت خود را کاهش دهد تا راه را برای عبور آنها باز نماید. حتی در برهه‌ای تا فاصله 3.5 ثانیه از لطیفی عقب ماند اما ناامید نشد و در نهایت کار در رده هفدهم تمام کرد

نبرد میک شوماخر - نیکلاس لطیفی برای رده هفدهم
دیگر عملکرد عالی تیمی این مسابقه متعلق به تیم آلپین بود با راننده اسپانیایی با تجربه‌اش یعنی فرناندو آلونسو و استبان اوکون فرانسوی جوان، اکون ششم استارت زد و آلونسو از رده سیزدهم آغازگر مسابقه بود ولی با عملکرد استثنایی در نهایت آلونسو هشتم شد و اوکون با از دست دادن یک رده، توانست هفتم شود.

لندو نوریس رده پنجم و دنیل ریکاردو هم توانست در رده نهم با امتیاز مسابقه خود را به پایان ببرند

از دیگر اتفاقات این مسابقه پیت استاپ بسیار بد مرسدس برای والتری بوتاس بود. پیت استاپ بیش از 3 ثانیه آنها باعث شد تا مکس ورشتپن که یک دور زودتر به پیت رفته بود و به لطف پیت استاپهای فوق کوتاه ردبول سریع به پیست برگردد، در انتهای مستقیمی به بوتاس بسیار نزدیک شد و در خروج از پیچ 3 در شرایطی که لاستیکهای هارد بوتاس به دمای لازم نرسیده بودند و خودرو دچار کم فرمانی شد، به راحتی بعد از خروج از پیچ 4 مکس از او عبور کرد و جایگاه دوم را تا انتها حفظ نمود. در مقطعی بوتاس سریعترین خودروی پیست شد و به سرعت به ورشتپن نزدیک می‌شد. حتی به فاصله 1.3 ثانیه‌ای او هم رسید اما به دلیل عملکرد اشتباه سنسور اگزوز، قدرت موتورش را به یکباره از دست داد و فاصله‌ای در حدود 4 ثانیه با مکس باز شد که تا آخر قابل جبران نیود اما از طرفی به لطف زمانهای سریعی که در دورهای پیشین ثبت کرده بود اختلافی 25 ثانیه‌ای با سرجیو پرز ایجاد شده بود. بنابراین مهندسین مرسدس تصمیم گرفتند تا سریعترین زمان پیست را که در اختیار پرز با لاستیک سافت بود را از دست او خارج نمایند لذا اقدام به یک توقف اضافی برای تعویض لاستیک بوتاس نمودند. بالافاصله مهندسین ردبول این استراتژی را در دور بعد برای مکس انجام دادند. اگرچه بوتاس در دور 64 توانست سریعترین زمان مسابقه را به نام خود ثبت نماید اما مکس در دور 65 این زمان را به خود اختصاص داد تا 1 امتیاز اضافی به نام او ثبت شود.

تبریک مکس ورشتپن به لوئیس همیلتون
جدول نهایی برندگان این مسابقه به شرح زیر است:

جدول رانندگان

جدول رانندگان

مراسم اهدای جوایز گرندپری پورتیمائو 2021

نمایی زیبا از خودروی مرسدس لوئیس همیلتون برنده گرندپری پورتیمائو 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد