موضوعات داغ

رنو سفران و تاریخچه‌ای غنی‌تر از آن‌چه فکر می‌کنید!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

رنو سفران یکی از محصولات وارداتی رنو به کشورمان در طی دهه گذشته بود. حضور این خودرو در ایران با حواشی مختلفی همراه بود. برای مثال عده‌ای شتاب این خودرو را مایه تمسخر قرار داده بودند و برخی نیز عقیده داشتند چون سفران در کارخانه مشترک رنو و سامسونگ در کره جنوبی ساخته می‌شود، یک رنو واقعی نیست.

امروزه، حتی مدل خودروهای متوسط محکوم به فنا هستند اما فرانسوی‌ها در پایان قرن گذشته به ارائه مدلی فراتر از این پرداختند. نسل اول رنو سفران حتی پس از ارائه نسخه فیس لیفت در سال 1996، از محبوبیت خاصی برخوردار نبود.

در زمان رنو تولید سفران، از قبل مشخص بود که سدان‌های فرانسوی سایز بزرگ قرار نیست در برابر خودروهای مطرح آلمانی پیروز شوند. با این حال رنو در سال‌های آتی با تولید مدل برجسته و قوی ول ساتیس به تلاش خود ادامه داد. سفران بسیار محافظه کارتر بود، اگرچه نسخه پنج درب سایز بزرگ آن یک ویژگی منحصر به فرد فرانسوی محسوب می‌شد.

سفران رونمایی شده در سال 1992 بر اساس نسخه تکامل یافته مدل قبلی خود طراحی شده بود، البته مقداری گردتر و مدرن تر به نظر می‌رسید. قسمت جلویی خودرو براق و کم رنگ و دارای یک جلوپنجره‌ای مشبک کوچک و یک کاپوت بود که تا پایین امتداد داشت. در قسمت عقبی نیز شاهد چراغ‌های سیاه و قرمز بودیم که چندین سال بعد در رنو لاگونا نیز ظاهر شدند. سفران از نظر طراحی، با نسخه فیس لیفت رنو 19 مطابقت داشت که تنها در سال 1996 پس از رنو مگان تولید می‌شد.

رنو سفران فیس لیفت

علاوه بر این، مدل برتر این شرکت در سال 1996 به روز رسانی‌های عمده‌ای را دریافت کرد. چراغ‌های عقب و جلوپنجره‌ای متفاوت آن با سایر مدل‌های رنو همخوانی نداشت اما ظاهری کاملاً متفاوت را در قسمت جلو و عقب خودرو ایجاد می‌کرد. این خودرو در هر دو طرف خود دارای طراحی گردتر و بدون چین خوردگی تیز و زاویه بود. چراغ‌های تیره‌تر، جلوپنجره‌ای کمی برجسته‌تر و کاپوت هموارتر، این مدل را ضمن ایجاد تمایزات لازم، با مگان و لاگونا همسان کرد.

پس از 1996 طراحی قسمت عقبی به لطف چراغ‌های منحصر به فرد، بسیار چشمگیرتر شد. طراحی سیاه و قرمز کشیده که باعث ایجاد دو خط امتداد یافته و قرمز رنگ به بالا می‌شود. پلاک خودرو نیز به سمت سپر متمایل است که یک طراحی کاملاً جدید به شمار می‌رود.

این مدل رنو سفران تا پایان سال 2000 دوام آورد و آخرین نسخه آن تقریباً 21 ساله است. آیا به نظر شما این نسخه از خودرو زیباتر است یا نسخه اصلی را ترجیح می‌دهید؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد