موضوعات داغ

بررسی و تحلیل آمار فروش خودروهای سواری بازار چین در سال 2021

عکس مطلب اول

شاید با مشاهده تیتر این مقاله بلافاصله این سؤال ذهن خواننده را مشغول به خودش کند که بررسی آمار فروش خودروهای سواری بازار چین چه فایده‌ای برای ایرانیان دارد. در پاسخ به این سؤال باید گفت هرچند شرایط بازار خودرو ایران با بازار خودرو چین و حتی با شرایط بازار خودرو کشورهای همسایه ایران کاملاً متفاوت است ولی بعضی از خودروهای عرضه‌شده در بازار چین در ایران عرضه‌ شده‌اند یا خواهند شد. مسلماً آمار بالای فروش یک خودرو در بازار چین یا بازار خودرو هر کشور دیگری دلیلی است بر مثبت بودن نظر مردم آن کشور نسبت به آن خودرو و مسلماً آن خودرو در مقایسه با رقبایش حتماً برتری‌هایی داشته که باعث شده مردم کشور چین یا آن کشور بیشتر به سمت خرید آن خودرو بروند. صدالبته هرچه بازار خودرو بازتر باشد و شرکت‌های بیشتری بتوانند محصولاتشان را به بازار خودرو آن کشور عرضه کنند، این نتیجه‌گیری دقیق‌تر و قابل استنادتر خواهد بود. به‌عنوان‌مثال فرض نمایید در آینده خودروهای Toyota Corolla یا Nissan Sylphy از طریق واردات یا مونتاژ وارد بازار ایران بشوند، آنگاه اطلاعات مربوط به میزان فروش و محبوبیت Toyota Corolla و Nissan Sylphy در بازار هر کشوری نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب خریدار ایرانی خواهد داشت.

مطابق این آمار در سال 2021 در چین مجموعاً 21 میلیون و 344 هزار خودرو نو فروخته شده است. در سال 2021 فروش خودرو نو در چین مجموعاً 6.33 درصد بیشتر از فروش خودرو نو در سال 2020 بوده است. در این میان 10 میلیون و 224 هزار خودرو تجاری سبک نو شامل سدان و هاچبک فروخته شده است و سهم آن از کل فروش 49.7 درصد است. در ادامه آمار فروش 6 گروه سدان و هاچبک در بازار چین ارائه می‌شود. با عرض معذرت نام هر گروه برای جلوگیری از اشتباه ترجمه نشده و عیناً درج می‌شود.

گروه اول خودروهای Mini

پرفروش ترین خودروهای مینی بازار چین

مطابق این آمار در سال 2021 خودرو برقی Wuling Hongguang Mini EV توانسته با فروش 390,087 دستگاه با اختلاف عنوان پرفروش‎ترین خودرو در گروه خودروهایMini را کسب کند. قیمت پایه Wuling Hongguang Mini EV برابر 4300 دلار است که تقریباً این مبلغ نزدیک به میانگین درآمد ماهیانه کارگران چینی نیز است و همین ارزانی آن باعث فروش بیشتر آن نیز شده است. خودرو Chery eQ1 نیز با فروش 75.240 خودرو توانسته در این گروه رتبه دوم را کسب کند.

خودروی Wuling

در گروه خودروهای Mini هر 10 خودرو پرفروش چینی هستند و هیچ خودرویی از شرکت‌های غیر چینی در بین 10 خودرو پرفروش گروه خودروهای Mini نیست. با شیوع تب ساخت خودروهای برقی و همچون سال‌های اول شروع گسترده خودروسازی در چین که نام‌هایی همچون لیفان و غیره نیز شروع به تولید خودرو نمودند، انواع استارت‌آپ‌های خودروسازی دوش‌به‌دوش خودروسازان بزرگ و اصلی چین شروع به تولید خودرو Mini برقی نموده‌اند. از این میان می‌توان به شرکت‌های نوپای Leapmotor و Letin اشاره نمود. البته سرنوشت این شرکت‌ها پس از سرد شدن تب ساخت خودروهای برقی مشخص می‌شود.

گروه دوم خودروهای Small

پرفروش ترین خودروهای Small بازار چین

مطابق این آمار در سال 2021 خودرو Honda Fit با فروش 95.645 دستگاه پرفروش‎ترین خودرو تجاری سبک در گروه خودروهای Small است. خودرو Toyota Yaris L Cross مخصوص بازار چین نیز با فروش 79.466 دستگاه توانسته در این گروه رتبه دوم را کسب کند.

هوندا فیت

در گروه خودروهای Small هیچ خودرویی از شرکت‌های فرانسوی بین 10 خودرو پرفروش نیست. خودرو Hyundai Verna یا همان Hyundai Accent تنها نماینده شرکت‌های کره‌ای دراین‌بین است و توانسته‌ رتبه‌ هفتم را کسب کنند. خودرو برقی Great Wall ORA Good Cat و خودرو برقی BYD Dolphin توانسته‌اند رتبه‌های پنجم و دهم را کسب کنند البته BYD Dolphin تنها در چند ماه پایانی سال 2021 به بازار عرضه شده و به‌احتمال‌قوی این خودرو در سال 2022 جایگاه بالاتری در این گروه کسب خواهد نمود.

بی وای دی دلفین

گروه سوم خودروهای Compact

پرفروش ترین خودروهای Compact بازار چین

مطابق این آمار در سال 2021 خودرو Nissan Sylphy نه‌تنها پرفروش‎ترین خودرو تجاری سبک در گروه خودروهای Compact بوده بلکه پرفروش‎ترین خودرو تجاری سبک بازار چین نیز بوده و در کل 507.701 دستگاه Nissan Sylphy فروخته شده است. مسلماً پس از عرضه مدل e-Power خودرو Nissan Sylphy یکه‌تازی و صدرنشینی این خودرو در سال 2022 هم ادامه خواهد داشت.

نیسان Sylphy

هیچ خودرویی از شرکت‌های فرانسوی و کره‌ای بین 10 خودرو پرفروش گروه Compact نیست و تنها خودرو چینی این دسته هم Changan Eado است که توانسته با فروش 170.099 دستگاه رتبه هشتم را کسب کند. البته پس از عرضه نسل جدید Geely Emgrand ممکن است در سال 2022 دوباره Geely Emgrand عنوان پرفروش‌ترین سدان چینی را از Changan Eado پس بگیرد.

چانگان ایدو

گروه چهارم خودروهای Mid-Size

پرفروش ترین خودروهای Mid-Size بازار چین

مطابق این آمار در سال 2021 خودرو Toyota Camry با فروش 211.234 دستگاه پرفروش‎ترین خودرو تجاری سبک در گروه خودروهای Mid-Size است. دیگر خودرو ژاپنی یعنی خودرو Honda Accord نیز با فروش 198.645 دستگاه توانسته در این گروه رتبه دوم را کسب کند. مجدداً هیچ خودرویی از شرکت‌های فرانسوی و کره‌ای بین 10 خودرو پرفروش گروه خودروهای Mid-sizeنیست و هیچ خودرو چینی هم بین 10 خودرو پرفروش گروه خودروهای Mid-size نیست.

تویوتا کمری

گروه پنجم خودروهای Medium and Large

پرفروش ترین خودروی Medium و Large بازار چین

مطابق این آمار در سال 2021 خودرو BMW 5 series با فروش 185.490 دستگاه پرفروش‎ترین خودرو تجاری سبک در گروه خودروهای Medium and Large است. دیگر خودرو آلمانی یعنی خودرو Audi A6L نیز با فروش 155.520 دستگاه توانسته در این گروه رتبه دوم را کسب کند.

بی ام و سری 5

در دسته خودروهای Medium and Large هم هیچ خودرویی از شرکت‌های فرانسوی و کره‌ای بین 10 خودرو پرفروش نیست. خودرو برقی BYD Han و خودرو لوکس Hongqi H9 توانسته‌اند رتبه‌های چهارم و هفتم را در این گروه کسب کنند.

بی وای دی Han

گروه ششم خودروهای Large

پرفروش ترین خودروهای Large بازار چین

طبق این آمار در سال 2021 خودرو Mercedes Benz S Class با فروش 26.951 دستگاه با اختلاف پرفروش‎ترین خودرو تجاری سبک در گروه خودروهای Large است. خودرو BMW 7 Series نیز با فروش 24.064 دستگاه توانسته در این گروه رتبه دوم را کسب کند.

مرسدس بنز کلاس S

در گروه خودروهای Large خودروهای پرفروش از نشان‌های صاحب‌نام آلمانی، انگلیسی، ژاپنی و ایتالیایی هستند و هیچ خودرویی از شرکت‌های فرانسوی و کره‌ای در بین 10 خودرو پرفروش گروه خودروهای Large نیست. در این دسته نام‌هایی آشنا و مشهور همچون Maybach S, Bentley Mulliner, Rolls Royce Ghost و Maserati Quattroporte دیده می‌شوند.

همان‌گونه که در این آمار مشاهده می‌شود توجه چین دیگر کمتر به سمت به خودروهای کره‌ای و فرانسوی رفته‌اند و خودروهای چینی به آهستگی در حال تصاحب جایگاه فروش خودروهای کره‌ای و فرانسوی هستند. در این بررسی آمار فروش خودروهای SUV, VAN و وانت‌ها ارائه نشده است. در این سه گروه هم خودروهای چینی سهم بیشتری از بازار را تصاحب کرده‌‌اند. این موضوع برای آمار فروش خودرو در بازار روسیه هم صدق می‌کند و در سال 2021 درمجموع فروش بعضی از شرکت‌های خودرویی چینی همچون Chery و Geely و Haval از فروش شرکت پژو بیشتر بوده است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/10/29
مردم چین مجبور نیستن و هر چی میخرن از روی علاقه خودشونه برخلاف ما!
1400/10/29


اگر عقاید شخصی خودتان هست بحث دیگری است!

اما اگر ادعا دارید چنین نیست

باید منبع ذکر میکردید پس چون نکردید

خود همین عدم تمایل به ذکر منبع بی معنی نیست


بر حسب اتفاق تجربه ملموسی در مورد وضعیت ماشین در چین دارم که نوشته های شما باعث شد فکر کنم دارید راجب یک چین دیگر صحبت میکنید!



1400/10/30
خودروهای چری و چانگان که در فهرست بالا جزء پر فروش های چین هستند ، برای کشور ما هم خیلی مناسب بنظر میرسند ولی متاسفانه شرکای ایرانی آن ها ، یعنی مدیران خودرو و سایپا از تحرک کافی برای مونتاژ و فروش این خودرو ها در کشور برخوردار نیستند . مدیران خودرو به علت گران فروشی و تولید کم و سایپا به علت اتخاذ سیاست های نادرست در تولید ، تاکنون نتوانستند به صورت موثر و قابل قبول ، از شرکای چینی خود به نفع مردم استفاده ببرند .
1400/11/2
با سلام و احترام؛
دوست عزيز منبع اين مقاله سايت معتبر و اصلي‌ترين سايت خودرويي چين يعني Autohome.com.cn است. فقط تصاوير تغيير داده شده و اسم خودروها که به زبان چيني بوده به زبان انگليسي درج شده.