موضوعات داغ

فروش ناامیدکننده تویوتا یاریس در هند؛ توقف عرضه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تویوتا یاریس یک سوپرمینی بسیار محبوب در اروپا است که نسل چهارم آن در بین پرفروش‌¬-ترین خودروها قرار دارد اما وضعیت در هند کاملاً متفاوت است. در واقع تویوتا به دلیل کندی فروش یاریس در هند، تصمیم به حذف آن گرفت. به عنوان یادآوری شایان ذکر است که نوع متفاوتی از تویوتا یاریس که بر اساس مزدا 2 ساخته شده بودو در ایالات متحده عرضه می‌شد، سال پیش از برنامه فروش تویوتا کنار گذاشته شد.

شرکت تویوتا در سال 2018، خودرو یاریس را به صورت انحصاری در فرم سدان به هند عرضه کرد. مدل تری باکس این خودرو برگرفته از نسل سوم یاریس XP150 بود که در اکثر بازارهای آسیایی با نام یاریس آتیو یا ویوس شناخته می‌شد .عرضه این نسل در سال 2013 آغاز شد و در سال 2016 مدل فیس لیفت آن ارائه شد. این خودرو مجهز به یک موتور 1.5 لیتری بنزینی بود که نیروی خود را از طریق گیربکس پنج سرعته دستی یا CVT به چرخ های جلو منتقل می‌کرد و تجهیزات ایمنی زیادی برای این بخش ارائه می‌داد.

طی سه سال، تویوتا تنها موفق به فروش 19,784 دستگاه از یاریس در هند شد که اکثر این تعداد به ناوگان حمل و نقل عمومی فروخته شده‌اند. این تعداد برای توجیه علاقه‌مندی مردم به این خودرو مانند آنچه در مورد هوندا سیتی، هیوندای ورنا و ماروتی سوزوکی سیاز دیده می‌شود، کافی نیست. همچنین با هجوم مشتریان به سوی خودروهای شاسی بلند، علاقه به این خودروهمچنان در حال کاهش است.

به گزارش اکونومیک تایمز، سخنگوی تویوتا اظهار داشته است که کرلوسکار موتور از توقف فروش یاریس در هند از 27 سپتامبر 2021 خبر می‌دهد. این حرکت بخشی از استراتژی تولیدی تویوتا برای ادامه تامین نیازهای روزافزون مشتری از طریق فناوری‌های پیشرفته و ارائه محصولات است. تویوتا به مالکان اطمینان داد که قطعات یدکی یاریس حداقل به مدت 10 سال در دسترس خواهد بود.

سوزوکی سیاز

طبق گزارش اتوکار هند، تویوتا به احتمال زیاد در ماه های آینده نسخه تغییر شکل یافته ماروتی سوزوکی سیاز را به عنوان جایگزین یاریس روانه بازار خواهد کرد. مشخص نیست این مدل با همین نام ارائه می‌شود یا نام جدیدی دریافت خواهد کرد. تویوتا همچنین هاچ بک گلانزا با اندازه مشابه این خودرو را ارائه خواهد داد که نسخه بهبود یافته‌ای از همین مدل است. همچنین شاسی بلند اربن کروزر که بر اساس ماروتی سوزوکی ویتارا برزا ساخته شده است نیز ارائه خواهد شد. علاوه بر این، سوزوکی به فروش مدل‌های تویوتا تغییر یافته در اروپا می‌پردازد، از جمله Swace و سوزوکی اکراس که به ترتیب بر اساس تویوتا کرولا اسپرت تورر و تویوتا RAV4 طراحی شده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد