موضوعات داغ

روند کاهشی قیمت خودرو در بازار؛ مقاومت آگهی‌های مجازی برای کاهش قیمت

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

با روند مثبت مذاکرات ایران با طرف های مقابل برجام برای بازگشت به توافق، روند دلار نزولی شده و شاهد ورود قیمت دلار به کانال 21 هزار تومان بوده ایم. قیمتی که در چند ماه اخیر بی سابقه بوده و باعث شده تا رکود شدیدی در بازار خودرو ایجاد شود و خریداران برای کاهش بیشتر قیمت دلار و به واسطه آن، کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد صبر کنند. از طرف دیگر فروشندگان خودرو در بازار بسیار زیاد شده اند و به امید تحمل ضرر کمتر در این سقوط قیمت ارز، خودروهای خود را برای فروش به نمایشگاه های خودرو آورده اند.

حال در این میان اتفاقات جالبی در حال رخ دادن است که نشان دهنده تلاش بسیاری برای جلوگیری از سقوط قیمت خودرو در بازار آزاد است. روی صحبتمان با قیمت خودروهای وارداتی در بازار است و اگر خاطرتان باشد با روند صعودی قیمت دلار، قیمت آنها لحظه به لحظه افزایش پیدا کرد. عدم واردات خودرو و همچنین ورود دلال ها به این بازار برای حفظ ارزش سرمایه های خود، باعث شد تا قیمت بعضی از خودروها نجومی شوند اما حال که قیمت دلار در عرض چند روز از 25 هزار تومان به زیر 22 هزار تومان رسیده، مقاومت بسیاری برای عدم کاهش قیمت خودروها جالب توجه است.

اگر نگاهی به آگهی های ثبت شده در فضای مجازی بیندازید، به آگهی های فروش خودرو برخورد می کنید که قیمت آنها هنوز هم با قیمت دلار 25 هزار تومان محاسبه شده اند و با وجود کاهش شدید قیمت دلار، اما قیمت این آگهی ها هنوز هم روی ابرها سیر می کنند!

این قیمت ها نشان دهنده این است که فروشندگان خودرو از کاهش قیمت خودرو بسیار نگران هستند و کماکان با درج چنین آگهی هایی سعی از القاء کاذب به بازار برای بالا بودن قیمت ها می کنند، اما آنچه واقعاً در بازار رخ داده، سکوت و رکود شدید برای مشاهده روند کاهشی قیمت دلار و نیم نگاهی به نتیجه مذاکرات برای احیای برجام است که در صورت توافق طرفین، احتمالاً شاهد سقوط آزاد قیمت دلار و در نتیجه شکسته شدن حباب سخت قیمت خودروهای وارداتی در بازار باشیم. حبابی که با ترکیدن آن باعث ایجاد موج فروشنده های خودرو شده تا خودروهای خود را با حداقل ضرر ممکن به فروش برسانند.

قیمت خودروهای وارداتی همانطورکه بارها اشاره کردیم، به دو فاکتور اصلی وابسته است. اول قیمت دلار و دومی عرضه در بازار است که به لطف دولتمردان، اولی روی موج گرانی و دومی دو سالی است که متوقف شده است و لذا پرواضح است که با روند نزولی قیمت دلار، آنها که روی این نبود فاکتورهای مستمر موج سواری کردند، حال نگران کاهش قیمت خودرو باشند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/2/16
البته که قیمت دلار در اثر برجام 2 پایین نیومده دولت خودش قیمت ارز رو بالا نگه داشته بود به دو دلیل :
1- قیمت بالای دلار و گرانی کالا بشه یه ابزار فشار برای مخالفان مذاکره مجدد
2 - نزدیک انتخابات برای کاندید احتمالی مورد حمایت این دولت و این حزب رای جذب کنند