موضوعات داغ

چرا ارتش روسیه از یواز پاتریوت در ناوگان خود استفاده می‌کند؟

عکس مطلب اول

مدتی است که خودروهای روسی یواز در انواع پیکاپ و شاسی بلند وارد بازار کشورمان شده‌اند و از سوی برخی مشتریان و علاقمندان به آفرود مورد توجه قرار گرفته‌اند. با این حال استفاده از یواز پاتریوت و سایر محصولات یواز در ناوگان خودروهای نظامی و دولتی روسیه نشان می‌دهد که این خودرو قابلیت استفاده به عنوان خودرو سازمانی را نیز دارد. علاوه بر روسیه، یواز پاتریوت در ناوگان پلیس یا ارتش برخی کشورهای عضو در اتحاد جماهیر شوروی سابق که به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شهرت دارند، مورد استفاده قرار گرفته است.

نخستین موردی که باید به آن اشاره کنیم، این است که اکثر کشورها تمایل دارند تا برای ناوگان پلیس یا ارتش خود از محصولات داخلی استفاده کنند. استفاده از خودروهای داخلی برای ناوگان پلیس یک کشور، نشان دهنده قدرت خودروسازی هر کشور است. برای مثال پلیس بریتانیا از جگوار، پلیس آلمان از فولکس واگن، پلیس فرانسه از رنو و پلیس ایتالیا از فیات در ناوگان خودروهای پلیس خود استفاده می‌کنند. در روسیه نیز از یواز پاتریوت برای استفاده در ناوگان پلیس این کشور استفاده می‌شود. یواز پاتریوت از نظر قوای فنی عملکرد درخشانی در مقایسه با سایر خودروهای آفرودی بازار ندارد اما چون یک خودرو روسی است، مورد استفاده پلیس روسیه قرار گرفته است.

علاوه بر روسیه، یواز پاتریوت در نیروی نظامی برخی کشورهای اروپای شرقی همچون صربستان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. جولای 2020 ارتش صربستان 56 دستگاه یواز پاتریوت نظامی را برای استفاده در نیروهای نظامی این کشور از روسیه خریداری کرد. پیش از این نیز یکبار دیگر ارتش صربستان در سال 2006 تعدادی یواز پاتریوت از روسیه خریداری کرده بود.

نسخه نظامی یواز پاتریوت

با وجود آن‌که یواز در تولید محصولات مدرن از رقبای خود عقب افتاده است، همچنان خودروهای آفرودی مقرون به صرفه‌ای را به تولید می‌رساند که مورد توجه مخاطبان مختلف قرار گرفته‌اند. خودروهای این شرکت همچون یواز پاتریوت قابلیت‌های آفرود مناسبی را با قیمت مقرون به صرفه (در سطح بازار جهانی) به خریداران خود ارائه می‌دهند که همین مساله سبب شده است تا نهادها و سازمان‌های مختلف در شرق اروپا مشتری یواز پاتریوت باشند. در سال 2018 نیز شرکت یواز تولید نسخه نظامی پاتریوت را آغاز کرد، نسخه‌ای که با نمونه‌های تجاری یواز پاتریوت متفاوت است. تفاوت اصلی بین نسخه نظامی و غیرنظامی، سیستم تعلیق ارتقا یافته و چرخ‌های فولادی است.

استفاده UAZ در ارتش

نسخه‌های نظامی یواز پاتریوت به عنوان خودروهای واحد سبک ایفای نقش می‌کنند. پاتریوت قابلیت استفاده به عنوان خودرو فرماندهی را دارد و همچنین می‌توان آن را با سلاح‌های کنترل شونده و ضد تانک تا سقف 1000 کیلوگرم مجهز کرد. روس‌ها ادعا می‌کنند توانایی‌های یواز پاتریوت در عبور از معابر آنرود و آفرود تواناتر از هاموی آمریکایی است. علاوه بر آن از یواز پاتریوت می‌توان در موارد غیرنظامی همچون خودرو امدادرسانی نیز استفاده کرد. مساله‌ای که موجب خواهد شد یواز پاتریوت مورد توجه نهادها و ارگان‌های داخلی قرار گیرد.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/10/17
ی بار سوار شدم خیلی داغونه آدم یاد ماشین کاربراتوری می افته و اصلا کاربرد شهری نداره فقط بیابون
1400/10/17
اپسیلونی این ماشین تناسب و زیبایی نداره. پدر مافیا و پول بسوزه که در بازار انحصاری ملت را مجبور به خرید چه لگنهایی می کنه.
1400/10/18
متأسفانه مقاله بیشتر جنبه تبلیغاتی برای این ماشین روسی داره. من چند سال سابقه این ماشین ها را دارم. زود ظاهر اسقاطی پیدا میکنه و بدنه زنگ میخوره. اصلا بیشتر از 250 میلیون نمیارزه. من مقاله های زیادی به زبان روسی و انگلیسی خوندم و اصلا بیش از 250 میلیون نمیارزه. دست دوم ژاپنی بهتر از روسی بی کیفیت هست.
1400/10/18
خدایا چقدر بدبخت و بیچاره شدیم که آشغال های پوتین و استالین باید استفاده کنیم
1400/10/18
این خودرو در کشور ما جدیدالورود محسوب میشه ، به هر حال الان یکی از محصولات مونتاژ داخل هست . خوبه که پیش داوری نکنیم و منتظر نظر مصرف کننده های واقعی آن باشیم .
1400/10/18
با سلام
بنده حدود ۳ماهه این ماشین رو خریدم و اون کارایی که میخوام رو انجام میدم باهاش هرجا دلم میخواد میرم کم نمیاره اپشن کمی هم نداره نسبت به چند تا خودرویی که دیگه تاریخشان گذشته وباید از ۸۰۰تا یک و خورده ای بابت سن ۱۰ سال به بالا پرداخت بشه نسخه صفر کیلومتر حدود۹۰۰ خیلی می ارزه دوستانی هم که قیمت ۲۵۰میلیون روی این تانک میزارن متاسفم بهتره پراید بشینن
1400/10/19
اگه میخواین یک سودوامتیازی به روسیه بدین نیاز به تعریف ان نیست اما در کشور خودمون خودروهای مونتاژی خوبی مثل پیکاپ وسوزیکی ویتارا وغیره وجود دارد که میشه در پلیس وارتش استفاده کرد.