موضوعات داغ

آیا استفاده گسترده از خودروهای برقی به نفع خودروسازان است؟ زوایای پنهان برق گرفتگی صنعت خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فراگیر شدن استفاده از خودروهای الکتریکی و تب تولید انواع خودروهای برقی، سبب شده تا آینده صنعت و بازار خودرو جهان به هر صورت الکتریکی باشد. در این بین برخی خودروسازان نیز با استفاده از سوخت هیدروژن، محصولاتی سبز و پاک را روانه بازار کرده‌اند. با این حال باید توجه داشت که استفاده از برق و هیدروژن نمی‌توان تمامی نیازهای حمل و نقل بشر را پاسخ دهد و استفاده از سوخت‌های فسیلی تا مدت‌های مدید ادامه خواهد یافت.

گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی یک دلیل بزرگ دارد، و آن تلاش برای جلوگیری از کاهش متوسط دمای زمین به میزان دو درجه سانتی‌گراد است. بسیاری از دانشمندان عقیده دارند ادامه انتشار کربن دی اکسید و افزایش دمای زمین در آینده نزدیک فاجعه‌بار خواهد بود، به همین دلیل لازم است تا هرچه زودتر به سمت حمل و نقل کاملا پاک حرکت کنیم.

توجه به این نکته ضروری است که سوخت‌های فسیلی نیز تجدیدپذیر محسوب می‌شوند، با این تفاوت‌ که تجدید آن‌ها میلیون‌ها سال به طول خواهد انجامید. نهادهای اروپایی نیز پس از چند دهه وضع قوانین سخت‌گیرانه، متوجه این موضوع شده‌اند و سعی می‌کنند با وضع مالیات‌ تعادلی را بین فناوری پیشرفته و پاسخگویی به نیازها ایجاد کنند. بر این اساس روند کلی حرکت به سمت استفاده از برق و هیدروژن ادامه خواهد یافت، در حالی‌که استفاده از سوخت فسیلی برای حمل و نقل قطع نخواهد شد.

از سوی دیگر و بنابر گزارش انجمن تامین کنندگان اتومبیل اروپا (CLEPA)، تولیدکنندگان و نهادهای نظارتی نمی‌توانند مشتریان را مجبور به خرید خودروهای الکتریکی کنند و مصرف‌کننده باید در انتخاب نوع تکنولوژی اتومبیل خریداری شده آزادی داشته باشند. با این حال افرادی که به دنبال استفاده از فناوری خودروهای درون سوز هستند، باید مالیات بیشتری برای در اختیار گرفتن آن بپردازند که این مالیات در حوزه آلایندگی است.

باک خودرو

این بیانیه پس از آن منتشر شد که برخی خودروسازان اروپایی اعلام کردند در آینده نزدیک هیچ‌گونه اتومبیلی را با پیشرانه درون‌سوز به بازار عرضه نخواهند کرد. در سوی دیگر تویوتا به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان، علاقه‌ای به انجام این کار ندارد و همزمان محصولات مختلفی را با پیشرانه‌های گوناگون به بازار می‌فرستد.

تک‌بعدی شدن بازار و خروج خودروهای درون‌سوز، سبب خواهد شد تا گزینه‌های پیش روی مشتریان به شدت کاهش یابد و به همین دلیل فروش خودروسازان نیز با افت مواجه شود. این اتفاق اکنون برای خودروهای هاچ‌بک کوچک یا سگمنت A‌ رخ داده است. تنوع خودروهای برقی در این بازه زیاد است اما کمتر محصولی با پیشرانه درون سوز در این سگمنت به تولید می‌رسد. مشتریان بسیاری به دلیل قیمت بالای خودروهای برقی، توانایی خرید آن را ندارند و به همین دلیل تقاضا برای خودروهای کارکرده در بازار رو به افزایش است. در صورتی که کوچ به خودروسازی الکتریکی به سرعت رخ ندهد و قیمت تمام شده خودروهای برقی کاهش نیابد، بازار خودرو جهان با آشفتگی قابل توجهی ناشی از کمبود خودروهای درون‌سوز مواجه خواهد شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/4/3
خودروی الکتریکی در ایران اصلا جواب نمیده چون ایران در آینده مقدار زیادی نفت اضافه خواهد داشت و شبکه برق ایران اصلا جوابگویی این مقدار مصرف اضافه را ندارد.