موضوعات داغ

با یاماها OX99-11 آشنا شوید: ابرخودرویی با سرنوشت شوم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در اواخر دهه ۸۰، یاماها تصمیم گرفت با ساخت یک ابرخودروی جذاب با یکی از موتورهای مسابقه‌ای خودش، نقش جدیدش به عنوان یک تولیدکننده موتور فرمول ۱ را جشن بگیرد. پس از یک شروع ناموفق با استفاده از یک طرح اولیه اسپرت از یک شرکت آلمانی، پروژه ساخت این ابرخودرو توسط بخش محصولات اسپرت یاماها به تعویق افتاد. سپس یاماها شرکت طراحی بین‌المللی خودرو در ساسکس را برای یک طراحی افراطی‌تر استخدام کرد.

این شرکت تابعه یاماها که موتورهای فرمول ۱ می‌ساخت، با همکاری اپسیلون تکنولوژی مشخصات فنی جذابی برای این خودروی خاص آماده کرد. در این مدل از یک موتور V12 مسابقه‌ای OX99 استفاده شد که نام خودرو هم از آن گرفته شده بود. این موتور توان ۴۰۰ اسب بخار را در دور موتور ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کرد. شاید این خروجی با استانداردهای امروزی خیلی خوب به نظر نرسد، اما برای OX99-11 با وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم کافی بود.

این خودرو از جعبه‌دنده شش سرعته دستی و سیستم دیفرانسیل عقب بهره می‌برد، در حالی که به سیستم تعلیق خودروهای مسابقه‌ای مجهز شده بود. همچنین راننده در مرکز خودرو می‌نشست و پشت سرش فضای کافی برای یک سرنشین دیگر وجود داشت. این مدل دارای درهای بال پرنده‌ای بود و با اینکه کابین ساده‌ای داشت، اما سرنشینان از سیستم تهویه هوا بهره‌مند بودند.

یاماها OX99-11

شرکت طراحی بین‌المللی خودرو اولین نمونه اولیه از این خودرو را در سال ۱۹۹۱ تکمیل کرد و آن را در مرکز آزمایشی میلبروک تست کرد. این شرکت که از عملکرد این نمونه اولیه رضایت داشت، دو نسخه دیگر از آن را پیش از رونمایی مطبوعاتی در سال ۱۹۹۲ ساخت، که یاماها در آنجا اعلام کرد سالانه ۲۰ تا ۳۰ نسخه از OX99-11 را در کارخانه قدیمی برابهام در چسینگتون تولید خواهد کرد. قیمت آن تأیید نشد، اگرچه انتظار می‌رفت که در سال ۱۹۹۲ حدود ۱ میلیون دلار باشد.

اما OX99-11 سرنوشت شومی داشت. اگرچه مک ‌لارن F1 وارد فاز تولید شد، اما ابرخودروی یاماها به اندازه آن خوش‌شانس نبود. کمی بعد از اینکه این خودرو برای رسانه‌ها رونمایی شد، شرکت طراحی بین‌المللی خودرو و یاماها با یکدیگر به اختلاف خوردند و مدت کوتاهی پس از آن ژاپن دچار فروپاشی اقتصادی شد. در همین حین که شرکت به دنبال کاهش‌ هزینه‌ها بود، OX99-11 قربانی این روند شد و پروژه ساخت آن لغو شد.

به نظر می‌رسد که هر سه نمونه اولیه OX99-11 هنوز سالم هستند و سال گذشته یکی از آن‌ها به قیمت ۱.۳ میلیون دلار به فروش رسیده است. رویای ساخت یک خودروی جاده‌ای توسط یاماها هرگز محقق نشد و تلاش‌های آن‌ها در فرمول ۱ هم به موفقیت نرسید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد