موضوعات داغ

پرچم قرمز رده نخست خط استارت را برای لکلرک به ارمغان آورد

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

چارلز لکرک توانست برای دومین هفته متوالی در فرمول یک باز هم رده نخست خط استارت را کسب نماید. لوئیس همیلتون دوم و مکس ورشتپن سوم شدند.

دور اول

رقابت زمان گیری راس ساعت مقرر در شهر باکو در آذربایجان آغاز شد و چارلز لکرلک به عنوان پیشرو وارد پیست شد تا اولین زمان را ثبت نماید اما هنوز موفق به انجام این کار نشده بود که برخورد لنس استرول با آستون مارتین در پیچ 15 این رقابت با تکان دادن پرچم قرمز متوقف شد.

لنس استرول - آستون مارتین
ماشینها به پیت برگشتند تا دوباره پس از تقریبا 15 دقیقه رقابت را از سر گیرند اما این بار پس از ثبت زمان 1:41.760 توسط مکس ورشتپن، دوباره برخورد آنتونیو جیوویناتزی در همان پیج و به همان دیوار باعث شد تا باز هم رقابت متوقف شود.

آنتونیو جیوویناتزی - آلفارومئو
در این دوبار مرسدس‌ها بعد از کسب نتایج بسیار بدی که در تمرینها داشتند هر بار سعی داشتند تا در زمانی وارد پیست شوند که ترافیک نباشد اما توقفها به خاطر برخورد دو ماشین آلفارومئو و آستون مارتین، باعث شد این استراتژی ناکام بماند و بار سوم همراه با سایر خودروها به پیست آمدند. در سکتور اول والتری بوتاس و لوئیس همیلتون هر دو وضعیت جالبی نداشتند و نشانگر رنگ زرد را برای زمان آنها ثبت کرد اما در سکتور سوم همیلتون سریعترین زمان را کسب کرد و توانست تا رده چهارم در جدول بالا رود. بوتاس رده نهم را اولین تلاش کسب کرد.

همیلتون در پیست ماند و دوباره تلاش کرد و این بار با یک عملکرد خوب توانست به صدر رقابتها برسد و مکس را به پایین بکشاند. او با زمان 1:41.545 در رده اول ایستاد.

اما در پایان دور اول زمان گیری نیکلاس لطیفی از ویلیامز، میک شوماخر و نیکیتا مازپین از هاس و لنس استرول از آستون مارتین و آنتونیو جیوویناتزی از آلفارومئو نتوانستند به مرحله بعد راه یابند و به ترتیب رده 16 تا 20 خط استارت گرندپری آذربایجان 2021 را بخود اختصاص دادند.

لندو نوریس راننده تیم مک‌لارن بخاطر عملکرد در زمان پرچم قرمز تحت بررسی قرار گرفت و تا انتهای این دور نتیجه این بررسی اعلام نشد.

دور دوم

خودروها در دور دوم عجله زیادی داشتند تا وارد پیست شوند. این عجله نزدیک بود باعث برخورد سباستین فتل در پیت با سایر خودروها شود. گویا همه نگران برخوردهایی بودند که رخ خواهند داد.

در اولین تلاش مرسدس‌ها اصلا موفق نبودند و زمانهای بسیار بدی را ثبت کردند. همیلتون در رده دهم و بوتاس در رده 11 آنها را مجبور کرد تا دوباره تلاش نمایند. همیلتون در این تلاش تا رده دوم صعود کرد و بوتاس نیز خود را به رده هفتم رساند. اختلاف همیلتون با سرجیو پرز صدر نشین تنها 0.004 ثانیه بود. مکس ورشتپن اصلا در حد انتظار نبود و در رده پنجم ایستاد اما در تلاش دوباره توانست خود را با زمان 1:41.625 به صدر برساند.

بر اساس لاستیک انتخابی در این دور تیمها استراتژی استارت با لاستیک سافت را برای مسابقه فردا انتخاب کرده‌اند.

مکس ورشتپن تنها 0.005 ثانیه از سرجیو پرز هم تیمی‌اش و 0.009 ثانیه از همیلتون سریعتر بود. والتری بوتاس در اولین تلاش تقریبا 0.5 ثانیه از هم تیمی‌اش کندتر بود.

تلاش دوم دوباره پرچم قرمز داشت اینبار دنیل ریکاردو با مکلارن وارد دیوار شد. او باعث شد که رانندگان با همان نتایج کسب شده راهی مرحله بعدی شوند.

دنیل ریکاردو - مک‌لارن
رده‌های 11 تا 15 به ترتیب عبارت بودند از سباستین فتل، استبان اوکون، دنیل ریکاردو، کیمی رایکونن و جورج راسل. بدین ترتیب ریکاردو باعث شد تا سباستین فتل نتواند به دور سوم راه یابد

دور سوم

بوتاس آغازگر این دور بود. پشت او همیلتون و دو فراری و سایر رانندگان باقیمانده زمان خود را ثبت کردند.

اولین تلاش هر دو مرسدس بعد از سکتور اول متوقف شد و احساس کردند که لاستیکها سرد هستند. بلافاصله لکلرک با 1:41.218 در رده 1 ایستاد و ورشتپن در رده 2.

مرسدس‌ها مجدد بازگشتند اما بوتاس رده‌ای بهتر از هشتمی کسب نکرد و لی همیلتون تا رده دوم بالا آمد و با اختلاف 0.232 ثانیه نسبت به لکلرک این رده را بدست آورد.

یوکی سونادا و پیر گسلی هم دو ماشین آخر بودند که برای کسب رده بهتر در دور اول تلاش کردند. گسلی سکتور اول را بنفش کرد و در نهایت سوناداد در رده 8 و گسلی در رده 4 به کار خود در این مرحله پایان دادند. بوتاس در رده 10 قرار گرفت.

فرناندو آلونسو در رده 9 بالاتر از بوتاس ایستاد.

بلافاصله بعد از ثبت زمان آلفاتائوری‌ها سایر تیمها به پیست برگشتند تا تلاش دومی برای کسب رده بهتر در خط استارت گرندپری آذربایجان داشته باشند. اما باز هم پرچم قرمز این بار برای آلفاتائوری و فراری به نمایش درآمد. کارلوس ساینز برای جلوگیری از برخورد با سونادا که به دیوار کوبیده بود، در همان پیچی که ریکاردو از رقابت خارج شد، با ترمز شدید از مسیر خارج شد و به دیواره بیرون برخورد کرد که باعث شد تا باله جلوی خودروی فراری دچار آسیب شود.

تیوکی سونادا - کارلوس ساینز
بدین ترتیب این چارلز لکلرک بود که توانست بعد از موناکو باز هم عنوان پول پوزیشن یا همان رده نخست خط استارت را از آن خود نماید. لوئیس همیلتون در رده دوم و مکس ورشتپن در رده سوم به کار خود پایان دادند. رده‌ها به همان ترتیب که در تلاش اول بود باقی ماند و تغییری نکرد.

تا لحظه اتمام رقابت، نتیجه بررسی وضعیت لندو نوریس و جریمه احتمالی وی به دلیل کم نکردن سرعت در زمان پرچم قرمز اول، اعلام نشد. با توجه به این مسئله به طور حتم تغییراتی در نحوه چیدمان خط استارت مسابقه فردا رخ خواهد داد.

رده‌بندی خط استارت و جایگاه رانندگان گرندپری آذربایجان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد