موضوعات داغ

نگاهی به شرایط فروش خودروهای کلاسیک در ایران، آبی که سر بالا می‌رود!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو ایران به واسطه همکاری طولانی خودروسازان آمریکایی و ایرانی طی دهه 1340 و 1350، امروزه به منبع غنی انواع خودروهای کلاسیک تبدیل شده است. در همین دوران خودروهای آلمانی بسیاری نیز وارد ایران شدند و حتی شرکتی همچون بی ام و در تهران یک ساختمان بزرگ را به عنوان دفتر خود برگزید. در همین مدت نیز خودروهای بسیاری از برندهای فرانسوی، ژاپنی، ایتالیایی و انگلیسی وارد بازار کشورمان شدند که اکثر آن‌ها تا به امروز از بین رفته‌اند.

با وجود غنای قابل توجه بازار خودرو ایران از انواع اتومبیل‌های کلاسیک، بسیاری از این خودروهای ارزشمند طی نهضت نوسازی اتومبیل‌های فرسوده در دهه 1380 اسقاط شدند و مالکان آن‌ها به جای شورولت و بیوک، پراید و پژو تحویل گرفتند. اندک خودروهای باقیمانده از آن زمان نیز تاکنون در گوشه پارکینگ‌ها و گاراژها جا خوش کرده‌اند تا بلکه خریداری به نیت بازسازی برای آن‌ها پیدا شود.

اگر اهل جستجو در صفحات اینستاگرامی خرید و فروش خودرو باشید، حتما طیف گسترده‌ای از آگهی‌های فروش اتومبیل‌های کلاسیک را مشاهده کرده‌اید و از قیمت‌های نجومی آن‌ها شگفت زده شده‌اید. تردیدی نیست که شرایط متلاطم بازار خودرو ایران، سبب شده تا فروشندگان خودروهای کلاسیک نیز برای اتومبیل‌های خود بازارگرمی کنند و خواهان قیمتی بیشتر از نرخ اصلی برای آن‌ها باشند.

همچنین بخوانید: تور خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین، از پونتیاک ترنزام تا آلفارومئو ولوچه + عکس

برای مثال به یکی از این آگهی‌ها اشاره می‌کنیم. بیوک B3 مدل 1364 که مالک ادعا می‌کند بازسازی نشده است. بر طبق اظهارات مالک موتور این خودرو تعویض شده است و ادوات برقی آن در سلامت کامل به سر می‌برند. بدنه نیز بر اساس گفته‌های مالک فاقد پوسیدگی اساسی است. فروشنده خواهان پرداخت مبلغی معادل 245 میلیون تومان (معادل 9000 دلار آمریکا) برای این خودرو شده است.

در یک آگهی دیگر شورولت بلیزر مدل 1978 را می‌بینیم که علاوه بر موتور استاندارد خودرو (موسوم به موتور 350) یک موتور دیزلی هامر را نیز همراه خودرو عرضه می‌کند. این موتور دیزل سالم نیست و گویا به عنوان موتور ثانویه خودرو مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این بلیزر به رینگ و لاستیک‌های افترمارکت نیز مجهز است و مالک مبلغ 500 میلیون تومان معادل 18110 دلار را برای آن مطالبه کرده است.

بیوک

با جستجویی ساده در صفحات وب و مراکز فروش خودروهای کلاسیک، نمونه‌های مشابهی از شورولت بلیزر را در ایالات متحده مشاهده خواهید کرد که به خوبی نگهداری شده‌اند و علاوه برآن میزان مسافت طی شده و شرایط سلامت آن‌ها توسط کارشناسان خبره تایید شده است. با مبلغی بین 13 الی 16 هزار دلار، قادر خواهید بود تا نسخه‌های فوق‌العاده سالم و کم کارکرد از شورولت بلیزر 1978 را در ایالات متحده خریداری کنید.

کادیلاک دویل یکی دیگر از خودروهای کلاسیک پرطرفدار در بازار ایران و جهان است که با قیمتی معقول قادر به خریداری نسخه‌های سالم آن خواهید بود. برای مثال توجه شما را به این آگهی جلب می‌کنیم: کادیلاک دویل کوپه مدل 1977، کارکرد 22444 مایل (35462 کیلومتر)، موتور هشت سیلندر خورجینی 452 و گیربکس سه سرعته اتوماتیک. قیمت این آگهی 12995 دلار (حدود 355 میلیون تومان) اعلام شده است. در ضمن این خودروها شماره سریال معتبر دارند و توسط کارشناس خودروهای کلاسیک کارشناسی شده‌اند.

شورولت کاپریس مدل 1991 که در ایران با نام کاپریس تخم مرغی شناخته می‌شود نیز یکی دیگر از کلاسیک‌های مقرون به صرفه و محبوب بازار ایران است. در ادامه نگاهی به یکی از آگهی‌های این خودرو در آمریکا خواهیم داشت. شورولت کاپریس 1991 نقره‌ای رنگ با کارکرد 217 هزار مایل (343 هزار کیلومتر) و موتور و گیربکس استاندارد و سالم. قیمت این خودرو 8950 دلار (245 میلیون تومان) اعلام شده است.

پیشنهاد مطالعه: مرجع جامع آشنایی و راهنمای تملک بیوئیک ایران؛ چکاوک ایرانی

در جمع‌بندی این مطلب باید گفت که بازار خودرو ایران همچنان از خودروهای کلاسیک باارزش و دوست‌داشتنی غنی است اما شرایط متلاطم بازار خودرو سبب شده تا سودجویان و فرصت‌طلبان از این موقعیت سو استفاده کنند و خودروهای نه چندان مناسبی را به عنوان کلاسیک‌های با ارزش معرفی کنند. در ادامه نگاهی به مشکلات مرسوم این خودروها خواهیم داشت که موجب می‌شود آن‌ها از درجه اعتبار به عنوان یک کلاسیک ارزشمند ساقط شوند:

- تعویض موتور خودرو با نمونه‌های مشابه یا شخصی که موجب برهم خوردن نظم و اصول خودرو شده است.

- خودروهایی که به وسیله رنگ آمیزی یا تغییر ادوات، تیپ آن‌ها تغییر کرده است. برای مثال تبدیل پونتیاک فایربرد استاندارد به نسخه‌های ترنس ام

- بریدن سقف نمونه‌های استاندارد و تبدیل آن‌ها به نسخه‌های تی تاپ که بسیار محبوب و کمیاب هستند.

- تبدیل سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری به انژکتوری

- تغییر شماره شاسی یا شماره موتور خودرو

- کارکردهای بالا که با دستکاری کیلومترشمار پایین نشان داده می‌شوند.

- تغییر مدل و فیس لیفت خودرو با تعویض چراغ‌ها و جلوپنجره

- تغییرات نامناسب و تیونینگ‌های نامناسب

- تهیه تاریخچه جعلی برای خودرو

- مشکلات در سیستم برق خودرو

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/8/8
احتمالا نویسنده این متن خودش میخواد کلاسیک بخره و هیچی از شرایط بازار آمریکایی نمیدونه آخه برادر چه مقایسه ای آمریکا 18 هزار دلار تو ایران 13 هزار تا گرونه؟ خوابی یا تو یه مملکت دیگه داری زندگی میکنی؟ پورشه ماکان قیمتش چنده جهانی چنده؟ بازار آمریکایی داغه چون دیگه وارد نخواهد شد البته کاش وارد میشد ولی الان شرایط اینه شما هم با نادیده گرفتن حقیقت نمیتونی قیمت هارو پایین بیاری وقتی پرشیا 300 تومنه بیوکی که یه قالپاق فابریکش 5 ملیونه 300 نباشه؟