موضوعات داغ

دانشمند ارشد تویوتا معتقد است همه نباید از خودروهای برقی استفاده کنند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بدون شک تویوتا در زمینه توسعه و تولید خودروهای تمام برقی از رقبای خویش عقب افتاده است. این برند برتر و پرفروش خودرو جهان که با عرضه طیف گسترده‌ای از خودروهای هیبریدی بازار جهان را در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 تکان داد، اکنون با بی‌میلی تمام به ساخت و توسعه خودروهای برقی می‌پردازد. در این مدت رییس این شرکت آکیو تویودا به طور مرتب علیه خودروهای برقی اظهار نظر می‌کند و حال یکی از دانشمندان ارشد این شرکت نیز اعلام کرده است که همه مردم نباید از خودروهای برقی استفاده کنند.

با وجود همه تردیدها، نخستین خودرو تمام برقی تویوتا سال دیگر عرضه خواهد شد. این خودرو براساس مدل مفهومی تویوتا bZ4X ساخته خواهد شد. همچنین تویوتا تصمیم دارد تا 13.5 میلیون دلار سرمایه را برای تولید خودروهای برقی تا سال 2030 به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص دهد. با این حال تلاش تویوتا بسیار کمتر از تلاش شرکت‌های مشابه در زمینه تولید خودروهای برقی است.

Gill Pratt ، دانشمند ارشد این شرکت ، اخیراً در رویدادی با رویترز مصاحبه کرده و موارد زیر را بیان کرده است: (تویوتا) به تنوع پیشرانه‌ها اعتقاد دارد. این وظیفه ما نیست که پیش بینی کنیم کدام راه حل بهترین است یا بگوییم فقط این راه کار می کند.

اشاره او به توسعه خودروهای هیدروژنی توسط این شرکت است. تویوتا میرای به عنوان یک خودرو هیدروژنی مدت‌ها است که در بازار حضور دارد و همچنان نسل‌های جدیدتر آن به بازار عرضه می‌شوند. با این حال هزینه بالای هیدروژن و نگرانی‌هایی که در زمینه ایمنی خودروهای هیدروژنی وجود دارد، مانع از توسعه مناسب این خودروها شده است. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا یکی از افرادی بود که در گذشته علیه هیدروژن صحبت می کرد. وی سال گذشته اظهار داشت که ایده خودروهای هیدروژنی «به طرز حیرت انگیزی گنگ» است.

تویوتا به وضوح نمی‌خواهد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهد ، حرکتی که در چند سال آینده می تواند به طرز خارق العاده ای هوشمندانه باشد یا به طرز چشمگیری ترسناک به نظر برسد. در حالی که تولیدکنندگان دیگر مانند فورد و جنرال موتورز به آینده ای کاملاً برقی متعهد هستند، مطمئناً جالب خواهد بود که ببینیم چگونه برنامه تویوتا برای سرمایه‌گذاری کمتر بر روی خودروهای برقی و تمرکز بر رویکردهای متنوع اجرایی خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد