موضوعات داغ

مکس ورشتپن بر بام خانه فراری ایستاد

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن، قهرمان جهان در فصل 2021 ، فاتح گرندپری ایتالیا شد و سرجیو پرز رده دوم و لندو نوریس در رده 3 ایستادند.

مکس ورشتپن و سرجیو پرز با انجام یک 1- 2 عالی مقتدارنه در خانه فراری در حضور تماشاگران تیفوسی بر بام خانه فراری ایستادند و لندو نوریس با خوش اقبالی تمام سکوی سوم را بدست آورد. چارلز لکرک با یک اشتباه سکوی سوم را با رده ششم تعویض کرد.

اولین گرندپری اروپا در فصل 2022 در شهر ایمولا موسوم به ایمیلیا رومانیا پیست اختصاصی تیم محبوب ایتالیایی فراری به نام آئوتودرومو انزو اِ دینو فراری برگزار شد و پذیرای علاقمندان به مسابقات فرمول یک در یک هوای بارانی بود. همانطور که در گزارشهای قبلی هم توضیح داده شد، این گرندپری یکی از سه گانه برگزار کنندگان رقابتهای اسپرینت در این فصل بود، که روز گذشته برگزار شد و در انتها این راننده هلندی تیم ردبول یعنی مکس ورشتپن بود که توانست در دور بیستم رده اول خط استارت را در مسابقه امروز بدست آورد و راننده موناکویی تیم فراری، چارلز لکلرک با اینکه تا دور بیستم پیشتاز بود اما به رده دوم رفت و نتوانست پیشتازی خود را تا انتها حفظ نماید. رده سوم خط استارت به سرجیو پرز مکزیکی راننده دیگر تیم ردبول اختصاص دارد که او هم دیروز پس از 4 سبقت به این رده دست یافت و در کنار او در رده چهارم کسی قرار گرفت که روز گذشته با 6 سبقت راننده برتر مسابقه بود، کارلوس ساینز اسپانیایی هم تیمی لکلرک که از رده 10 استارت زد و خود را تا رده 4 بالا کشید.

تیم مرسدس و رانندگان انگلیس این تیم یعنی جورج راسل و لوئیس همیلتون علی رغم زمانهای خوبی که در تمرین دوم بدست آوردند اصلا توفیقی کسب نکردند و در نهایت به رده 11 و 14 اکتفا کردند. رقابت 11 دوره قهرمانی جهان در خط 13 و 14 جایی که سباستین فتل و همیلتون در کنار برای شروع مسابقه امروز ایستاده‌ بودند و هر دو هم از موتور مرسدس یکسان بهره می‌بردند، یکی از نقاط تماشایی خط استارت بود.

لاستیکهای در نظر گرفته شده توسط پیرلی شرکت تامین کننده لاستیکهای مسابقات فرمول یک برای این مسابقه، سه ترکیب C3,C2 و C4 بود. برای وضعیت بارانی هم طبق معمول لاستیک وت یا همان مرطوب و اینترمدی‌ایت برای بارندگی شدیدتر در نظر کرفته شده بود.

ژو گوانیو راننده تازه‌کار تیم آلفارومئو به دلیل برخوردی که دیروز با پیر گسلی در اسپرینت داشت، دچار خساراتی شد که در شرایط پارک فرمه ناچار به تعمیرات بود لذا مستحق دریافت جریمه شناخته شد و مسابقه را از پیت لین آغاز خواهد کرد.

استارت گرندپری ایمولا 2022

استارت

به دلیل لغزننده بودن سطح پیست، تمامی خودروها با لاستیک اینترمدی‌ایت مسابقه را استارت زدند. ردبول‌ها بسیار عالی شروع کردند و همان ابتدا خطوط جلویی را در اختیار کرفتند و لکلرک رده 2 را به پرز و سپس رده 3 را هم به لندو نوریس واگذار کرد، استارت کند فراری‌ها به همینجا ختم نشد، تراکم ماشینها در پیچ شیکین 2 ، باعث شد تا والتری بوتاس به دنیل ریکاردو برخورد کرده و او را به سمت ساینز پرتاب نماید که منجر به خروج ساینز شد و در همین ابتدای مسابقه او با بد اقبالی محض مجبور به خروج شد.

برخورد دنیل ریکاردو و کارلوس ساینز دور اول - گرندپری ایمولا 2022
در این استارت راسل تا رده 6 بالا رفت و همیلتون نیز به رده 12 رسید، فتل استارت بهتری از همیلتون داشت و در رده 9 ایستاد. این برخورد یک قربانی دیگر هم داشت. کسی که دیروز بالاتر از حد انتظار ظاهر شد، میک شوماخر. او رده 10 را از دست داد و به رده 17 سقوط کرد.

در دور 5 مسابقه مجدد از سر گرفته شد و ریکاردو هم به رده 19 رفت و از انتها کار سختی در پیش رو داشت. فشار بی امان لکلرک به نوریس کاملا مشهود بود و دور ششم به نبرد این دو اختصاص داشت.

در همین حین همیلتون از فرناندو آلونسو گذشت و به رده 11 رسید. بعد از این دور آلونسو به پیت رفت و به دلیل آسیب دیدگی خودرو از مسابقه خارج شد.

آسیب دیدگی خودروی آلپین - گرندپری ایمولا 2022
در شروع دور 8 ورشتپن سرعترین دور را به نام خود ثبت کرد و لکلرک هم موفق شد تا از نوریس عبور نماید و دوباره به رده 3 رسید. در دور 11 راسل به کوین مگنوسن رسید و فشار را زیاد کرد، دور بعدی بوتاس هم به این مهمانی وارد شد و بالاخره در دور 13 راسل بعد از یک بار رفت و برگشت که به دلیل اغزنده بودن صطح پیست راسل نتوانست یک بار برتری خود را حفظ کند، در نهایت رده 5 را از آن خود کرد و مگنوسن و بوتاس را با هم تنها گذاشت و بوتاس هم در دور 14 از هاس عبور کرد.

سبقت همیلتون از مگنوسن - گرندپری ایمولا 2022
بعد از آنها این فتل بود که به مگنوسن نزدیک می‌شد و همیلتون هم به هم تیمی فتل یعنی لنس استرول. همیلتون و استرول و یوکی سونادا سه راننده‌ای بودند که برای رده نهم سونادا وارد نبرد شدند. فاصله همیلتون بسیار به استرول نزدیک بود و همین فرصتی به سونادای ژاپنی می‌داد تا بتواند کمی از نبرد دور بماند. دور 17 استبان اوکون هم به این تیم اضافه شد و یک حرکت ریسکی از دنیل ریکاردو در این دور اتفاق افتاد. او به پیت رفت و با لاستیک مدیوم به پیست برگشت. پس از او راننده‌ها شروع به تعویض کردند و از پیشتازان پرز اولین نفر بود که برای تعویض وارد پیت شد.

در پیت برخوردی بین همیلتون و اوکون به هنکام خروج اتفاق افتاد که تحت بررسی قرار گرفت و 5 ثانیه جریمه به راننده فرانسوی تیم آلپین تعلق گرفت. در دور 21 همیلتون سریعترین دور را ثبت کرد اما بعد از او بلافاصله ورشتپن و لکلرک ان را تغییر دادند و آخری به نام راننده فراری به میزان 1:24.435 باقی ماند.

خروج ناامن اوکون از پیت - گرندپری ایمولا 2022
توقف در پیت برای همیلتون اصلا خوب نبود و او به رده 14 برگشت، اما هم تیمی او برای کسب رده 4 می‌جنگید. استرول و سونادا هم برای رده نهم در حال نبرد بودند که سونادا موفق از او عبور کرد.

در دور 28 ورشتپن زمان 1:21.095 را به عنوان سریعترین دور ثبت کرد و همچنان در رده اول می‌راند. پرز دوم و لکلرک و نوریس هم در تعقیب آن دو بودند.

عبور میک شوماخر از چمن - گرندپری ایمولا 2022
باز هم مکس سریعتر بود و زمان را کاهش داد ودور 29 نبرد در دسته دوم بین استرول، اوکون، آلبون، گسلی، همیلتون و ریکاردو بود. پرز در همین حین یک اشتباه انجام داد و به پیچ نرسید و به ناچار از روی چمن عبور کرد. این حرکت باعث شد تا زمان زیادی از دست بدهد و لکلرک بیش از پیش به او نزدیک شود.

ریکاردو باز هم دد دور 32 لاستیک تعویض کرد و با هارد به پیست برگشت. همیلتون و گسلی برای نبرد رده 13 گسلی آماده شدند تا اینجا 1:20.587 سریعترین زمانی است که ورشتپن توانسته است یک دور پبیست را طی نماید. دور 33 دی‌آراس فعال شد و این خبر خوبی برای همیلتون بود. اگرچه کماکان نتوانسته بود از گسلی عبور نماید.

دور 37 ورشتپن باز هم زمان سریعی را ثبت کرد اما همیلتون در عبور ناکام ماند. البته عامل اصلی را باید آلبون دانست که دی‌آراس گسلی را تامین کرده بود و اجازه نزدیک شدن کافی به همیلتون برای عبور را نمی‌داد.

در دور 38 رفته رفته ورشتپن داشت برای عبور از کنار همیلتون و دسته پیش روی او به آنها نزدیک می‌شد. اتفاقی که قطعا در دورهای بعدی نه چندان دور رخ می‌داد. دور 40 مکس کاملا به نزدیکی مرسدس 44 رسید تا پرجم آبی برای 7 دوره فهرمان جهان نشان داده شود. او در مستقیمی اصلی و در آغاز دور 41 راه عبور را برای ردبول پیشتاز باز کرد و دویاره به نبرد با گسلی بازگشت که او هم راه را برای مکس باز کرده بود.

لپ شدن لوئیس همیلتون توسط مکس ورشتپن دور 41 - گرندپری ایمولا 2022
1:20.224 باز هم یک زمان سریع دیگر از ورشتپن قهرمان جهان فصل 2021 در دور 43 و لکلرک همچنان در فاصله 2 ثانیه‌ای با پرز که 12 ثانیه از مکس در حال دور زدن بود.

در دور 48 سونادا موفق شد تا از مگنوسن عبور کند و رده 8 را در اختیار گرفت و همچنان لوئیس همیلتون در حال فشار برای عبور از گسلی بود. در همین حین پرز هم به او رسید تا نفر دوم هم از او عبور نماید و لپ شود.

دور 50 لکلرک وارد پیت شد و لاستیک سافت را انتخاب کرد و به مسابقه بازگشت. نوریس از او گذشت و به رده سوم رسید. اما در فاصله 13 دور مانده تا پایان لاستیک نوتر لکلرک حتما او را بالا خواهد کشید. ردبول بلافاصله به این استراتژِ پاسخ داد و لاستیک پرز را تعویض کرد. در همین حین هم لکلرک رده 3 را از نوریس بازپس گرفت. پشت آنها مکس هم برای تعویض به پیت آمد و با سافت به پیست برگشت.

سریعترین زمان به دست لکلرک جابجا شد او وارد 1:19 شد. پس از آن 1:18.849 را هم ثبت کرد. او بشدت سریع شد و به فاصله دی‌آراس پرز رسید در دور 53 او داشت به پرز پیش از پیچ آخر نزدیک می‌شد که بدور خود چرخید و سریع به پیت برگشت تا لاستیکها و دماغه تعویض شوند. حالا او باید در رده 9 به پیست بازمی‌گشت. عبور از 6 خودروی پیش رو برای اینکه سکوی ازدست رفته به فراری برگردد. این زمان مناسی بود تا 1:18.446 به عنوان سریعترین زمان به نام مکس ورشتپن ثبت شود. اشتباه لکلرک در شیکین آخر و رفتن او بر روی رمپ باعث شد تا کنترل ماشین را از دست بدهد و بعد از چرخش به دیواره کناری برخورد کند. او در دور 56 موفق شد

تصادف لکلرک با دیواره - گرندپری ایمولا 2022
از مگنوسن عبور نماید. حالا باید از قتل، سونادا، بوتاس، راسل و نوریس عبور می‌کرد تا به رده 3 خودش بازمی‌گشت که از رده خط استارت هم 6 رده پایین‌تر بود.

دور 58 سخت‌ترین نبرد برای راسل شروع شد. حفظ رده در مقابل کسی که جانشین او در مرسدس شد، یعنی والتری بوتاس.

نبرد راسل و بوتاس بر سر رده 4 - گرندپری ایمولا 2022
راننده فنلاندی دی‌آراس مرسدس را داشت اما در مستقیمی نتوانست سبقت را تکمیل نماید. در همین حین لکلرک از فتل هم عبور کرد.

3 دور مانده به انتهای مسابقه نوریس شانس صعود تا رده ششم را به لطف این سکوی تقدیمی از طرف لکلرک را داشت و بدون هیج فشار اضافی دور می‌زد. از طرف دیکر جنگ رده 4 بین راسل و بوتاس هم در جریان بود و راسل جانانه دفاع می‌کرد. تنها 2 دور مقاومت برای او کافی بود تا رده 4 را ازاین مسابقه کسب نماید. حمله بوتاس در دور 62 هم ناکام ماند. و فقط دور پایانی باقیمانده است. لکلرک موفق شد از سونادا عبور کند و به رده 6 و پشت بوتاس رسید البته لا فاصله‌ای 16 ثانیه‌ای.

پیچ آخر برای مکس ورشتپن نمایان شد و او به مقام اول رسید. سرجیو پرز هم رده دوم را در اختیار گرفت و کمی پیش از او لوئیس همیلتون در رده 14 از خط با یک دور کمتر عبور کرده بود. یک 1-2 بسیار خوب برای ردبول و ناکامی فراری در اولین گرندپری خانگی و پیست اختصاصی که مطمئنا به مذاق تماشاچیان اینالیایی اصلا خوش نیامد. لندو نوریس ناباورانه سوم شد و جورج راسل هم با تلاش فراوان توانست رده 4 را برای خود و مرسدس که روزهای خوشی را نمی‌گذراند به ارمغان بیاورد.امتیاز سریعترین دور بو همچنین بهترین راننده روز به مکس ورشتپن رسید و سایر رده‌ها بر اساس جدول زیر است:

جدول رده‌بندی رانندگان - گرندپری ایمولا 2022

جدول رده‌بندی رانندگان فصل تا پایان دور چهارم

جدول رده‌بندی سازندگان فصل تا پایان دور چهارم

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد