موضوعات داغ

طرح واردات خودرو به پایان راه می‌رسد؟

عکس مطلب اول

طرح جنجال برانگیز واردات خودرو پس از چند بار تبادل بین مجلس و شورای نگهبان، بار دیگر برای اصلاح ایرادات به مجلس بازگشته است. با این حال به نظر می‌رسد که این طرح به پایان راه خود رسیده است، چرا که حتی در صورت تایید شورای نگهبان با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام روبرو خواهد شد.

این خبر از سوی محمدحسین فرهنگی، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا منتشر شد. مطابق گفته‌های او، اصرار مجلس برای تصویب این طرح بیهوده است چرا که این مصوبه در هر صورت مورد مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار خواهد گرفت. این طرح پس از آن‌که برای بار دوم توسط شورای نگهبان رد شد، به مجلس بازگشته است و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تاکنون جلسه‌ای برای بررسی ایرادات وارد شده به این طرح تشکیل نداده است.

براساس این طرح، در ابتدا تنها واردات خودروهای هیبریدی و برقی مجاز شمرده دانسته شد. پس از آن‌که شورای نگهبان بند 9 این طرح را مغایر با طرح‌های حمایت از تولید ملی عنوان کرد، کمیسیون صنایع و معادن مجلس تغییراتی در مصوبه واردات خودرو اعمال نمود. مطابق ویرایش‌های صورت گرفته، خودروهای بنزینی و گازسوز با برچسب انرژی B یا بالاتر اجازه ورود به کشور را داشتند به شرطی که انتقال ارز در فرآیند واردات خودرو صورت نگیرد. در بررسی دوم نیز هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع مستقر است، این طرح را مغایر با سیاست‌های حمایت از تولید داخلی دانست. به نظر می‌رسد این طرح به پایان راه خود رسیده است و اصرار بیش از حد مجلس برای تصویب آن بیهوده خواهد بود. با توجه به چنین شرایطی، واردات خودرو تا مدتی طولانی همچنان امکان پذیر نیست و شرایط بازار خودرو بیش از گذشته متلاطم و متورم خواهد شد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/6
اقای کارشناس، یک طرح در صورتی میره مجمع که شورای نگهبان تایید نکنه. یه کم اطلاعات عمومیتو ببر بالا بعد بیا اینجا بلغور کن
1400/7/8
مافیای خودرو در ارگانهای تصمیم گیر هرگز اجازه تصویب این طرح رو نخواهند داد