موضوعات داغ

36 سال خاموشی زاندوورت، با پیروزی مکس ورشتپن هلندی روشن شد

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

گرندپری نه چندان هیجان انگیز هلند 2021 با پیروزی مکس ورشتپن در خانه پایان یافت و رانندگان مرسدس، سر لوئیس همیلتون و والتری بوتاس در مکان دوم و سوم قرار گرفتند.

یکشنبه چهاردهم شهریور سال 1400 بعد از 36 سال پیست زاندوورت در هلند میزبان مرحله دیگری از مسابقات فرمول یک جهان بود و 20 راننده حال حاضر با هم به رقابت پرداختند. همانطور که در گزارش دور تعیین خط روز شنبه این گرندپری به اطلاع رسید، کیمی رایکونن راننده تیم آلفارومئو به دلیل ابتلا به کووید 19 در این گرندپری حضور نخواهد داشت و روبرت کوبیسا جانشین وی در این مسابقه خواهد بود. علاوه بر این موضوع، مرد یخی فنلاندی پیش از این مسابقه اعلام کرد که در انتهای این فصل از مسابقات فرمول یک بازنشسته خواهد شد.

تماشاگران پرشور هلندی نارنجی پوش و با دودهای نارنجی به استقبال قهرمان خود آمده بودند تا پیروزی او را در این پیست جشن بگیرند. آخرین راننده‌ای که در این پیست توانسته بود پیروزی را به نام خود ثبت نماید، نیکی لائودا فقید بود.

استقبال هلندی‌ها از مکس ورشتپن پیش از شروع مسابقه
اما روز گذشته سرجیو پرز راننده تیم ردبول عملکرد درخشانی در تعیین خط نداشت و رده 16 را به خود اختصاص داد که با صلاحدید تیم، موتور خودروی او تعویض شد و او مسابقه را از پیت لین آغاز خواهد کرد. دیگر راننده‌ای که امروز از پیت لین استارت خواهد زد، نیکلاس لطیفی راننده تیم ویلیامز است که در دور دوم تعیین خط دچار حادثه شد و با دیواره پیست برخورد کرد.

استارت گرندپری هلند 2021

استارت

استارت مسابقه بسیار کلاسیک و بدون برخورد، همه در آرامش کامل رقم خورد و فرناندو آلونسو قهرمان دو دوره فرمول یک جهان دو رده بدست آورد، دنیل ریکاردو هم یک رده کسب کرد و آنتونیو جیوویناتزی علی‌رغم عملکرد خوب روز گذشته در تعیین خط نتوانست جایگاه خودش را حفظ کند و 3 رده از دست داد.

پرز با لاستیک هارد شروع کرد اما بعد از چند دور به دلیل اینکه لاستیکها را قفل کرد مجبور شد خیلی زود به پیت رفته و با لاستیک مدیوم بازگردد.

مسابقه

مکس ورشتپن خیلی سریع از همان ابتدا فاصله خود را با رقبا زیاد کرد، لوئیس همیلتون و هم تیمی‌اش والتری بوتاس تقریبا توانی برای حمله نداشتند و خیلی راحت تسلیم ردبول و راننده هلندی شدند که در خانه مسابقه می‌داد. پیر گسلی جایگاه خود را حفظ کرد و چند حمله ناقص از جانب چارلز لکلرک به او انجام شد که موفق نبودند و تا انتها همین جایگاه را حفظ کرد.

بدون شک جدا از نتیجه و کم اشتباه بودن مکس ورشتپن در حفظ رده و جایگاه باید اذعان داشت که مسابقه‌ای کسالت‌بار خالی از هیجان، حتی کم رمق‌تر از گرندپری موناکو شاهد بودیم. به جرات می‌توان بهترین راننده را چکو دانست که توانست با عملکرد خوب از رده 16 به رده 8 صعود نماید. نکته جالب توجه در این مسابقه، لپ شدن رانندگان تا رده چهارم بود.

در دور 20 و 21 همیلتون و ورشتپن به پیت رفتند که کندی تیم مرسدس در تعویض لاستیک کمکی به همیلتون نکرد و نتوانست ورشتپن هلندی را آندرکات کند و دوباره پشت او باقی ماند. در این لحظه بوتاس پیشتاز شد و تا دور 31 هم دوام آورد با این استراتژی که شاید بتواند ورشتپن را کندتر نماید تا امکان سبقت برای همیلتون فراهم شود اما لاستیکهای سافت او آنقدر فرسوده بود که حتی نیم دور هم امکان دفاع در مقابل ردبول نداشت و مکس به راحتی از او عبور کرد. بعد از این سبقت بلافاصله به پیت رفت و با لاستیک مدیوم به پیست برگشت.

از جمله اتفاقات این مسابقه، چرخش سباستین فتل در پیچ 3 در دور 37 بود که والتری بوتاس با مهارتی دیدنی مانع از برخورد شد و از کنارش عبور کرد.

لحظه چرخش فتل و عبور بوتاس
همین باعث شد که فتل رده 16 را به لطیفی تقدیم نماید و خودش به رده 17 سقوط کند.

در دور 39، همیلتون راننده دوم ردبول یعنی سرجیو پرز مکزیکی را لپ کرد و البته بلافاصله هم در انتهای دور به پیت رفت تا با لاستیک مدیوم به پیست برگردد. در جواب دور بعد مکس ورشتپن هم به پیت رفت و با هارد برگشت. زمانهای سریع به نام همیلتون ثبت شد و او زمان 1:13.242 را در دور 41 به نام خود نوشت.

در دور 44 نیکیتا مازپین که چندان روز موفقی را سپری نمی‌کرد به دلیل اشکال فنی در موتور از مسابقه خارج شد و به کار خود در این آخر هفته پایان داد.

از دور 52 همیلتون، همرتایم را آغاز کرد و هر دور با سرعتی بی نظیر به ورشتپن نزدیک شد. حتی به فاصله 1.2 ثانیه‌ای او هم رسید اما همین مسئله باعث شد تا فشار زیادی به لاستیکها وارد شود و به ناچار عقب نشست.

در دور 66 پرز برای تصاحب جایگاه نهمی لندو نوریس به او حمله کرد و در پیچ با او برخورد داشت اما به هر طریقی بود از او عبور کرد. لاستیک عقب سمت چپ نوریس، به لاستیک عقب سمت راست چکو برخورد کرد و تکه‌هایی از باله‌های کناری سینی خودروی ردبول نیز در این برخورد شکست.

لحظه برخورد نوریس - پرز
در دور 68 بوتاس به پیت رفت و لاستیک سافت را بر روی ماشین بست. او علی‌رغم دستور تیمی مبنی بر عدم کسب امتیاز سریعترین دور، به این دستور توجه نکرد و این تک امتیاز را از همیلتون گرفت. زمان بوتاس 1:12.549 بود. همین موضوع سبب شد تا همیلتون فشار بر روی ورشتپن را که دیگر لاستیک لازم برای حفظ جایگاهش را نداشت رها کند و برای بار سوم به پیت برگردد تا لاستیکهای فرسوده مدیوم را با سافت تعویض نماید. او در دور آخر یعنی 72 سریعترین زمان مسابقه را ثبت کرد. زمان او 1:11.097 بود. و در حدود 25 ثانیه دیرتر از مکس ورشتپن برنده گرندپری هلند 2021 از خط پایان عبور کرد تا رده دوم این گرند پری را تصاحب نماید. مرسدس در این مسابقه دو سکوی دوم و سوم را به خود اختصاص داد.

جدول رده بندی رانندگان در این مسابقه به صورت زیر است. همچنین در ادامه تصاویر لحظات حساس این مسابقه نیز آمده است که توجه شما را به تماشای این تصاویر جلب می‌کنم.

رده‌بندی رانندگان در پایان گرندپری هلند 2021

مکس ورشتپن

لوئیس همیلتون در تعقیب مکس ورشتپن

قفل کردن لاستیک توسط پرز

نبرد پرز -مازپین در دورهای ابتدایی

پیت استاپ کند مرسدس

نمایی از پیچ 14 و ناکامی مرسدس در تعقیب ردبول

عبور ورشتپن از بوتاس

ماشینهای لپی ناجیان مکس ورشتپن در همرتایم

مکس ورشتپن در دور نهایی

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/14
بسیار عالی لطفا صحنه های حساس بجای عکس از ویدیو استفاده کنید دمتون گرم سپاسگزارم