موضوعات داغ

راز سرعت بالای همیلتون در برزیل، نبوغ بالای مهندسان مرسدس

عکس نویسنده
پاشا تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول

فصل 2021 فرمول یک رو به اتمام است و پیش از آغاز مسابقه جایزه بزرگ برزیل، مرسدس در شرایطی کاملا استراتژیک قرار داشت.

تفاوت یک امتیازی میان تیم مرسدس و تیم ردبول باعث شد باز هم مرسدس مطابق سنت های قبلی خودش، دست به ابداع جدید بزند.

لوئیس همیلتون در روز جمعه موفق به کسب پول پوزیشن مسابقات سرعتی شد، اما پس از جنجال های مربوط به سیستم دی آرس خودرویش ، از زمانگیری روز جمعه حذف شد و مسابقه سرعتی را از رده 20 ام آغاز کرد. اما این پایان ماجرا برای همیلتون پر ستاره نبود بلکه آغازی برای درخششی بی پایان بود. او با رد شدن از 15 خودرو تنها در 24 دور و پس از کسب 5 رده پنالتی مربوط به تعویض موتور خودرویش، توانست مسابقه اصلی روز یکشنبه را از رده 10 ام آغاز کند. اما برای لوئیس همیلتون در برزیل هیچ چیزی ناممکن نبود و او موفق به کسب پیروزی مسابقه برزیل از رده 10 ام شد.

پیش از آغاز گرندپری برزیل تیم مرسدس اعلام کرد که خودروی لوئیس همیلتون از موتور احتراق داخلی جدیدی استفاده خواهد کرد. اما پشت پرده این تعویض موتور تصمیمی استراتژیک از تیم مرسدس نهفته شده بود که آنها را به نهایت سرعت در مسابقات پایانی فصل می رساند، و رقابت قهرمانی را برایشان کم ریسک تر میکرد!

موتور احتراق داخلی همیلتون باید تنها 4 مسابقه را طی کند و این یعنی با احتساب تمامی جلسات یک آخر هفته او کمتر از 2500 کیلومتر را توسط این موتور طی می کند و این مقدار برای رقیب قهرمانی اش یعنی مکس ورشتاپن که در مسابقه روسیه موتور خودش را تعویض کرد، دو برابر است، یعنی 8 مسابقه!

اما با توجه به تفاوت سرعت لوئیس همیلتون با سایر رانندگانی که از موتور مرسدس استفاده میکنند میتوان به این نکته توجه داشت که علت سرعت موجود در ماشین همیلتون چیزی فرای تازه نفس بودن موتور است. مرسدس تصمیم گرفته بود با فشار حداکثری و قدرت تمام از موتور لوئیس همیلتون استفاده کند.

تیم مرسدس با بهبود عملکرد سیستم توربو، مقدار مولکول های هوا را در محفظه احتراق را بیشتر کرده و این به معنی آن است که هنگام رخداد فرآیند تراکم برای سیلندر، فشار هوا ، بیشتر از حالت نرمال بوده و مقدار اکسیژن در دسترس بنزین هنگام احتراق بیشتر شده و نیروی بیشتری از طریق احتراق به هر پیستون و در نتیجه به میل لنگ وارد میشود و این یعنی قدرت و سرعت بیشتر.

نمایی ساده از یک موتور احتراق داخلی
بدیهی است که افزایش فشار هوا درون پیستون باعث میشود عمر موتور از حالت طبیعی خود کمتر شده و فرسودگی بیشتری داشته باشد. اما با توجه به اینکه تیم مرسدس چیزی برای از دست دادن نداشت ترجیح دادند که فرسایش موتور همیلتون را بیشتر کرده و در عوض 15 BHP نیروی بیشتر به خودروی لوئیس همیلتون بدهند تا به رقابت قهرمانی بازگردند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد