موضوعات داغ

میانگین هزینه تولید هر تسلا فقط ۳۶ هزار دلار است

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در گزارش سالانه تسلا، این شرکت اعلام کرد که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، بیشترین حاشیه عملیاتی را بین تمام تولیدکنندگان تجهیزات اصلی به دست آورده است.

سال‌ها عده زیادی معتقد بودند که تسلا هیچ وقت نمی‌تواند سودآور باشد، خودروهای برقی از نظر ساختاری مقرون‌به‌صرفه نیستند و باتری‌ها خیلی گران هستند. یکی از دلایل اصلی خودروسازان برای عدم تمایل نسبت به تولید خودروهای برقی هزینه‌های سنگین تولید آن‌ها بوده است.

تسلا می‌گوید مطمئن بوده که نوآوری در تولید همراه با ساخت خودروها و کارخانه‌های هدفمند راه‌حل مناسبی برای مشکل هزینه سنگین تولید خودروهای برقی بوده ‌است. همانطور که در نمودار می‌بینید، به نظر می‌رسد که این راه‌حل جواب داده است.

تسلا همچنین اعلام کرد که هزینه تولید هر خودرو در سه ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۱ به حدود ۳۶۰۰۰ دلار کاهش یافته است. این مبلغ شامل تمام هزینه‌ها و مخارجی است که به طور مستقیم با تولید یک محصول مرتبط هستند. هزینه تولید هر خودرو شامل مخارج فروش و تبلیغات نمی‌شود، اما با توجه به اینکه تسلا مانند سایر خودروسازان سنتی تبلیغ نمی‌کند، می‌دانیم که در این زمینه هم صرفه‌جویی می‌کند.

با در نظر گرفتن قیمت اولیه محصولات فعلی تسلا در ایالات ‌متحده، میانگین هزینه تولید ۳۶۰۰۰ دلاری تحسین‌برانگیز است. در حالی که ارزان‌ترین خودروی تسلا یعنی مدل ۳ پایین‌رده با قیمت اولیه ۴۴۹۹۰ دلار عرضه می‌شود، قیمت سایر مدل‌ها نسبت به آن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. در واقع هیچ تسلا جدید دیگری که امروزه به فروش می‌رسد قیمت اولیه زیر ۵۰۰۰۰ دلار ندارد. قیمت اولیه مدل Y حدوداً ۶۰ هزار دلار است و قیمت مدل S و X جدید به ترتیب از ۹۵۰۰۰ و ۱۰۵۰۰۰ دلار شروع می‌شود.

همچنین می‌دانیم که اکثر فروش تسلا مربوط به مدل ۳ و مدل Y می‌شود، و فروش مدل Y در سال گذشته به خصوص در ایالات ‌متحده رشد زیادی داشته است. به نظر شما چقدر طول می‌کشد تا سایر شرکت‌های تولیدکننده خودروهای برقی در زمینه سودآوری به تسلا نزدیک شوند؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد