موضوعات داغ

ریکاردو پیروز مونزا در نبرد ناتمام همیلتون و ورشتپن

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

دنیل ریکاردو راننده استرالیایی تیم مک‌لارن بعد از 96 مسابقه، مک‌لارن را به سکوی نخست رساند و لندو نوریس هم در این 1 -2 به او کمک کرد. والتری بوتاس از مرسدس سوم شد. ورشتپن با برخورد به همیلتون مسابقه هر دو نفر را ناتمام گذاشت

افتخارات ایتالیایی‌ها در فرمول یک جهان با دو نام همیشه می‌درخشد، مایکل شوماخر راننده افسانه‌ای فرمول یک که 7 بار قهرمان جهان شد و دیگری فراری، خودروی سرخ رنگی که به اندازه عمر کل مسابقات و گرندپری‌های این رشته قدمت دارد.

امروز ایتالیا و مونزا میزبان 20 راننده از ده تیم مختلف حاضر در رقابتهای این فصل بودند و شاید یکی از مهیجترین‌ها و حساس‌ترینها تا این مرحله ازفصل 2021.

تا دیروز و پیش از مسابقه اسپرینت، اکثر کارشناسان با توجه به دو جلسه تمرینی و دور تعیین خط، لوئیس همیلتون و مرسدس را برنده از پیش مشخص این گرندپری می‌دانستند. با توجه به اینکه در دور تعیین خط والتری بوتاس توانسته بود رده اول جایگاه استارت مسابقه اسپرینت را کسب نماید، و با توجه به تعویض موتور که جریمه رده‌ای در خط استارت روز یکشنبه را برای او به همراه داشت، همه تصور بر این داشتند که مرسدس‌ها برنده نهایی اسپرینت خواهند شد و همیلتون آغازگر این مسابقه از خط 1 خواهد بود. عملکرد اعجاب‌انگیز او در استارت و عقب ماندن وی از 5 راننده یعنی بوتاس، مکس ورشتپن، دنیل ریکاردو، لندو نوریس و پیر گسلی تمام رویاهای او را برای صدر نشینی مجدد جدول مسابقات را نقش بر آب کرد. شاید اگر برخورد ظریف ریکاردو و گسلی رخ نمی‌داد تا گسلی در کوروا گرانده از پیست خارج شود، حتی همیلتون به رده 5 هم نمیرسید. او که با لاستیک مدیوم استارت می‌زد تا انتهای 18 دور نتوانست به فاصله‌ای کمتر از 0.5 ثانیه با نوریس که بر روی لاستیک سافت می‌راند، برسد. ورشتپن در همان دورهای آغازین فاصله‌ای 10 ثانیه‌ای با ریکاردو که رده سوم را داشت باز کرد و با فاصله 1.5 تا 2 ثانیه پشت بوتاس تا انتها حرکت کرد. او آسوده و بی نیاز از فشار برای عبور از بوتاس تا انتها راند. با توجه به جریمه بوتاس که مسابقه امروز را از انتهای گرید آغاز کرد، مکس خط 1، دنیل خط 2، لندو خط 3 و لوئیس خط 4 استارت را در اختیار داشتند. اگر لوئیس خواهان رسیدن به رده نخست جدول بود، باید پیروز گرندپری امروز می‌شد. با توجه به این اوصاف به گزارشی اتفاقات و رویدادهای این مسابقه می‌پردازیم.

جایگاه رانندگان در خط استارت مونزا 2021

استارت گرندپری مونزا 2021

پیش از شروع بدترین خبر برای تیم آلفاتائوری و یوکی سونادا. او مجبور شد ماشین را به پیت برگرداند و در دور فرمیشن همان گرم کردن حضور نداشت. با توجه به حضور گسلی در رده 19 چندان روز خوبی نبود با توجه به اینکه خود گسلی هم از پیت استارت زد. پیش از اینکه وقایع استارت را توضیح دهیم به این نکته اشاره می‌شود که سونادا از مسابقه خارج شد.

خروج سونادا از استارت
دنیل ریکاردو، بی نظیر و فوق العاده استارت زد در همان پیچ اول از مکس ورشتپن رد شد، او تا آخر عالی بود و به آنچه که حق او بود در مسابقه امروز رسید. مکس ورشتپن بدون شک بازنده بزرگ امروز بود. او در آغاز مسابقه در پیچ 4 ضربه‌ای به همیلتون که او هم عالی شروع کرده بود و از نوریس رد شده بود و داشت رده دوم را هم از ورشتپن می‌گرفت زد و باعث شد تا از مسیر خارج شود و تا رده چهارم سقوط نماید. اگرچه جریمه‌ای بابت این ضربه به او تعلق نگرفت اما در ادامه ثابت کرد که باید جریمه می‌شد. در همان دور اول، برخورد راننده جوان ایتالیایی تیم آلفارومئو یعنی آنتونیو جیوویناتزی و راننده اسپانیایی فراری کارلوس ساینز باعث شد تا او به دور خود بچرخد و باله جلو را از دست بدهد. این مسئله یاعث اعلام خودروی ایمنی مجازی شد. در این شرایط خودروها با 40% سرعت خود حرکت می‌کنند و اجازه سبقت ندارند اما خودروی ایمنی به پیست نمی‌آید

تصادف جیوویناتزی
. بلافاصله پس از بازگشت جیوویناتزی به پیست و جمع آوری باله خرد شده از مسیر، پرچم سبز به نمایش درآمد و مسابقه از سر گرفته شد. از نکات جالب توجه کسب 5 رده توسط والتری بوتاس بود، او در دور دوم در رده 15 قرار داشت.

پس از این دور گسلی هم از مسابقه خارج شد تا آلفاتائوری این مسابقه را بدون امتیاز در همان دور اغازین به پایان رساند. جیوویناتزی بابت بازگشت ناامن به پیست، مستحق 5 ثانیه جریمه شناخته شد.

مسابقه به روال عادی بازگشت و نبردها بین سرجیو پرز و ساینز ، همیلتون و نوریس، بوتاس و نیکلاس لطیفی، استبان اوکون و سباستین فتل به اوج رسید. در این آخری اوکون در پیچ 4 ضربه جانانه‌ای به فتل زد که اعتراض او را به دنبال داشت او بابت این برخورد 5 ثانیه جریمه دریافت کرد

ضربه اوکون به فتل در پیچ 4
اما همین کافی بود تا فتل آن روال عادی مسابقه را از دست بدهد. بوتاس از لطیفی رد شد و به رده دهم رسید.

در دور 22 ورشتپن سعی کرد تا پیش از پیچ 1 دیرتر ترمز کند اما پیچ را از دست داد و از مسیر خارج شد. این حمله به به ریکاردو هم بی اثر ماند. به دنبال این حرکت در شروع دور 23 ریکاردو به پیت رفت، تعویض لاستیک عالی از تیم مک‌لارن با زمان 2.4 ثانیه او را در رده هفتم به پیست برگرداند. در ابتدای دور بعدی ردبول به این حرکت پاسخ داد و مکس به پیت رفت اما فاجعه دوم ردبول اینجا رخ داد،

توقف 11.1 ثانیه‌ای برای ورشتپن
11.1 ثانیه زمان توقف برای رکورددار پیت استاپ 2021. مکس در دره دهم به پیست برگشت. پشت سر او در دور بعدی نوریس بود که به پیت رفت و باعث شد تا همیلتون در رده اول قرار گیرد. با اتفاقی که برای ورشتپن در توقف افتاد بهترین زمان برای مرسدس بود تا بتواند همیلتون را در موقعیت برتر متوقف کند و لاستیک او را که هارد بود تعویض نماید و با مدیوم به پیست برگرداند. دور 25 همیلتون خارج شد و جلوی ورشتپن پشت نوریس به پیست برگشت. هر دو راننده با هم وارد پیچ 1 شدند و ورشتپن بدون رعایت فضا به سمت همیلتون رفت و همین مسئله باعث برخورد بین آن دو شد و خودروی وی بلند شد، لاستیک عقب سمت چپ بر روی ورودی هوای موتور همیلتون خورد و ماشین ردبول روی مرسدس باقی ماند. ماشین همیلتون خاموش نشد، تلاش زیادی هم کرد که بتواند از زیر ماشین مکس خارج شود تا به مسابقه بازگردد اما نتوانست.

<

تصادف مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون
یک بار دیگر هیلو کارکرد خود را نشان داد و جان قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان را نجات داد. اگر هیلو نبود چرخ حتما روی سر همیلتون فرود می‌آمد. از اینجا خودروی ایمنی وارد شد و تا دور 30 داخل ماند.

در انتهای حضور خودروی ایمنی در پیست تیم مرسدس در پیام رادیویی به بوتاس دستور داد با تمام قدرت حمله کند. این دستور در دور 32 به بار نشست و او از ساینز رد شد. پرز هم در یک اقدام غیر قانونی از لکلرک عبور کرد. به او گفتند که رده را برگرداند اگرنه جریمه خواهد شد اما او به این موضوع توجه نکرد و در نهایت 5 ثانیه جریمه دریافت کرد. او فکر می‌کرد خواهد توانست تا فاصله لازم 5 ثانیه‌ای را با رانندگان پشتی ایجاد نماید. این پیست با توجه به شکل باله عقبی نشان داد که حتی دی‌آر‌اس هم کارایی لازم برای ایجاد سرعت بیشتر در خودروها را ندارد و نه تنها نتوانست فاصله ایجاد کند بلکه در نهایت دو رده در انتهای مسابقه از دست داد و به مقام پنجم رسید

<

عبور بوتاس از لکلرک
بوتاس در دور 35 سریعترین دور را به ثبت رساند زمان او 1:24.827 بود. این زمان تا دور پایانی باقی ماند و در دور پایانی این دنیل ریکاردوی استرالیایی بود که این زمان را بهبود بخشید1:24.812 زمان او برای کسب تک امتیاز این عملکرد او بود.

بوتاس در ادامه روند حملات خود از چارلز لکلرک هم عبور کرد و پشت پرز قرار گرفت. در دور 40 نیکیتا مازپین راننده تیم هاس بخاطر عدم رعایت مسیر خارج پیچ و برخورد با موانع نشان دهنده مسیر، 5 ثانیه جریمه شد. در دور 43 بوتاس به پرز حمله کرد و از او عبور کرد اما پرز مجدد جایگاه را برگرداند.

خروج مازپین
در دور 44 مازپین قدرت موتور را از دست داد و خودرو را به کنار کشید و در شرایطی که چیزی تا پایان مسابقه نمانده بود باعث شد تا مجدد خودروی ایمنی مجازی فعال شود. تا اینجا جورج راسل راننده انگلیسی تیم ویلیامز که جانشین بوتاس در مرسدس برای فصل آینده خواهد شد خود را به رده نهم رسانده بود. لنس استرول هم در رده هفتم بود.

در نهایت این دنیل ریکاردو بود که برنده این مسابقه شد، لندو نوریس دوم شد و بوتاس هم سوم شد. این اولین 1 -2 تیم مک‌لارن بعد از 2012 بود که جنسن باتن در آنجا پیروز شده یود. دنیل ریکاردو بعد از 96 مسابقه رده اول را برای مک‌لارن کسب کرد. رده سایر رانندگان در مسابقه امروز در جدول زیر آمده است. در ادامه تصاویر لحظات دیدنی این مسابقه نیز قرار داده شده است.در انتها باز هم رکورد زمان این پیست که در دستان روبن باریچلو قرار داشت همچنان باقی ماند.

جدول رده بندی رانندگان گرندپری مونزا 2021

افتتاحیه گرندپری مونزا 2021

حضور وین دیزل در مونزا و عکس یادگاری با لوئیس همیلتون/span>

یوکی سونادا ناامید از شروع مسابقه

آلفاتائوری به استارت نرسید

سبقت پرز از ساینز

دنیل ریکاردو

تلاش همیلتون برای عبور از نوریس

ردبول در تعقیب مک‌لارن

برخورد اوکون و فتل

نبرد همیلتون و نوریس

اتمام مسابقه ورشتپن و همیلتون

نمایی دیگر از تصادف ردبول و مرسدس

برخورد از دوربین ردبول

لحظه تصادف از دوربین هوایی

خروج همیلتون

استارت مجدد بعد از خروج خودروی ایمنی

دنیل ریکاردو پیشتاز

جریمه 5 ثانیه‌ای برای پرز

پیشتازی مک‌لارن‌ها

دنیل ریکاردو بهترین راننده مونزا 2021

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد