موضوعات داغ

بحران در محدوده ارزان قیمت‌ها، پیامد توقف تولید پراید و عرضه ناکافی تیبا + جدول قیمت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

رده خودروهای ارزان‌قیمت در بازار خودرو ایران، هیچ‌گاه محدوده جذاب و متنوعی نبوده است. اکثر خودروهای این محدوده را محصولات قدیمی و ساده تشکیل می‌دهند در حالی‌که قیمت آن‌ها برای خریداران اقشار کم‌درآمد نیز چندان ارزان نبوده است. در حال حاضر نیز در محدوده قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان بازار، محصولاتی همچون پراید(در انواع مختلف)، تیبا، رنو پی کی، پژو آردی و پیکان حضور دارند که تمامی آن‌ها خودروهایی ساده و قدیمی هستند.

لازم به ذکر است که با توجه به شرایط اقتصادی چند سال گذشته، خرید یک خودرو به عملی دردسرساز برای اکثریت افراد جامعه ایرانی تبدیل شده و آن‌ها با فروش بخشی از دارایی‌های خود یا اخذ وام‌های سنگین قادر به خرید خودرو خواهند بود. بعید نیست که با روند کنونی، به زودی خرید اتومبیل برای افراد خودرو اولی به یک رویا تبدیل شود و تنها افرادی که مالک خودرو هستند، قادر به تعویض آن باشند.

تلاشی سخت برای یافتن پراید با حداقل بودجه

این روزها اگر تصمیم داشته باشید با بودجه‌ای کمتر از صد میلیون تومان نسبت به خرید خودرو اقدام کنید، با شرایط عجیبی مواجه خواهید شد. از آن‌جایی‌که افزایش شدید قیمت خودرو سبب شده تا خرید خودروهایی همچون پژو و سمند برای مشتریان به سختی امکان پذیر باشد، تنها گزینه‌های پیش روی آن‌ها پراید و تیبا خواهند بود. با این حال یافتن یک پراید یا تیبا سالم و با کارکرد منطقی در شرایط فعلی بازار به شدت دشوار است.

پراید

مدتی است که عرضه پراید به بازار داخلی متوقف شده و تنها تولید آن‌ برای صادرات به عراق ادامه دارد. این رخداد در حالی است که تقاضا برای خرید پراید در بازار به هیچ عنوان کاهش نیافته است. در نتیجه این فعل و انفعالات، قیمت پراید با افزایش قابل توجهی در بازار مواجه شده است تا حدی که گاهی قیمت این خودرو از نسخه ارتقا یافته خود یعنی تیبا نیز فراتر رفته است.

پیشنهاد مطالعه: پراید در برابر پژو 206 تولید داخل، نبرد پرفروش‌های شهری

از سوی دیگر اکثر نسخه‌های موجود از پراید در بازار داخلی، در سرویس‌های تاکسی بی‌سیم یا تاکسی آنلاین فعالیت دارند و از نظر کارکرد و وضعیت بدنه در شرایط مطلوبی نیستند. این روزها یافتن نسخه ‌از پراید که کارکرد منطقی و بدنه‌ای سالم داشته باشد و با قیمتی معقول به فروش گذاشته شده باشد، به شدت دشوار است.

تیبا، تولید ناکافی برای تقاضای تشنه بازار

در همین حین سایپا سطح تیراژ تیبا را به حدی نرسانده که بتواند نیازهای ناشی از توقف تولید پراید را پاسخ دهد و روند عرضه این خودرو به بازار چندان مناسب نیست. تیبا در حال حاضر ارزان‌ترین خودرو تولیدی صنعت خودروسازی ایران است و به نوعی جایگزین مستقیم پراید محسوب می‌شود.

تیبا

با این حال روند تولید و عرضه آن به بازار رضایت‌بخش نیست، در حالی‌که برای پاسخگویی به نیاز بازار بایستی این محصول را در تعداد بالا به تولید رسانده و با قیمت قطعی به فروش گذاشت. کمبود تیبا در کنار تقاضا برای پرایدی که دیگر تولید نمی‌شود، سبب شده تا قیمت این خودرو نیز به شدت در بازار افزایش یابد.

همچنین بخوانید: مقایسه خودرو ساینا و تیبا؛ رقابتی از جنس بی کیفیتی

علاوه بر مسائل گفته شده، به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت تیبا نسبت به قیمت دیگر خودروهای داخلی، استفاده از این خودرو نیز در ناوگان تاکسی‌های بیسیم و تاکسی‌های آنلاین فراگیر است. در نتیجه نسخه‌های موجود از تیبا در بازار همانند پراید به طور معمول در وضعیت سلامت قابل قبولی قرار ندارند و برای یافتن نسخه‌ای سالم از این خودرو با مشکل مواجه خواهید شد. پراید و تیبا به صورت گسترده در آموزشگاه‌های رانندگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که این خودروها از نظر کارکرد و سلامت فنی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و خرید آن‌ها برای مالک موجی از دردسر را به همراه خواهد داشت.

مشتریان سردرگم در بازاری آشفته

در چنین شرایطی، یافتن خودرو با بودجه کمتر از صد میلیون تومان به کابوسی برای مشتریان تبدیل شده است. نخستین راه حل برای مشتریان این است که خرید خودرو با چنین بودجه‌ای را فراموش کرده و دارایی خود را در بازاری دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

راه حل دوم به افرادی توصیه می‌شود که برای خرید خودرو عجله ندارند و از صبر و شکیبایی قابل توجهی برخوردار هستند. این دسته از افراد باید زمان قابل توجهی را به جستجو در بازار اختصاص دهند تا نسخه‌ای سالم و قابل قبول از پراید یا تیبا را بیابند. طبیعی است که در صورت وجود چنین نسخه‌ای، این خودرو به سرعت فروخته خواهد شد. از این رو لازم است تا پس از یافتن پراید یا تیبا مد نظر خود، در خرید آن تعجیل کنید.

در نهایت به راه حل سوم می‌رسیم که به انتخاب خودروهای جایگزین پراید و تیبا مربوط می‌شود. ام وی ام 110، سمند و پژو 405 گزینه‌های جایگزین در این بازه قیمتی هستند که با توجه به معیارهای خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای خرید انتخاب کنید.

جدول قیمت پراید و تیبا، تیرماه 1400:

مدلسال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
تیبا139491 هزار کیلومترسفیددو لکه رنگ87 میلیون تومان
تیبا1393160 هزار کیلومترسفیددو لکه رنگ78 میلیون تومان
تیبا1394110 هزار کیلومترسفیدبدون رنگ96 میلیون تومان
تیبا139671 هزار کیلومترآبیبدون رنگ112 میلیون تومان
پراید 1311395130 هزار کیلومترسفیدبدون رنگ86 میلیون تومان
پراید 131139943 هزار کیلومترسفیدبدون رنگ130 میلیون تومان
پراید 1311391158 هزار کیلومترخاکستریبدون رنگ71 میلیون تومان
پراید 132139857 هزار کیلومترسفیدبدون رنگ100 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/4/30
من کوییک تازه خریدم صفر ایراد زیاد داره مشگل دیسگ داشت مشگل کالیپر مشگل بلبرینگ روز اول دینامش سوخت هزار لهنت بهوخودرو سازی عقب مانده و دزد از داخل در صندق عقب باز نمیشه فقط از ریموت باز میشه اونم بازن دو سه بار قفلشم بد باز میشه