موضوعات داغ

آیا مرسدس بنز در نمایش میزان آلایندگی موتورهای دیزلی خود تقلب کرده؟ رسوایی دیگر در آلمان؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از اینکه یک گروه حامی محیط ‌زیست آلمانی ادعا کرد که 8 چیپ جدید را برای کمتر نشان دادن آلایندگی در یک مرسدس‌ بنز E کلاس یورو ۶ پیدا کرده‌اند، دایملر متهم به تقلب در نمایش میزان آلایندگی موتورهای دیزلی شد.

سازمان اقدام زیست محیطی آلمان کشف کرد که در طول آزمایش مرسدس‌ بنز E350d بلوتک ۲۰۱۶ انتشار گازهای سمی اکسید نیتروژن تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

شرکت دایملر قبلاً مجبور شده بود به دلیل کشف دستگاه‌های شکست آلایندگی غیرمجاز در موتورهای دیزلی چهارسیلندر خودش توسط انجمن صنعت خودرو آلمان ۷۷۴،۰۰۰ خودرو را فراخوانی کند.

دایملر در آن زمان استدلال کرد که سازندگان به منظور افزایش طول عمر موتور مجاز به خاموش کردن فیلتر SCR در موتورهای دیزلی هستند. با این حال، منتقدان استدلال کردند که خودروسازان از حفره‌های قانونی استفاده کرده‌اند تا خودروها را در زمان آزمایش پاک نشان دهند، در حالی که در واقعیت آلودگی خیلی بیشتری تولید می‌کنند.

سازمان اقدام زیست محیطی آلمان ادعا کرد که 6 چیپ برای نمایش کمتر آلایندگی پیداشده مربوط به موتور شش سیلندر E350d سیستم فیلتر SCR بودند که میزان سیال تمیزکننده مورد استفاده را کاهش می‌دهد، در حالی که دو دستگاه دیگر سیستم چرخش گاز اگزوز خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این سازمان گفت که نتایج آزمایش‌های انجام‌شده مربوط به یک مدل خاص هستند، اما می‌توان آن‌ها را به تمام خودروهای دارای همان موتور تعمیم داد. مدل‌های دارای موتور OM642 با فیلتر SCR شامل E کلاس، GLC، GL و G کلاس هستند.

سازمان اقدام زیست محیطی آلمان آمار دقیقی از تعداد خودروهای تحت تأثیر اعلام نکرده است، اما برآورد می‌کند که احتمالاً اکثریت مدل‌های دیزلی با موتور شش سیلندر یورو ۵ و نسخه‌های ابتدایی یورو ۶ باید فراخوانی شوند.

رسوایی دیزل‌گیت که در سال ۲۰۱۵ افشا شد تاکنون زیان ۳۰ میلیارد یورویی را برای فولکس واگن در پی داشته است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد