موضوعات داغ

گزارشی از گرندپری پرتغال، پورتیمائو 2021

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

گرندپری پرتغال روز گذشته در پورتیمائو برگزار شد و در نهایت لوئیس همیلتون دارنده 7 عنوان قهرمانی جهان توانست مقام نخست را از آن خود نماید. مکس ورشتپن دوم شد و والتری بوتاس دیگر راننده تیم مرسدس بر سکوی سوم ایستاد.

در نگاه اول تقریبا با توجه به نتایج کسب شده در تمرینات اکثر کارشناسان به دست بالای مرسدس در این پیست اذعان داشتند.

در تمرین اول بوتاس برتر از سایر رانندگان با زمان 1:19.648 در صدر ایستاد و مکس ورشتپن با اختلافی 0.25 ثانیه‌ای رده دوم را داشت. در تمرین دوم و شبیه سازی شرایط مسابقه این بار نوبت دیگر راننده مرسدس یعنی لوئیس همیلتون بود که با ثبت زمان 1:19.837 در رده اول قرار گیرد. او با زمان 0.143 اختلاف ورشتپن را مغلوب کرد و هم تیمی وی، والتری بوتاس با 0.344 ثانیه سوم شد.

در تمرین سوم مکس توانست جایگاه اول را با زمان 1:18.489 از آن خود نماید اما باز هم رانندگان مرسدس دوم و سوم شدند، همیلتون 0.236 ثانیه کندتر بود و بوتاس 0.331 ثانیه.

نکته قابل توجه در تمرین دوم یا همان شبیه سازی شرایط مسابقه این بود که بیشترین سرعت برای لوئیس همیلتون ثبت شد، بعد از او مکس ورشتپن و سپس والتری بوتاس.

همیلتون در محاصره ردبول - استارت مسابقه پیچ 1
بر می‌گردیم به یکشنبه، مسابقه آغاز می‌شود. والتری بوتاس پیشتاز و لوئیس همیلتون و مکس ورشتپن به دنبال او. پرز اشتباه کرد و رده خود را به ساینز داد. اما همانطور که همگی می‌دانیم اتفاقات در فرمول یک پیش بینی نشده هستند. رویداد یک حادثه در یک مسیر مستقیم همانقدر دور از انتظار است که اشتباه یک راننده با تجربه که سابقه قهرمانی جهان را هم با خود دارد.

کیمی رایکونن راننده فنلاندی تیم آلفارومئو، به هنگام یک سبقت ساده بدون توجه به فاصله مناسب با خودروی هم تیمی‌اش به پشت او برخورد کرد و در شروع دور دوم، خودروی ایمنی را به پیست کشاند و البته به کار خودش در یک مسابقه کوتاه پایان داد.

کیمی رایکونن - آفارومئو
این اتفاق و استارتهای خارق العاده مکس ورشتپن فشار زیادی را بر روی لوئیس همیلتون در رده دوم قرار داد. شاید او بیش از آنکه توجهش به شروع والتری بوتاس در استارت مجدد باشد، معطوف به فاصله ردبول با خودش بود. جایی که در هر دو مسئله بسیار بد عمل کرد و گویی از کورس رقابت جا ماند. همین مسئله فرصت مناسب را برای مکس ورشتپن فراهم کرد تا به سادگی از او عبور کند.

لوئیس همیلتون راننده‌ای نیست که بسادگی تسلیم شرایط شود و همانطور هم که در گزارش مسابقه توضیح داده شد با یک کلاس آموزشی در دو مرحله دو سبقت زیبا را انجام داد و خود را به پیشتازی مسابقه رساند.

سبقت همیلتون از بوتاس داخل پیچ 1
بعد از این بود که او شروع به ثبت زمانهای سریع در مسابقه کرد و مطابق معمول بازی مناسب نبودن لاستیکها را شروع نمود. او همیشه نشان داده است که این بازی فریب را بخوبی اجرا می‌کند. در نهایت او توانست فاصله‌ای 5 ثانیه‌ای با دو ماشین پشت خود یعنی والتری بوتاس و مکس ورشتپن باز نماید تا خطر آندرکات شدن توسط ردبولها و بخصوص مکس ورشتپن کاهش یابد.

اولین خودروی پیشتاز که وارد پیت شد، مکس بود که با لاستیک هارد به مسابقه بازگشت. مرسدس بلافاصله به این حرکت ردبول واکنش نشان داد و بوتاس را به پیت فراخواند، در این فاصله سرجیو پرز دیگر راننده ردبول به رده دوم رسید. بوتاس هم با هارد و بعد از یک توقف نسبتا طولانی در حدود 3 ثانیه به پیست برگشت. هنگامی که او اجازه شتاب گیری پیدا کرد مکس با لاستیکهای گرم ابتدای سراشیبی پیش از پیچ اول بود.

بوتاس دفاع کرد اما لاستیک سرد او در پیچ سوم باعث کم فرمانی خودرو شد و همین فرصت کافی برای مکس ایجاد کرد که بعد از عبور از پیچ 4 به راحتی از کنار بوتاس بگذرد.

همیلتون به پیت رفت، یک توقف کوتاه و مناسب باعث شد در یک فاصله مناسب بعد از پرز و پیش از مکس به پیست بازگردد.

استراتژی ردبول بر این قرار گرفت تا پرز را در پیست حفظ کند تا بتواند فاصله همیلتون و ورشتپن را کاهش دهد. اما موفق نبود. هنگامی که همیلتون به پرز رسید با یک فریب ساده از او گذشت و در رادیو معترض بود که چرا به پرز پرچم آبی نشان ندادند؟ و تیم به او اطلاع داد که پرز خودروی اول بوده است!

دنیل ریکاردو شاید به جرات بتوان گفت یکی از بهترین رانندگان دیروز بود. او از رده شانزدهم استارت زد و در دور تعیین خط عملکردی ناامید کننده داشت. با توجه به شناختی که از او داریم و سابقه درخشان او در سبقتها و مبارزه تا آخرین لحظه، انتظارمان چندان هم بی مورد نبود و او توانست در رده امتیازی نهم مسابقه را به پایان برساند. هم تیمی او هم لندو نوریس که رده هفتم استارت را داشت توانست در رده پنجم مسابقه را تمام نماید.

دیگر راننده مورد توجه قهرمان دو دوره فرمول یک جهان، فرناندو آلونسو در تیم آلپین بود. او که در مسابقه گذشته به لطف جریمه 30 ثانیه‌ای که به کیمی رایکونن داده شد، توانست اولین امتیاز این فصل خودش را دریافت کند، در این مسابقه به گونه‌ای عمل کرد تا دهان منتقدان را ببندد. او در رده 13 استارت زد و در رده هشتم پشت سر هم تیمی‌اش استبان اوکون مسابقه را تمام کرد.

آلپین - مک‌لارن
چارلز لکلرک از رده 8 آغازگر بود و در رده 6 از خط پایان عبور کرد. ساینز هم تیمی او در فراری بسیار بد بود از رده 5 به رده 11 سقوط کرد. در دور ابتدایی او توانست حتی سرجیو پرز را هم مغلوب نماید اما انتخاب استراتژی نامناسب لاستیک او را از کسب امتیاز در این مسابقه محروم ساخت.

میک شوماخر پسر مایکل شوماخر افسانه‌ای، در جایی محدود شده بود که باید گفت فقط جبر نداشتن خودروی مناسب بود. او که 2 دور لپ شده بود بارها در شرایط عبور از نیکلاس لطیفی و خودروی ویلیامز را داشت اما هربار نزدیک می‌شد تا عبور نماید خودروهای پیشتاز به او می‌رسیدند و به ناچار و با دیدن پرچم آبی باید راه را برای آنان باز می‌کرد در نتیجه همه چیز از اول شروع می‌شد. اما همچون شوماخر پدر، تسلیم نشد و در نهایت از ویلیامز و لطیفی عبور کرد، اگر زمان بیشتری می‌داشت جایگاه جورج راسل را هم می‌توانست تهدید کند.

میک شوماخر - نیکلاس لطیفی
فتل و استرول خوب نبودند. فتل از دهم استارت زد اما تا رده 13 سقوط کرد و استرول که دو مسابقه قبلی در 10 نفر اول از خط پایان گذشته بود در این مسابقه در رده 14 نظاره‌گر پرچم شطرنجی بود و البته هر دو راننده آستون مارتین 1 دور لپ شده بودند.

آلفاتائوری در اسارت آستون مارتین‌ها
در پایان سومین مسابقه، سر لوئیس همیلتون با 69 امتیاز، مکس ورشتپن 61 امتیاز، لندو نوریس 37 امتیاز و والتری بوتاس 32 امتیاز در صدر رانندگان این فصل قرار دارند و در جدول سازندگان مرسدس با 101 امتیاز در صدر و ردبول با 83 و مک‌لارن با 53 و فراری با 42 امتیاز رده‌های بعدی را در اختیار گرفته‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد