موضوعات داغ

بحران جهانی ریزتراشه‌ها منجر به تجاری نشدن ۱۴۰ هزار خودروی داخلی شده است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

این روزها خودروسازان از معضل وجود بیش از ۱۴۰ هزار خودروی تجاری نشده و ناقص در پارکینگ‌های خود رنج می‌برند، که دلیل اصلی آن کمبود قطعات پیشرفته ناشی از بحران جهانی ریزتراشه‌ها اعلام شده است.

مسئله کمبود قطعات و تجاری نشدن خودروها از چندین سال پیش در ایران وجود داشته است. مرداد ماه پارسال نیز ترخیص نشدن قطعات باقی مانده در گمرک به دلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز قطعه‌سازان، مسئله کمبود قطعات در خطوط تولید خودروسازان را تشدید کرد و منجر به کاهش تولید خودروها شد.

همچنین در برخی موارد، قطعات وارداتی در گمرک باقی مانده‌ بودند، اما قطعه‌سازان توان مالی موردنیاز برای ترخیص آن‌ها را نداشتند، چون خودروسازان مطالبات آن‌ها را به موقع پرداخت نکرده بودند. گویا این بدهی‌ها از مرز ۶۰ هزار میلیارد تومان گذشته است که تقریباً ۱۰ هزار میلیارد تومان از آن معوقه‌های بیش از ۱۲۰ روزه است.

البته خودروسازان در سراسر دنیا نیز تولید محصولات خود را به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه کاهش داده‌اند. در عین حال، برخی از تولیدکنندگان ریزتراشه معتقدند که دلیل کمبود این قطعات بازگشت سریع‌تر از حد انتظار کسب و کارها و صنایع به دوران پیش از کرونا است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، با اشاره به اینکه تعداد خودروهایی که نقص قطعه دارند به بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه رسیده است، گفت: از کمبودهای اصلی این خودروها می‌توان به قطعه الکترونیکی واحد فرمان موتور و هفت تا هشت قطعه الکترونیکی دیگر اشاره کرد.

نعمت‌بخش در ادامه افزود: اگرچه خودروسازان داخلی ارتباط خوبی با چینی‌ها برای تأمین قطعات پیشرفته دارند، اما با توجه به اینکه مبدأ اکثر ریزتراشه‌ها و قطعات الکترونیکی خودروهای سراسر دنیا کشور چین است، آن‌ها نیز دچار کمبود شده‌اند، که این مسئله صنعت خودروسازی ما را نیز دچار مشکل کرده است.

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور، با اشاره به اینکه بحران ریزتراشه خودروسازان بزرگ دنیا را نیز تحت تأثیر قرار داده است، گفت: همچنین کمبود برخی مواد اولیه، پلیمرهای مهندسی و آلیاژهای خاص، از جمله مشکلاتی است که در کنار بحران ریزتراشه منجر به افت عملکرد خودروسازان خارجی و داخلی و تولیدکنندگان قطعات خودرو شده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/8
اینا رو به یکی بگو هیچی نمی فهمه . اینا اومدن ماشین ها رو ناقص تولید کردن که بهانه داشته باشن انبار کنن .