موضوعات داغ

رالی چیست؟

عکس مطلب اول

امروزه شاهد برگزاری انواع مسابقات و ورزش‌های هیجانی در سراسر جهان هستیم. رالی از سری مسابقات اتومبیلرانی است که تحت نظارت فدراسیون جهانی اتومبیلرانی در انواع مختلفی برگزار می‌شود. اگرچه این رشته ورزشی به صورت مسابقه‌ای بوده اما مانند مسابقات فرمول یک برگزار نمی‌شود و نحوه امتیازدهی و تعیین برنده در آن کمی متفاوت است.

رالی در مسیرها و جاده‌های صعب‌العبور و عمدتا باریک برگزار می‌شود و امکان رقابت شانه به شانه خودروها وجود ندارد؛ از این‌رو معمولا در زمان مسابقه، خودروها در فواصل زمانی معین نسبت به یکدیگر مسابقه را شروع می‌کنند. در چنین مسابقاتی نقطه استارت و پایان برای کلیه خودروهای شرکت‌کننده یکسان بوده و برنده مسابقه بر اساس تایم هر خودرو از نقطه شروع تا نقطه پایان تعیین می‌شود و خودرویی که در زمان کمتری مسیر مسابقه را بپیماید، برنده رالی خواهد بود.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به ورزش‌های هیجان‌انگیز علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات کامل و جامعی در ارتباط با مسابقات اتومبیلرانی رالی به دست آورید، توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

رالی و مسیر رانندگی

مسابقه رالی از مهیج‌ترین مسابقات اتومبیلرانی به‌شمار می‌آید که زیر نظر فدراسیون جهانی با قوانین مشخص از قبیل سرعت، مسیر و زمان در جاده‌ها و مسیرهای آفرودی با مسافت طولانی برگزار می‌شود. در این مسابقات، رانندگان باید در مناطقی نظیر پیست‌های یخ و برف یا شن و ماسه رانندگی کرده و در مسیرهای سخت و دور از جاده باید متناسب با شرایط، تجهیزات لازم برای خودرو را به همراه داشته باشند.

انواع مسابقات رالی

به‌طور کلی مسابقات رالی در دو نوع مرحله‌ای و جاده‌ای برگزار می‌شود:

مرحله‌ای

در این نوع مسابقه، شرکت‌کنندگان با فاصله زمانی مشخص نسبت به هم مسابقه را شروع می‌کنند و برنده بر اساس زمان ثبت شده برای هر خودرو مشخص خواهد شد؛ یعنی راننده‌ای که در زمان کمتری مسیر مشخص شده مسابقه را بپیماید، برنده است. مسابقات مرحله‌ای معمولا در مسیری با آسفالت مسطح، کوهستانی، برفی، جنگلی یا بیابانی برگزار می‌شود.

رالی

جاده‌ای

رالی جاده‌ای در واقع محبوب‌ترین نوع مسابقات است که به صورت مسابقه‌ای برگزار می‌شود و کلیه خودروها همزمان استارت می‌زنند و در نهایت خودرویی که زودتر از سایر شرکت‌کنندگان به خط پایان برسد، برنده مسابقه است.

یک تیم رالی از چه اعضایی تشکیل می‌شود؟

اعضا تشکیل‌دهنده تیم رالی برای شرکت در مسابقه، دو نفر بوده که یک نفر راننده و شخص دیگر به عنوان کمک راننده است. لازم به ذکر است که راننده باید حتما دارای گواهینامه مجاز فدراسیون اتومبیلرانی باشد.

تعداد ناظران یا داوران مسابقات

معمولا برای برگزاری یک مسابقه رالی از سه نفر به عنوان داور یا ناظر استفاده می‌شود که دو نفر از آن‌ها در پیرامون جاده یا پیست از نزدیک به رصد نحوه برگزاری مسابقه می‌پردازند و یک نفر دیگر در دفتر، تصاویر تهیه شده توسط دوربین‌ها را مشاهده می‌کند تا نحوه برگزاری مسابقه و حرکت رانندگان را به خوبی زیر نظر بگیرد. لازم به ذکر است که فیلمبرداری مسابقات با تکنیک‌های پیشرفته و خاصی در مسیرهای سخت و صعب‌العبور انجام می‌شود و نیازمند دانش و تخصصی خاصی است که هر فیلمبرداری، نمی‌تواند لحظه به لحظه این مسابقات هیجانی و دلهره‌آور را با کیفیت عالی ثبت کند و یادگیری آن به آموزش‌های تخصصی نیاز دارد. امروزه شرکت‌کنندگان با نصب دوربین ماشین، می‌توانند خاطرات مسابقات و تمرینات خود را بدون وقفه و به صورت کامل ثبت و ضبط کنند.

نحوه شرکت در مسابقات اتومبیلرانی چگونه است؟

بسیاری از افراد به شرکت در مسابقات هیجان‌انگیز مانند رالی علاقه دارند و همواره این سوال را در ذهن دارند که چگونه می‌توانند در مسابقات اتومبیلرانی عضو شوند؟!

به‌طور کلی برای شرکت در مسابقات جذاب اتومبیلرانی باید ابتدا عضو یک باشگاه معتبر شوید و در کلاس‌های آن شرکت کرده و مهارت لازم را کسب کنید. در نهایت دریافت گواهینامه مجاز فدراسیون برای شرکت در مسابقات الزامی است. همانطور که اشاره شد، مسابقات اتومبیلرانی هم مانند سایر ورزش‌ها دارای قوانین و مقرارات خاصی بوده و کلیه افراد ملزم به رعایت آن هستند. قوانین مسابقات هرساله توسط فدراسیون اتومبیلرانی منتشر می‌شود و داوطلبان باید برای شرکت در مسابقات، این قوانین را مطالعه و رعایت کنند. لازم به ذکر است که یکی از مهمترین مهارت‌ها در رانندگی چنین مسابقاتی، تمرکز بالا بر روی رانندگی و کنترل ماشین است؛ زیرا در رالی کیفیت رانندگی بر سرعت ارجحیت دارد و افراد باید بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن، بهترین تصمیم را گرفته و واکنش خوبی از خود نشان دهند تا به موفقیت برسند.

ویژگی‌های راننده رالی و کمک راننده

تیم رالی متشکل از راننده و کمک راننده است که هر کدام باید در حین برگزاری مسابقه، مسئولیت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. از ویژگی‌های راننده باید به تمرکز بالا، قدرت تصمیم‌گیری عالی، سرعت عمل و توجه کامل به مسیر جاده اشاره کرد که درکنار هم به موفقیت در مسابقه کمک شایانی می‌کنند. حال کمک راننده در حین مسابقه، مسئول نقشه‌خوانی است؛ از این‌رو باید محاسبات دقیقی از زمان، مسافت و سرعت انجام داده و در اختیار راننده قرار دهد. به‌طور کلی برنده شدن در چنین مسابقاتی، به انتخاب بهترین مسیر رانندگی بستگی دارد.

رالی

در گذشته نقشه در هنگام برگزاری مسابقه در اختیار نقشه‌خوان قرار داده می‌شده است و کمک راننده می‌بایست محاسبات را در کمترین زمان ممکن انجام می‌داد اما در حال حاضر نقشه دو روز قبل از مسابقه در اختیار کمک راننده قرار می‌گیرد تا محاسبات دقیق را انجام داده و در هنگام مسابقه مسیر را به درستی به راننده نشان دهد؛ بنابراین برنده در این مسابقات، تیمی خواهد بود که راننده و کمک راننده ازهماهنگی خوبی با یکدیگر برخوردار باشند.

جمع‌بندی

مسابقه اتومبیلرانی رالی از سری مسابقات هیجانی و پرخطر است که مانند سایر ورزش‌ها، قوانین و مقرارات خاصی دارد و کلیه شرکت‌کنندگان باید آن را رعایت کنند. این مسابقات در دو نوع مرحله‌ای و جاده‌ای در مسیرهای سخت نظیر پیست‌های یخ و برف یا شن و ماسه برگزار می‌شوند و شرکت در آن به تمرکز بالا و تخصص خاصی نیاز دارد.

بسیاری از افراد به شرکت در چنین مسابقاتی تمایل داشته و قصد فعالیت حرفه‌ای دارند که بدین منظور باید ابتدا در باشگاه اتومبیلرانی عضو شوند و دوره‌های آموزشی را پشت سر بگذارند و مهارت لازم را کسب کنند اما گام اول برای شرکت در این مسابقات این است که بدانید اهل ریسک هستید و می‌توانید با سرعت بالا در مسیرهای باریک که یک سمت آن کوه و سمت دیگر آن دره عمیق وجود دارد، رانندگی کنید و جان خود را به خطر بیاندازید یا خیر؟!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد