موضوعات داغ

چرا محصولات ایران خودرو و سایپا گران شدند؟

عکس مطلب اول

در پاییز امسال شاهد افزایش قیمت خودروها از 5 تا 40 میلیون تومان بودیم. البته خودروسازان از این افزایش قیمت سودی نمی‌برند و همچنان باید محصولات خود‌شان را با قرعه‌کشی به مشتریان تحویل بدهند. برخی از کارشناسان جلوگیری از واردات خودروهای خارجی و برخی دیگر عدم تمایل خودروسازان به فروش محصولات خود با قیمت‌های دستوری را عامل گرانی خودرو‌های داخلی می‌دانند.

از سال گذشته خودروسازان برای اینکه بتوانند خودرو را به مشتری نهایی تحویل دهند، سیستم قرعه‌کشی را اجرا کردند. طرحی که باعث نشد خودرو در اختیار مشتری نهایی قرار بگیرد و دلالان با اجاره کارت ملی و پرداخت مبلغ خودرو آن‌ها را خریداری می‌کردند و با سودهایی تا ۳۰ میلیون تومان در بازار می‌فروختند.

از مدتی پیش موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو مطرح شده است. برخی از کارشناسان معتقدند که قیمت‌گذاری دستوری خسارت زیادی به سهامداران شرکت‌های خودروسازی در بورس وارد کرده است، اما برخی دیگر بر این باورند که عملکرد نامناسب و بهره‌وری پایین خودروسازان عامل این ضرر و زیان بوده است.

محمدرضا نجفی‌منش، فعال قطعه‌سازی خودرو گفته است که خودروسازان با واردات خودرو موافق هستند، اما ابتدا باید مسئله قیمت‌گذاری در داخل را حل کنند. اکنون مدتی است که بازار منتظر قیمت‌های جدید بوده، اما تعلل در قیمت‌گذاری باعث گرانی خودرو شده است.

دو خودروساز بزرگ ایران از دو هفته پیش منتظر قیمت‌های جدید برای عرضه محصولات خود هستند که هنوز اعلام نشده است. در نتیجه ایران خودرو و سایپا طی دو هفته گذشته از عرضه خودرو خودداری کرده‌اند تا خودرو‌ها را با قیمت روز به مشتریان تحویل دهند. بنابراین اگر قرار است قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود باید هرچه سریع‌تر انجام شود، در غیر این صورت سید رضا فاطمی ‌امین، وزیر صمت باید به خودروسازان دستور دهد تا خودرو‌ها را فوراً به مشتریان تحویل دهند.

تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودرو رانت حدوداً ۵۰ هزار میلیارد تومانی را نصیب دلالان می‌کند. وزیر صمت در تلاش است تا با افزایش قیمت کارخانه، زیان خودروسازان بابت تولید خودرو را از بین ببرد و انگیزه آن‌ها برای تولید را افزایش دهد. در نتیجه میزان عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید؛ بنابراین مردم می‌توانند به صورت مستقیم از کارخانه خرید کنند و تقاضا برای خرید خودرو از بازار کاهش یافته و فضا برای دلالان تنگ خواهد شد. در نتیجه قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه نزدیک می‌شود. اما این اتفاق باید هرچه زودتر رخ دهد، چون مردم دیگر طاقت گرانی را ندارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد