موضوعات داغ

افزایش قیمت خودرو تنها پس از 2 روز لغو شد! آیا قیمت خودرو در بازار آزاد برمی گردد؟

عکس مطلب اول

روز سه شنبه 18 آبانماه بود که دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با اعلام شرایط فروش جدید خود رسماً افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کردند بطوریکه پژو 206 تیپ 2 از 127 میلیون تومان به 184 میلیون تومان رسیده بود و دیگر خودروهای لیست نیز افزایشی بین 1 الی 15 درصدی داشته اند.

این افزایش قیمت باعث شد تا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت افزایش پیدا کند و به طور مثال قیمت پژو 206 تیپ 2 در بازار آزاد به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد.

اما پنج شنبه 20 آبانماه یعنی تنها 2 روز پس از اعلام قیمت های جدید از سوی دو خودروساز، رییسی رئیس جمهور با دستور شخصی خود و با توجه به عدم وجود مصوبه ای در ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت خودرو این شرایط فروش جدید و قیمت جدید خودروسازان را لغو کرد.

حال این افزایش قیمت و لغو آن تنها در 48 ساعت، باعث ایجاد دو سوال می شود. دو خودروساز بزرگ کشور بی شک بدون در نظر گرفتن نظر وزارت صمت دست به چنین اقدامی نزده اند و در پی افزایش قیمت خودرو نیز، وزیر صمت مخالفت خود را اعلام نکرد اما حال رییس جمهور مستقیماً دستور داده و این افزایش قیمت را لغو کرده است. امری بسیار عجیب که به نظر می رسد عکس العمل و یا تصمیم وزارت صمت در قبال افزایش قیمت دو خودروساز از سوی رئیس جمهور نیز زیر سوال رفته است.

سوال دوم اما وضعیت بازار است، جایی که در روز چهارشنبه و در پی افزایش قیمت خودرو، بسیار ملتهب شد و قیمت خودروها در بازار آزاد و مخصوصاً مواردی که در این بخشنامه جدید بودند، به شدت افزایش پیدا کرد اما حال که این صعود قیمت ها به دستور رئیس جمهور لغو شده، آیا دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد به قبل از روی چهارشنبه باز می گردد؟ سوالی که اگر جواب آن "خیر" باشد، باید بگوییم بازنده اصلی این بازی دو روزه خودروسازان و دولت، مصرف کننده واقعی است که حال بدون هیچ افزایش قیمتی، همان خودرو را باید گران تر از قبل بخرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد