موضوعات داغ

نگاهی به قیمت سورن پلاس در بازار آزاد + جدول قیمت آبان‌ماه 1400

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

محدودیت‌های مختلف بازار خودرو و شرکت‌های خودروسازی طی چند سال اخیر سبب شده تا ایران خودرو و سایپا به حوزه پلاس سازی روی بیاورند، صنعتی که اخیرا از سوی خودروسازان چینی نیز مورد استقبال قرار گرفته است. در این رویه خودروهای قدیمی یک خودروساز که مدتی است به مشکل تکرار دچار شده‌اند، با ظاهری جدید و امکاناتی بروز وارد بازار می‌شوند تا همچنان برای مشتریان جذاب و دوست داشتنی به نظر برسند. رانا پلاس، سورن پلاس و دنا پلاس چند نمونه از این محصولات هستند.

هدف از تولید محصولات با پسوند پلاس عرضه محصولاتی جدید به بازار است، آن‌هم در شرایطی که شرکت خودروساز امکان تولید و توسعه محصولات واقعا جدید را ندارد. به عبارت دیگر همان محصول قدیمی را با ظاهری جدید به مشتریان تازه می‌فروشد و البته در برخی موارد تولید محصول قدیمی نیز در کنار محصول جدید ادامه می‌یابد.

سورن پلاس

سورن پلاس محصول جدیدی از ایران خودرو است که نسخه بهینه شده سورن ELX محسوب می‌شود. خود سورن ELX نیز نمونه ارتقا یافته سورن است، چرا که تفاوت‌های اندک میان سورن و سمند در اواخر دهه 1380 به بازار این خودرو لطمه شدیدی وارد کرده بود. در نتیجه ایران خودرو سورن ELX را با طرح داشبورد جدید و پیشرانه EF7 روانه بازار کرد. اکنون نیز سورن پلاس به عنوان سومین فیس از سورن به دست مصرف کنندگان ایرانی رسیده است.

تولید سورن پلاس از سال 1399 در ایران خودرو آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. در همان زمان تصاویری از نسخه بهینه سمند موسوم به سمند پلاس نیز منتشر شد که به نظر می‌رسد واکنش‌های منفی افکار عمومی نسبت به این محصول، مانع از تجاری شدن سمند پلاس تا به امروز شده است.

تفاوت‌های سورن پلاس با سورن ELX را در چند مورد می‌توان خلاصه کرد. نخست آن‌که طرح جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های خودرو تغییر کرده است. رینگ‌ها نیز طرح جدیدی پیدا کرده‌اند و در سایز 15 اینچی ارائه می‌شوند. این تغییرات در کابین خودرو نیز ادامه دارند، جایی‌که روکش صندلی‌ها و دستگیره‌های در طرح جدیدی پیدا کرده‌اند و فرمان جدید مشابه دنا پلاس نیز جایگزین فرمان قبلی شده است. سورن پلاس به استاندارد آلایندگی یورو 5 و کروز کنترل نیز مجهز است.

با وجود آپشن‌های مختلفی که به سورن پلاس افزوده شده‌اند، مشکلاتی نیز در این خودرو مشاهده می‌شود. برای مثال دریچه گاز این خودرو بیش از حد تاخیر دارد و این مساله هنگام سبقت‌ گرفتن مشکل‌ساز خواهد بود. ایرادات مونتاژی که جز جدایی ناپذیر محصولات ایرانی طی سالیان اخیر بوده‌اند، در سورن پلاس نیز به وضوح مشاهده می‌شوند و شاهد فاصله‌های عجیب و غریب بین قطعات مختلف کابین خواهد بود. در نهایت ایران خودرو به مالکان اعلام کرده است که حق استفاده از روکش صندلی یا کفپایی را ندارند و در صورت شخصی‌سازی تزیینات داخلی خودرو، گارانتی آن باطل می‌شود! نکته‌ای عجیب که مشخص نیست چرا در قانون خدمات پس از فروش سورن پلاس ذکر شده است.

جدول قیمت سورن پلاس، آبان ماه 1400:

سال ساخترنگبدنهکارکردقیمت
1399سفیدبدون رنگ20,000 کیلومتر260,000,000 تومان
1400مشکیبدون رنگصفر کیلومتر295,000,000 تومان
1400مشکیبدون رنگصفر کیلومتر292,000,000 تومان
1400خاکستریبدون رنگصفر کیلومتر293,000,000 تومان
1400سفیدبدون رنگصفر کیلومتر 280,000,000 تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/8/18
سلام به همه دوستان
من اول مهر ماه سورن پلاس خودم رو تحویل گرفتم و بعد از دقیقا یک ماه، موقع پارک متوجه روغن ریزی از زیر ماشین بودم که طبق گفته امداد خودرو، روغن هیدرولیک بوده و باید برای تعمیر به نماینگی مراجعه بشه. بگذریم از این که بعد از 3 ساعت درگیری ماشین رو برای تعمیر تحویل گرفتن، بعد از یک هفته و پیگیری های مکرر مشخص شده جعبه فرمان به طور کامل عوض شده، در حالی که پیرو بررسی اولیه گفته بودن گردگیر جعبه فرمان مشکل داره.
نکته جالب قضیه اینه که فرمان به شدت سفت شده و با اعتراض من یه سری توضیحات در مورد تغییر نوع جعبه فرمان از "جک داخل" به "جک بیرون" صحبت کردن که من چیزی متوجه نشدم و هنوز هم شاکیم.
در کل ماشین بدی نیست به غیر ایراداتی که داره
موفق باشید