موضوعات داغ

چرا اضافه کردن دنده‌های بیشتر به گیربکس همیشه کارآمد نیست؟ + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دوران گذشته خودروسازی برای علاقمندان به اتومبیل‌ها، زمانی ساده و لذت‌بخش بوده است. در آن دوران اکثر خودروها به گیربکس‌های چهار سرعته دستی یا سه سرعته اتوماتیک مجهز بودند و اتومبیل‌های اسپرت گیربکس پنج سرعته داشتند. در نهایت پس از اختراع گیربکس شش سرعته، این شرایط تا حدودی بهتر شد و گیربکس‌های 4، 5 و 6 سرعته به جعبه دنده‌های رایج صنعت خودرو تبدیل شدند.

طی دهه‌های اول و دوم قرن 21 ام، صنعت خودروسازی حرکت شگرفی را در زمینه گیربکس تجربه کرد. امروزه فورد رنجر رپتور با گیربکس 10 سرعته به دست مشتریان می‌رسد و رانندگانی که سبک قدیمی 5 یا 6 دنده عادت کرده‌اند، با آن احساس بیگانگی می‌کنند.

بزرگترین دلیلی که موجب افزایش شماره دنده‌ها در خودروهای امروزی شده است، نیازمندی خودروسازان به کاهش مصرف سوخت خودروها است. دنده‌های بالاتر از فشار وارده بر موتور می‌کاهند و موجب کاهش مصرف سوخت در مسافت‌های طولانی می‌شوند. به عبارت ساده، افزودن دنده‌های اوردرایو بیشتر به این معنی است که یک موتور می‌تواند با سرعت کمتری حرکت کند. هنگامی که موتور با سرعت کمتری می چرخد، سوخت کمتری مورد نیاز است و در نتیجه، مصرف سوخت بهبود می یابد.

اما افزایش دنده‌ها راهکار همیشگی مهندسان نیست. گاهی اوقات آن‌ها ضرایب دنده را در گیربکس‌های فعلی اصلاح می‌کنند تا ضرایب دنده‌های متوالی به هم نزدیک شوند. با نزدیک‌تر بودن نسبت‌های دنده‌ها به یکدیگر، می‌توانید از خروجی موتور خود به طور مؤثرتری استفاده کنید و دورها را در محدوده بهینه خود نگه دارید تا حداکثر قدرت را در اختیار داشته باشید.

البته افزودن دنده‌های بیشتر برای کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان همیشه موثر نیست. عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند، از جمله اندازه، وزن، جرم چرخشی، هزینه و پیچیدگی. و هنگامی که دنده‌های بیشتری داشته باشید، برای تعویض همه آنها به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت که می‌تواند عملکرد را تحت تاثیر قرار دهد.

برای مثال گیربکس هشت سرعته ZF تناسب قابل قبولی از تعداد دنده و نسبت دنده را ارائه می‌دهد. این گیربکس در طیف وسیعی از خودروها شامل بی ام و سری 1 تا آستون مارتین ونکوییش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسبت ضرایب دنده در این گیربکس نزدیک به یکدیگر تعیین شده‌اند، از این رو خودرو زمان کمتری برای تعویض دنده لازم دارد و انرژی جنبشی خودرو هدر نمی‌رود. البته این مبحث تنها در مورد خودروهای درون‌سوز اهمیت دارد، چرا که خودروهای برقی از منحنی گشتاور خطی پیروی می‌کنند و نیاز به چندین دنده مختلف ندارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد