موضوعات داغ

می‌توانیم از آمبولانس‌های با کیفیت شرکت‌های خصوصی استفاده کنیم

عکس مطلب اول

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است با تغییراتی در قوانین می توان سهم بخش خصوصی در تولید و واردات خودرو را افزایش داد.

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در حاشیه نمایشگاه خودروی تهران با اشاره به فعالیت خودروسازان خصوصی، بیان کرد: یکی از آسیب های صنعت خودرو در ایران، انحصار آن است. درواقع صنعت خودرو یک صنعت دولتی است علی رغم اینکه دولت ادعا دارد سهم زیادی از بازار ندارد اما در عمل تصمیم گیرنده اصلی برای خودروسازان بزرگ دولت است.

وی ادامه داد: دولتی بودن صنعت خودور باعث شده تا بخش خصوصی در چند سال اخیر چندان فرصتی برای حضور نداشته است. یکی از راهکارهایی که می توان برای حمایت از بخش خصوصی در نظر گرفت، این است که مجلس قوانینی برای حمایت ازبخش خصوصی وضع کند. این حمایت می تواند در تولید خودرو در کشور و یا واردات آن باشد. حتی ممکن است برخی خودروهای خارجی ارزان را در داخل کشور بومی سازی کنند.

صالحی اضافه کرد: یکی از مواردی که امروز در نمایشگاه مشاهده می کردم و دغدغه ای برای من بود، موضوع تولید آمبولانس ها و مونتاژ آنها است زیرا در مراجعه با وزارت بهداشت گفته می شود، ارز برای واردات آن نداریم و متاسفانه بدلیل عدم در اختیار داشتن آمبولانس های استاندارد در مناطق دور افتاده کشور شاهد از دست دادن جان هموطنان هستیم.

به گفته وی، متاسفانه با بررسی ها مشخص می شود که دست های پشت پرده وجود دارد که انحصار واردات آمبولانس را در دست دارد و اجازه نمی دهد بخش خصوصی به این زمینه وارد شود. در صورتی که امروز شاهد هستیم با 1 میلیارد تا 1.5 میلیارد می توان یک آمبولانس خوب را در کشور داشت.

این نماینده مجلس اضافه کرد: می توان با قوانین این رانت را حذف کرد. در بخشنامه ای که وزارت صمت داشته واردات را منحصر به دو کشور آلمان و ژاپن محدود کرده در حالی که ممکن است کشورهای دیگر محصولات با کیفیت تری داشته باشند حال چه ایرادی دارد که انحصار واردات از این دو کشور را کاهش داده و به سراغ کشوری مثل چین برویم.

وی درباره توان مذاکرات شرکت های خصوصی بیان کرد: برای افزایش توان قدرت چانه زنی بخش خصوصی باید تغییرات قوانین صورت بگیرد. با آیین نامه هایی در این زمینه که مجلس می تواند در آن ورود داشته باشد می توان شاهد اتفاقات مثبت در این بخش بود. درواقع با فشار به دولت می توان شاهد واردات با مشخصات خاص بود. این کار را مجلس با جدیت پیگری کرد و با مقاومت توانست امیدی را در دل بخش خصوصی و مردم ایجاد کند.

صالحی با اشاره به آزادسازی واردات گفت: در بحث بروز رسانی قوانین کاری است که مجلس می تواند وارد عمل شود. با فعال سازی برخی بخشنامه ها می توان سهم بخش خصوصی را افزایش داد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد