موضوعات داغ

مسابقه فرمول یک کانادا 2022؛ بازگشت لوئیس همیلتون به سکو در شب پیروزی مکس ورشتپن

عکس مطلب اول

مکس ورشتپن در نبردی نفس گیر توانست مرد اول کانادا 2022 شود و ساینز به رده دوم رضایت داد. لوئیس همیلتون به سکو بازگشت.

در روز پیروزی مکس ورشتپن در کانادا، این لوئیس همیلتون بود که درخشید و توانست 104مین سکوی خود را کسب نماید. علی رغم اینکه گمان می‌رفت به دلیل آسیب دیدگی از ناحیه کمر او این مسابقه را از دست دهد اما او حاضر شد و با انتخاب یک استراتژی خوب تا آخر جنگید و به رده سوم رسید. کارلوس ساینز هم در نبردی که با ورشتپن داشت راه به جایی نبرد و در نهایت دوم شد.

روز گذشته در یک هوای بارانی شاهد برگزاری یک رقابت جذاب در دور تعیین خط در پیست ژیل ویلنوو بودیم که طی آن جدا از کسب رده اول خط استارت مسابقه امروز توسط مکس ورشتپن قهرمان جهان در فصل 2021 مسابقات فرمول یک، رکورددار حضور در مسابقات، راننده اسپانیایی تیم آلپین که مدتی هم در مسابقات ایندی 500 رقابت کرد، کسی که دوبار قهرمانی جهان در فرمول یک را هم در افتخاراتش دارد توانست رده دوم خط استارت این گرندپری را به نام خود بنویسد و او کسی نبود جز فرناندو آلونسو. بواقع او فراتر از انتظار ظاهر شد و علی رغم بارش باران و لغزنده بودن سطح پیست به خوبی توانست از پس چالشهای موجود برآید و بالاتر از راننده اسپانیایی تیم فراری یعنی کارلوس ساینز همجوار مکس ورشتپن در خط استارت قرار گیرد. پس از این سه نفر ما شاهد حضور یک قهرمان دیگر بودیم. کسی که رکورددار قهرمانی در کنار مایکل شوماخر است و البته تیمش این روزها حال و روز خوشی ندارد، راننده انگلیسی تیم مرسدس، رکورددار بیشترین پیروزی، بیشترین عنوان پول پوزیشن، بیشترین تعداد حضور بر روی سکو و رکوردهای متعدد دیگر، لوئیس همیلتون که پس از مسابقه فرمول یک باکو با توجه به دردی که در ناحیه کمر داشت گمان می‌رفت نتواند در این مسابقه حضور پیدا کند اما با تمام قوا بازگشت و نشان داد که بسادگی میدان را خالی نمی‌کند. هم تیمی او یعنی جورج راسل با ریسکی که تیم انجام داد و از لاستیک سافت برای پیست نیمه خشک مونترآل استفاده کرد، نتوانست رده‌ای بهتر از هشتم در خط استارت برای خود فراهم نماید.

حضور دو خودروی تیم هاس به رانندگی میک شوماخر و کوین مگنوسن در رده 6 و 7 شاید یکی از غیر منتظره‌ترین نتایج دیروز بود که برای اولین بار در این فصل شانس کسب امتیاز برای هر دو ماشین برای تیم هاس را میسر کردند. سرجیو پرز دیگر راننده تیم ردبول در دور دوم تعیین خط با انحراف از مسیر و برخورد با دیواره پیست به دور نهایی راه نیافت و باید از میان رده‌ها مسابقه را استارت می‌زد. از طرف دیگر در این مسابقه یک چالش اساسی برای فراری که قطعات موتور خودروی شارل لکلرک را تعویض کردند، وجود داشت که بایست از انتهای گرید مسابقه را استارت می‌زدند و البته یوکی سونودا هم به دلیل تغییرات و تعویض قطعات وضعیتی مشابه او داشت و باید از انتها مسابقه را آغاز می‌کرد.

یک اتفاق جدید دیگر هم در تعیین خط روز گذشته رخ داد و حضور اولین بار راننده جوان و تازه کار چینی تیم آلفارومئو در بین 10 راننده برتر بود. ژو گوانیو توانست رده 10 خط استارت گرندپری کانادا در فصل 2022 را به نام خود ثبت نماید.

لاستیک انتخابی پیرلی با توجه به خشک بودن پیست برای این مسابقه سه کامپاوند C5,C4,C3 بود که در صورت بارندگی لاستیکهای اینترمدی‌ایت و وت به این ترکیب اضافه خواهند شد یا حتی جای آنها را خواهند گرفت. پیش بینی هواشناسی برای این مسابقه هوای آفتابی بود. با این اوصاف به گزارش مسابقه می‌پردازیم.

استارت فرمول یک کانادا 2022

استارت مسابقه فرمول یک کانادا 2022

یک استارت سریع از مکس ورشتپن او را پیش از آلونسو به پیچ یک رساند و همیلتون هم تا پیچ 3 در کنار ساینز حرکت کرد اما ساینز در نهایت رده را حفظ کرد. تنها راسل بود که در پیچ 10 از میک شوماخر عبور کرد و به رده 7 رسید. مگنوسن هم کمی قبل از پیچ 5 و 6 همیلتون را تحت فشار گذاشت اما نتوانست عبور کند. در انتها لکلرک تا دور 4 لکلرک به رده 16 رسیده بود. پرز هم در رده 11 پشت گوانیو در فاصله کمتر از یک ثانیه با او می‌راند.

سبقت راسل از شوماخر - فرمول یک کانادا 2022
سریعترین دور در 1:18 بود که کماکان در اختیار مکس قرار داشت و دور 5 را هم آغاز کرد و فاصله باز شد که ساینز هم موفق شد از آلونسو عبور کند و رده دوم را در اختیار بگیرد و همیلتون بود که به او نزدیک می‌شد. پشت آنها راسل هم از مگنوسن عبور کرد و به رده 5 رسید. ساینز این دور سریعترین زمان را به نام خود ثبت کرد.

دور 6 پیر گسلی به پیت رفت و سباستین فتل تا رده 19 سقوط کرده بود. 10 نفر برتر با لاستیک مدیوم شروع کردند و 10 نفر دوم اکثریت با هارد استراتژی متفاوتی را اتخاذ کرده بودند اگرجه مدیوم هم در دسته دوم دیده می‌شد.

تعویض دماغه هاس - فرمول یک کانادا 2022
دور 8 مگنوسن برای تعویض دماغه به پیت رفت و تا رده آخر جایگاهش را از دست داد، در همین حال خودروی پرز دچار مشکل شد و به کناره رقت و مسابقه را به پایان رساند.

خروج پرز از مسابقه - فرمول یک کانادا 2022
ساینز زمان را به 1:17 کاهش داد و خروج پرز خودروی ایمنی مجازی را تا خروج کامل ماشین از پیست فعال کرد.

دور 10 همچنان شرایط خودروی ایمنی مجازی فعال بود و مکس که به پیت رفت و لاستیک را با هارد تعویض کرد به رده سوم رسید. ساینز و ناندو دو رده اول را در اختیار داشتند در دور 11 پرچم سبز به نمایش درآمد . پیش از آن همیلتون هم لاستیک را به هارد تغییر داد و پشت استبان اوکون به رده 6 رفت. خروج پرز برای ردبول پس از 1-2 که در باکو داشتند اصلا نتیجه خوبی نبود و نگرانی را به تیم وارد کرد

سبقت همیلتون از اوکون - فرمول یک کانادا 2022
همیلتون در دور 12 در خط استارت از اوکون عبور کرد و به رده 5 رسید. دور 13 هم با دست به دست شدن سریعترین زمان بین ساینز و مکس آغاز شد.

لکلرک در رده 13 به لندو نوریس که در رده 12 بود نزدیک شد و در ابتدای دور 14 عبور کرد. حالا نوبت به قربانی بعدی او یعنی والتری بوتاس رسید. با توجه به تغییرات فراری لکلرک توان خوبی برای نبردها کسب کرده بود. در جلو هم مکس ورشتپن به فرناندو آلونسو رسیده بود و در مستقیمی آخر پیش از پیچ 14 به راحتی از او عبور کرد و رده دوم را گرفت. لکلرک هنوز موفق به عبور از بوتاس نشده بود و دور 16 آغاز شد. فاصله مکس با ساینز در این دور حدود 5.5 ثانیه بود. راسل با ناندو 4.7 ثانیه و همیلتون هم با راسل کمتر از 2 ثانیه فاصله داشت.

لکلرک در حال کسب رده - فرمول یک کانادا 2022
بوتاس در عین حال اینکه تحت فشار از ناحیه لکلرک بود اما خودش هم در نبرد با آلکس آلبون بود که در رده 10 قرار داشت و همین به او کمک می‌کرد که از دی‌آراس فراری مصون بماند و در نهایت هم توانست از آلبون عبور کند و پشت او هم لکلرک از راننده تایلندی ویلیامز گذشت.

دور 19 ژو از میک گذشت و قابلیتهای خودش را به رخ او کشید و شوماخر هم از مسیر خارج شد و متوقف شد و کار برای یک ماشین هاس تمام شد.

خروج میک شوماخر از مسابقه - فرمول یک کانادا 2022
خودروی ایمنی مجازی مجدد فعال شد و راسل هم از فرصت پیش آمده برای تعویض استفاده کرد و تنها یک رده را از دست داد و همیلتون به رده 4 بازگشت و او به رده 5 رسید. شوماخر در حال مبارزه با ژو بود که یکباره موتور توانش را از دست داد ماشین متوقف شد. ساینز برای تعویض لاستیک اقدام کرد و جلوی همیلتون به پیست برگشت در همین زمان پرچم سبز هم نمایش داده شد و امکان خوبی برای کسب رده به همیلتون داد اگرچه او لاستیکهای نوتری داشت اما هنوز این لاستیکها به دمای مناسب نرسیده بودند در حالیکه لوئیس کاملا شرایط مناسبی داشت بعلاوه از موهبت دی‌آراس هم بهره می‌برد.

در دور 22 لکلرک هم توانست از بوتاس عبور کند و به رده 7 رسید. ساینز توانست از آلونسو که هنوز با لاستیکهای کهنه مدیوم دور می‌زد عبور کند و او را به همیلتون سپرد.

در پیت استاپ تیم مک‌لارن ناهماهنگی در تعویض و اشتباه در انتخاب لاستیک برای نوریس او را به رده 17 نتزل داد. همیلتون هم در دور 24 از آلونسو عبور کرد و به رده 3 رسید. او رفته رفته فاصله با آلونسو باز کرد.

ژو و لنس استرول در نبرد برای رده 9 قرار گرفتند. استرول از ناکجا آباد به یکباره وارد شد و از راننده چینی رده را ربود.

دور 25 مکس سکتور اول سریعی را ثبت کرد و فاصله 9 ثانیه‌ای با ساینز باز کرد. آلونسو از همیلتون حدود 4.5 ثانیه عقب مانده بود و راسل بود که رفته رفته به او نزدیک می‌شد تا رده 4 را هم از او بگیرد. ساینز توانست در دور 27 سریعترین دور را ثبت نماید و لکلرک هم به اوکون رسید تا برای کسب رده 6 او را تحت فشار قرار دهد.

دور 28 نبرد همچنان ادامه داشت و لکلرک نزدیک و نزدیکتر می‌شد و در دور یعد کاملا نزدیک به اوکون حرکت می‌کرد به گونه‌ای که راه فراری برای اوکون نمانده بود. از پیچ 10 عبور کردند و همین لحظه آلونسو هم به پیت رفت و پشت نبرد هم تیمی‌اش با لکلرک به پیست برگشت.

ساینز در دور 30 موفق شده بود تا فاصله با مکس را نیم ثانیه کاهش دهد و همچنان هم سریعتر بود. لکلرک با لاستیک کهنه‌تر توان کافی برای عبور از اوکون را نداشت اگرچه که از موتور قویتری بهره می‌برد. از طرفی آلونسو هم داشت به آنها نزدیک می‌شد. راننده موناکویی تا اینجا توانسته بود 13 رده را از ابتدای مسابقه کسب نماید و خودش را به رده امتیازی رسانده بود. اوکون از راسل 16.5 ثانیه عقب بود و راسل هم با همیلتون حدود 11 ثانیه فاصله داشت. رسیدن لکلرک به سکو در شرایطی که نیمی از مسابقه باقی مانده بود و باید حداقل یک بار لاستیک تعویض می‌کرد بسیار سخت به نظر می‌رسید.

استرول، ژو، سونادا و دنیل ریکاردو از رده 9 تا 12 وارد نبردی عجیب شده بودند. استرول در شرایطی که 3 خودروی پشت او کمتر از 1 ثانیه فاصله داشتند و از دی‌آراس بهره می‌بردند تحت فشار زیادی بود.

لکلرک کماکان توان عبور از اوکون را نداشت. دور 36 همچنان پشت راننده فرانسوی آلپین می‌راند. در این زمان به غیر از نوریس که با یک استراتژی متفاوت و با مدیوم در حرکت بود تمام خودروها با هارد در پیست بودند. استرول در دور 38 همچنان اجازه عبور به پشتی‌ها نداده و رده را نگهداشته بود.

بر اساس عمر لاستیکها و کندی حرکت لکلرک پیش بینی این بود که در 4 دور آینده فرناندو آلونسو به لکلرک خواهد رسید و از عبور خواهد کرد. دور 39 کم‌کم فاصله اوکون از لکلرک بیشتر شد و از آن طرف با آلونسو کاهش پیدا می‌کرد. دی‌آراس فقط به فراری کمک می‌کرد تا به نزدیکی آلپین برسد اما توان عبور را به آن نمی‌داد.

ساینز هم در دور 40 به مکس نزدیک می‌شد و فاصله را به حدود 6 ثانیه رساند. مکس 30 دور با لاستیک هارد زده بود مثل همیلتون و ساینز و راسل 20 دور زده بودند.

دور 42 لکلرک مجبور شد تا برای تعویض لاستیک اقدام نماید و با مدیوم به پیست برگشت. او حالا لاستیک نو و سریعتر را در اختیار داشت و در رده 12 هم قرار گرفته بود. پشت دنیل ریکاردو به قطار استرول ملحق شد.

لکلرک در قطار استرول - فرمول یک کانادا 2022
آغاز دور 44 مکس ورشتپن به پیت آمد و پشت همیلتون به پیست برگشت. لوئیس در رده 2 قرار گرفته بود و البته لاستیک او فرسوده بود. او پس در مستقیمی اخر به راحتی از مرسدس عبور کرد و همین لحظه هم لوئیس برای تعویض لاستیک اقدام کرد. حالا راسل سوم بود و همیلتون چهارم. او 33 ثانیه از اوکون فاصله داشت و با خیال راحت به رقابت برگشت.

ساینز در دور 45 پیشتاز بود اما تنها 9.8 ثانیه جلوتر از مکسی بود که با لاستیک هارد نو به پیست برگشته بود و سرعترین دور را هم زد. راسل در دور 46 وارد پیت شد تا او هم لاستیک نو هارد را استفاده کند و با 11 ثانیه اخلاف نسبت به اوکون به پیست بازگشت.

در همین اثنی بالاخره لکلرک موفق شد هم از ریکاردو وهم از سونادا عبور نماید و به رده 10 رسید. سریعترین دور به نام همیلتون 1:16.679 ثبت شد و رادیوی فراری برای حفظ رده ساینز طلب خودروی ایمنی می‌کرد.

لکلرک دور 48 از ژو عبور کرد و رده 9 را در اختیار گرفت و حالا باید به نبرد استرول وارد می‌شد. آستون مارتین مرد کانادایی لاستیکی برای مقابله نداشت و رده را واگذار کرد و وارد پیت شد.

خروج سونودااز پیست و برخورد با دیواره - فرمول یک کانادا2022
خودروی ایمنی مجازی به لطف سونودافعال شد و خودروی ایمنی وارد پیست شد ولی کمی دیر بود و ساینز تنها تواست رده دوم را در اختیار بگیرد و از خطر تهدید رده توسط همیلتون گریخت. با این شرایط وضعیت لکلرک برای رسیدن به رده‌های بالا سختتر شد. بخصوص اینکه آلونسو و اوکون هر دو لاستیک مدیوم را انتخاب کردند.

دور 51 با حضور خودروی ایمنی در پیست آغاز شد و 4 خودروی پیشتاز با لاستیکهای هارد در مقابل اوکون، آلونسو، لکلرک و بوتاس شرایط سختی در استارت در انتظارشان بود.

عبور خودروهای لپی در زمان خودروی ایمنی - فرمول یک کانادا 2022
دور 53 همچنان خودروی آستون مارتین ایمنی در پیست حاضر بود و ماشینهای لپی اجازه پیدا کردند تا از خودروهای پیشتاز عبور نمایند و به جای خود برگردند. دور 54 هم با خودروی ایمنی ادامه پیدا کرد و اعلام شد که در انتهای این دور مسابقه مجدد آغاز خواهد شد و خودروی ایمنی خارج می‌شود.

پس از پیچ 10 همه چیز در دستان مکس ورشتپن بود و آغاز شتاب گیری او شروع رقابت دوباره بود. او کاملا کند شد تا از خودروی ایمنی فاصله بگیرد و تا پیچ 14 آرام راند اما بعد از پیچ برق آسا شتاب گرفت و هیجان به مسابقه بازگشت.

آغاز مجدد رقابت - فرمول یک کانادا 2022
دور 55 بدون دی‌آراس بود و شاید تنها شانس 4 پیشتاز برای اینکه بتوانند از 4 تای بعدی فاصله بگیرند. 15 دور تا پایان باقی بود. مکس در حدود 1 ثانیه از ساینز سریعتر بود. سریعترین زمان همچنان در اختیار همیلتون بود و دور 57 آغاز شد و ساینز آن را به نام خود زد و دی‌آراس هم فعال شد. آلونسو تنها کسی بود که امکان استفاده از این مزیت را داشت تا از هم تیمی‌اش عبور نماید. سانیز هم این امکان را بدست آورد اما همچنان قادر به عبور از ورشتپن نبود. مرد هلندی تحت فشار بود و از پشت هم آهسته آهسته همیلتون به آنها نزدیک می‌شد.

سبقت دیدنی لکلرک از آلونسو از داخل پیچ 10 - فرمول یک کانادا 2022
لکلرک از آلونسو عبور کرد و به پشت اوکون رسید. او یک سبقت دیدنی را در پیچ 10 از داخل انجام داد. او موفق شد در دور 60 از اوکون هم عبور نماید اما به پیچ آخر نرسید و رده را به اوکون برگرداند اگرچه همچنان به او بسیار نزدیک بود. ساینز در تلاش بود تا رده 1 را از راننده ردبول بگیرد اما مکس بسیار با تجربه و بدون اشتباه مسیر خود را ادامه می‌داد. لکلرک در رده 5 در حدود 7 ثانیه با سکوی سوم همیلتون فاصله داشت و راسل تمام توانش را برای حفظ این فاصله بکار گرفته بود.

دور 62 مکس ورشتپن سریعتر شد و سکتور اول را بنفش کرد. ساینز دی‌آراس او را از دست داد و همیلتون در تلاش بود تا زمان 2 ثانیه‌ای با ساینز را کاهش دهد.

ساینز عقب ننشست و دور 63 دوباره دی‌آراس ورشتپن را بدست آورد و البته که سریعترین دور را هم در 1:15 به نام خود نوشت. در این میان اعلام شد که عملکرد سباستین فتل در زمان حضور خودروی ایمنی هم مورد بررسی ناظرین قرارخواهد گرفت.

مسابقه به دور 65 رسید. همیلتون 3 ثانیه عقب افتاد اما ساینز همچنان فاصله زیر 1 ثانیه را حفظ کرده بود. راسل با لوئیس 4.3 ثانیه فاصله داشت و لکلرک هم نزدیک به 3 ثانیه از او عقب بود.

دور 66 و تنها 5 دور فرصت باقیمانده برای رانندگان فراری بود. یکی برای رده اول و دیگری برای رسیدن به سکو. دور تمام شد ولی هر دو ناکام. ظاهر ثبت زمانها نشان می‌داد که لکلرک به کسب رده 5 رضایت داده است و قرار نیست به رده‌های بالاتر حمله کند اما ساینز همچنان با تمام توان ادامه می‌داد. دور 68 گویی تنها رقابت بین دو ماشین وجود داشت و در بقیه پیست کسی کاری انجام نمی‌داد. مکس پیشتاز و ساینز در تعقیب او.

دور نهایی هم با پیشتازی مکس ورشتپن ادامه پیدا کرد. ساینز آنچه در توان ماشین بود را استفاده کرد اما هرگز به حد لازم برای عبور از قهرمان فصل گذشته فرمول یک نرسید. مکس پیروز مسابقه فرمول یک کانادا در سال 2022 شد و لوئیس همیلتون هم به 184مین سکو در دوران حضورش رسید تا رکوردش دست نیافتنی‌تر شود.

جدول رده‌بندی رانندگان در مسابقه فرمول یک کانادا 2022

ردهشمارهرانندهتیمتعداد دورزمانامتیاز
11مکس ورشتپنردبول701:36:21.75725
255کارلوس ساینزفراری700.993+19
344لوئیس همیلتونمرسدس707.006+15
463جورج راسلمرسدس7012.313+12
516شارل لکلرکفراری7015.168+10
631استبان اوکونآلپین7023.890+8
777والتری بوتاسآلفا رومئو7025.247+6
824ژو گوانیوآلفا رومئو7026.952+4
914فرناندو آلونسوآلپین7029.945+2
1018لنس استرولاستون مارتین7038.222+1
113دنیل ریکاردومکلارن7043.047+0
125سباستین فتلاستون مارتین7044.245+0
1323الکساندر آلبونویلیامز7044.893+0
1410پیر گسلیآلفاتائوری7045.183+0
154لندو نوریسمکلارن7052.145+0
166نیکولاس لطیفیویلیامز7059.978+0
1720کوین مگنوسنهاس7068.180+0
-22یوکی سونوداآلفاتائوری47DNF0
-47میک شوماخرهاس18DNF0
-11سرجیو پرزردبول7DNF0

جدول رده‌بندی رانندگان فرمول یک فصل 2022

ردهرانندهملیتتیمامتیاز
1مکس ورشتپنهلندردبول175
2سرجیو پرزمکزیکردبول129
3شارل لکلرکموناکوفراری126
4جورج راسلانگلستانمرسدس111
5کارلوس ساینزاسپانیافراری102
6لوئیس همیلتونانگلستانمرسدس77
7لندو نوریسانگلستانمکلارن50
8والتری بوتاسفنلاندآلفا رومئو46
9استبان اوکونفرانسهآلپین39
10فرناندو آلونسواسپانیاآلپین18
11پیر گسلیفرانسهآلفاتائوری16
12کوین مگنوسندانمارکهاس15
13دنیل ریکاردواسترالیامکلارن15
14سباستین فتلآلماناستون مارتین13
15یوکی سونوداژاپنآلفاتائوری11
16ژو گوانیوچینآلفا رومئو5
17الکساندر آلبونتایلندویلیامز3
18لنس استرولکانادااستون مارتین3
19میک شوماخرآلمانهاس0
20نیکو هالکنبرگآلماناستون مارتین0
21نیکولاس لطیفیکاناداویلیامز0

جدول رده‌بندی سازندگان فرمول یک فصل 2022

ردهتیمامتیاز
1ردبول304
2فراری228
3مرسدس188
4مکلارن65
5آلپین57
6آلفا رومئو51
7آلفاتائوری27
8استون مارتین16
9هاس15
10ویلیامز3

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد