موضوعات داغ

افزایش تخلف در خودروهای گذرموقت، گمرک شرایط را سخت تر می کند

عکس مطلب اول

خرید و فروش خودروهای گذرموقت یکی از معامله‌های پرتکرار طی مدت اخیر بوده است که این مساله از توقف چندساله واردات خودرو به ایران ناشی می‌شود. حال با افزایش پرونده‌های تخلف در خرید و فروش خودروهای گذرموقت، گمرک ایران در تلاش است تا قوانین ورود خودروهای گذرموقت به ایران را سختگیرانه‌تر کند. براساس قوانین، خودروهای گذرموقت تنها 3 ماه اجازه تردد در ایران را دارند و پس از آن بایستی از کشور خارج شوند، مگر آن‌که گمرک با تمدید مهلت تردد آن‌ها موافقت کند.

خرید و فروش خودروهای گذرموقت که معمولا مهلت تردد آن‌ها سپری شده است، یکی از شگردهای کلاهبرداری از مشتریان ایرانی طی سالیان اخیر بوده است. آن‌هم در حالی که گمرک اعلام کرده است عدم تعیین تکلیف خودروهای گذرموقتی که موعد تردد آن‌ها سپری شده است، مصداق قاچاق محسوب می‌شود. حال گمرک در بخشنامه‌ای جدید از مالکان خودروهای گذرموقت تضمین بیشتری خواسته است.

هرساله بسیاری از خودروهای گذرموقت پس از اتمام موعد تردد در سطح کشور، از ایران خارج نمی‌شوند و برخی از آن‌ها با شیوه‌های غیرقانونی به دیگران واگذار می‌شوند. در حال حاضر پرونده‌های بسیاری در حوزه قاچاق خودروهای گذرموقت تشکیل شده است و روز به روز بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود. راهکار گمرک برای کاهش تخلف‌های قانونی، اخذ تضمین از مالک خودروهای گذرموقت معادل 3 برابر ارزش خودرو است.طبق این بخشنامه، اخذ تضمین جهت خودروی سواری همراه مسافر ایرانی و غیرایرانی مقیم خارج برای رویه گذر موقت، معادل حقوق ورودی و سه برابر ارزش تعیین شده است.

علاوه برآن خرید و فروش و اجاره خودروهای گذرموقت در این بخشنامه ممنوع اعلام شده است. همانند گذشته، ورود موقت برخی خودروهای سواری از جمله مازراتی، بوگاتی، پورشه، هامر و خودروهای تشریفاتی ممنوع اعلام شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد