موضوعات داغ

ابر و باد و مه و خورشید و فلک و مکس ورشتپن با هم حریف لوئیس همیلتون نشدند

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

سر لوئیس همیلتون فاتح اولین گرندپری جده عربستان در فصل 2021 شد، مکس ورشتپن علی رغم تمام اعمالی که انجام داد نتوانست جایگاهی بهتر از دومی را کسب کند و والتری بوتاس در آخرین پیچ و آخرین لحظه سکوی سوم را از استبان اوکون فرانسوی گرفت تا آلپین به سکو نرسد

بیست و یکمین گرندپری فصل 2021 در جده عربستان برای نخستین بار برگزار شد و رانندگان به ترتیب زیر در خط استارت ایستادند. تیم ردبول موفق شد به گونه‌ای خودروی مکس ورشتپن صدر نشین حال حاضر جدول رانندگان فصل را که پس از برخورد شب گذشته در دور سوم تعیین خط دچار آسیب شده بود، را تعمیر و مهیای مسابقه نماید که جریمه‌ای به او تعلق نگیرد.

اما این مراسم ابتدایی این مسابقه با ادای احترام به سر فرانک ویلیامز فقید از اسطوره‌های ورزش فرمول یک آغاز شد و پس از آن تیمها و رانندگان به جایگاه خود برای آغاز مسابقه رفتند.

سر فرانک ویلیامز

استارت گرندپری عربستان 2021

مسابقه راس ساعت 8:30 به وقت محلی و 9 شب تهران آغاز شد. یک استارت بی نقص از هر دو ماشین مرسدس، اجازه عرض اندام به ورشتپن را نداد. لوئیس همیلتون و والتری بوتاس با آرامش کامل و بدون هیچ تنش اضافی وارد پیچ 1 شدند و بلافاصله پیچ 2 و خیلی راحت همان ابتدا فاصله را باز کردند و تا قبل از اتمام دور اول 1.5 ثانیه فاصله را با مکس ورشتپن باز کردند،

استارت گرندپری عربستان 2021
هم تیمی ورشتپن، سرجیو پرز استارت خوبی زد و خیلی دیرتر از چارلز لکلرک ترمز کرد و همین امر سبب شد تا لاستیکهایش را قفل کند و به پیچ 1 نرسد. این عمل کافی بود تا لکلرک مجدد جایگاهش را پس بگیرد و در رده سوم باقی بماند. دور 4 کارلوس ساینز توانست از یوکی سونادا عبور نماید، فرناندو آلونسو هم بیکار نبود و خود را به رده 10 رساند.

هر دور این همیلتون بود که سریعترین دور را به نام خود ثبت می‌کرد و اجازه کوچکترین خودنمایی به ردبولها نمی‌داد. او در دور نهم به زمان 1:33.150 رسید و همین زمان بود که میک شوماخر کنترل ماشین را از دست داد و به دیواره برخورد کرد

برخورد میک شوماخر با دیواره پیست
و با توجه به نوع برخورد خودروی ایمنی به پیست آمد. در این زمان همیلتون، بوتاس، پرز، لکلرک سریع وارد پیت شدند تا لاستیکها تعویض نمایند. اما ورشتپن در پیست ماند و پشت سر خودروی ایمنی راند. بر همین اساس همیلتون به رده دوم و بوتاس به رده سوم، لکرک به رده ششم و پرز به رده هشتم رفتند. این مسئله به رانندگانی که وارد پیت نشدند کمک کرد تا رده کسب کنند. یکی از این رانندگان استبان اوکون بود که به رده 4 رسید.

همه هیجان این مسابقه از دور 14 شروع شد. دوری که به یکباره مایکل مسی تصمیم گرفت تا اعلام پرچم قرمز نماید آن هم به دلیل عدم امکان جایگزینی دیواره صدمه دیده به هنگام عبور خودروها از دورون پیست. این بهترین خبری بود که به مکس ورشتپنی که به پیت نیامده بود تا لاستیک را تعویض نماید، رسید. بدین ترتیب استراتژی اتخاذ شده از جانب مرسدس کاملا تغییر می‌کرد. آنها که به داشتن یک مسابقه 1-2 امیدوار بودند با این اتفاق سکوی نخست را از دست می‌دادند، رده قهرمانی سازندگان به خطر می‌افتاد و از همه مهتر همیلتون نیز از کورس قهرمانی جا می‌ماند.

دور 15 بر طبق قوانین از روی خط استارت مسابقه، این رقابت مجددا آغاز شد و همیلتون با یک استارت عالی از مکس رد شد

ورود ورشتپن از خارج پیچ به داخل پیست
اما راننده هلندی از بیرون پیچ به داخل برگشت و بدین ترتیب با خطا دوباره جایگاه خود را پس گرفت همیلتون که بین او و فشار اوکون که توانسته بود از بوتاس عبور کند گیر کرده بود، به ناچار رده 1 را با 3 عوض کرد و پشت اوکون قرار گرفت، اما پیش از اینکه صدای اعتراض مرسدس به گوش ناظرین برسد اتفاق دیگری در پیست رخ داد. پرز در حالی که تلاش می‌کرد تا از لکلرک عبور نماید، راننده موناکویی تیم فراری را به دیواره سمت چپ چسباند و خیلی سریع به جلوی او رفت که همین امر باعث برخورد لاستیک عقب سمت چپ ردبول با سمت راست باله جلویی فراری شود و همین کافی بود تا او به سمت دیواره چرخیده و با آن برخورد کند و تمام باله جلویی از بین برود. اما این آخر کار نبود. توقف او در مسیر باعث شد تا جورج راسل که به او نزدیک بود سرعتش را کم کند و خودروی ویلیامز را به راست براند که همین موضوع باعث خروج کامل تیم هاس از مسابقه شد و نیکیتا مازپین با شدت به پشت ماشین راسل برخورد کرد و کار برای هر دو راننده تمام شد. نتیجه اینکه دوباره خودروی ایمنی و پرچم قرمز به مسابقه برگشتند

.

تصادف پرز-لکلرک-راسل-مازپین
زمانی که خودروها به پیت برگشتند تا سطح پیست تمیز شود، مایکل مسی به تیم ردبول اطلاع داد که خودروی 33 مرتکب خطا در هنگام استارت و پیچ 1 شده است و رده را باید به اوکون و همیلتون برگرداند.

دور 17 استارت مجدد مسابقه بود و اینبار مکس ورشتپن با لاستیک مدیوم به پیست برگشت در حالیکه همیلتون همچنان بر روی هارد بود. الیته بوتاس هم مدیوم را برای شروع مجدد انتخاب کرده بود. اینبار استارت مکس سریع و بدون نقص بود و به سرعت از پشت همیلتون خود را به جلوی اوکون رساند و اجازه نداد کار برای او سخت شود. لاستیک نرمتر امکان بهتری برای او فراهم کرد. در دور 18 بلافاصله همیلتون در مستقیمی اصلی در حالیکه هنوز دی‌آر‌اس فعال نشده بود از اوکون عبور کرد و به رده دوم رسید. هم تیمی او بوتاس در پشت با دنیل ریکاردو که او هم با لاستیک مدیوم بود بر سر رده 4 وارد نبرد شدند. ریکاردو به خوبی از رده خود دفاع می‌کرد و توانست تا مدتها بوتاس را پشت خود نگه دارد.

در دور 19 همیلتون دور سریع دیگری را با زمان 1:33.056 ثبت کرد. او به سرعت به ورشتپن نزدیک می‌شد و هنوز هم دی‌آر‌اس فعال نشده بود. در دور 20 اعلام شد اتفاقی که بین همیلتون و اوکون در پیچ 1 به هنگام استارت مجدد افتاد و اوکون به همیلتون زد پس از مسابقه تحت بررسی قرار خواهد گرفت. در همین دور ورشتپن سریعترین دور را به نام خود با زمان 1:32.712 ثبت کرد اما بلافاصله در دور بعدی همیلتون با لاستیک سخت‌تر، سریعترین زمان را به نام خود کرد. او دور 22 هم دور سریعی را به ثبت رساند. و بالاخره در این دور دی‌آر‌اس فعال شد و با توجه به سریعتر بودن همیلتون از ورشتپن، هر لحظه انتظار می‌رفت که قهرمان 7 دوره فرمول یک جهان بتواند از او عبور کند. در دور 23 سباستین فتل از سونادا عبور کرد اما در پیچ این سونادا بود که نتوانست خودروی خود را کنترل نماید و به او برخورد کرد، او فتل را از مسیر منحرف کرد که باعث شد تا رده‌های زیادی را از دست بدهد از طرفی باله جلوی خودروی آلفاتائوری هم شکست.

آلفاتائوری
قطعات شکسته زیادی بر روی سطح پیست پراکنده شد که در نهایت منجر به اعلام خودروی ایمنی مجازی در دور 24 شد. که در همان دور هم بلافاصله پرچم سبز به نمایش درآمد.

دور 25 آلونسوی اسپانیایی قهرمان دو دوره فرمول یک جهان لغزید و از پیست خارج شد.

دور 26 همیلتون بار دیگر سریعترین دور را با زمان 1:31.502 ثبت کرد.

دور 28 اعلام خودروی ایمنی مجازی اینبار بخاطر برخورد قهرمان 4 دوره فرمول یک جهان یعنی فتل به هم تیمی سابقش کیمی رایکونن . قطعات فیبر کرین در پیست پراکنده شده بود و نیاز بود تا پیست پاک شود.

دور 34 همیلتون باز هم سریع بود و 1:31.411 را به ثبت رساند. و دور 35 او باز هم زمان جدیدی را به نام خود نوشت: 1:31.199. در اینجا فاصله او بسیار با ورشتپن کم شده بود و در دور 37 به مکس حمله کرد و پیش از پیچ 1 از او عبور کرد که مکس باز هم از بیرون پیچ به مسیر پیست برگشت و سد راه همیلتون شد. همین مسئله باعث شد تا به او اعلام کنند که رده را باید به راننده انگلیسی برگرداند، او بعد از پیچ 25 سرعتش را کاست اما از مسیر اصلی مسابقه خارج نشد و همیلتون هم سرعتش را کم کرد به پشت او رسید و درست هنگامیکه قصد داشت از کنار مکس عبور نماید، این راننده جوان به یکباره ترمز کرد

ترمز ناگهانی ورشتپن به هنگام پس دادن رده به همیلتون
و باعث شد تا همیلتون از پشت به او برخورد کند. این برخورد به اندپلیت راست باله جلوی مرسدس 44 آسیب زد و هزاران چرا برای طرفدارن ایجاد کرد. واقعا چرا مکس ورشتپن این حرکت را انجام داد؟!!!

در دور 41 همیلتون با وجود باله آسیب دیده دوباره یک زمان سریع دیگر را به نام خود ثبت کرد. 1:31.089

پس از بحث و بررسی زیاد به ورشتپن اعلام شد که باید رده را برگرداند او به گونه‌ای رده را برگرداند که تا همیلتون از او رد شد مجدد جایگاه را پس گرفت که بنابر قوانین این حرکت خطا محسوب می‌شود. همچنین به دلیل برگشت به پیست به هنگام اولین سبقت همیلتون از او که از خارج پیست اتفاق افتاد

بازگرداندن رده اول به همیلتون توسط ورشتپن
نظیر آنچه که برای فتل در کانادا رخ داده بود، او مستحق دریافت 5 ثانیه جریمه زمانی شناخته شد. در نهایت این ورشتپن بود که مجبور به پس دادن رده به همیلتون شد و هم جریمه زمانی دریافت کرد. از دور 44 به بعد همیلتون پیشتاز شد.

دور 46 سباستین فتل از تیم آستون مارتین مجبور شد تا مسابقه را ترک نماید.

دور 47 آغاز حملات بوتاس به اوکون بود. به او صراحتا گفته شد تا به راننده فرانسوی تیم آلپین حمله نماید.

دور 48 همیلتون سریعترین دور مسابقه و رکورد پیست جده را به نام خود ثبت کرد: 1:30.739

مکس ورشتپن هرگز نتوانست که فاصله‌اش را به میزانی با اوکون و بوتاس باز کند تا یک پیت استاپ بی خطر را برای استفاده از لاستیک سافت بدست آورد تا تک امتیاز سریعترین دور را از رقیبش برباید. همچنین لاستیکی هم که داشت توان سریعتر راندن را از دست داده بود و همینکه او را تا انتهای مسابقه برساند شاید نهایت عمر لاستیک بود.

بوتاس یک بار از اوکون رد شد اما این فرانسوی جوان رده را از راننده فنلاندی مرسدس پس گرفت.

دور 50 یا آخر شروع شد. اوج هیجان، بوتاس که حدود 1.7 ثانیه از اوکون عقب مانده بود سریع و سریعتر می‌شد در حالیکه هم تیمی او برنده گرندپری عربستان شد و مکس هم به رده دوم رسید، او و اوکون از پیچ 27 ظاهر شدند،

سبقت نهایی بوتاس از اوکون و کسب سکوی سوم
اوکون دیگر برای دفاع در باتری خود نیرویی نداشت و بوتاس با تمام قوا به او حمله کرد و توانست پیش اوکون از پرچم شطرنجی عبور کند بر روی سکوی سوم این مسابقه بایستد. در انتها مکس ورشتپن به انتخاب تماشاگران بهترین راننده این گرندپری انتخاب شد!!

رده‌بندی رانندگان این مسابقه بر اساس جدول زیر است. در انتها توجه شما را به دیدن تصاویری از لحظات حساس این گرندپری که در ادامه آمده است جلب می‌نمایم.

جدول رده بندی رانندگان/span>

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد