موضوعات داغ

چگونه تشخیص دهیم که باتری خودرو آسیب دیده است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا باتری شما هم سوراخ شده است؟ این یکی از اصطلاحات تخصصی است که از زمان ظهور خودروهای برقی سر زبان‌ها افتاده ‌است. با وجود اینکه سازندگان تلاش زیادی برای محافظت از بسته‌های باتری می‌کنند، اما بهتر است که یک محافظ الکترونیکی هم وضعیت آن‌ها را زیر نظر داشته باشد.

شرکت تایرسازی کانتیننتال که یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان فناوری‌های صنعت خودرو در جهان نیز به شمار می‌رود، سیستم تشخیص ضربه خوردن به باتری را برای همین منظور طراحی کرده‌ است. اگرچه باتری‌ها به خوبی مورد محافظت هستند اما شرکت کانتیننتال استدلال می‌کند که چون باتری‌ها معمولاً در زیر خودرو نصب می‌شوند، اگر قسمت زیرین خودرو ضربه بخورد امکان آسیب رسیدن به آن‌ها وجود دارد.

سنگ‌ها و تکه‌های فلز می‌توانند به باتری‌ها آسیب برسانند و به همین دلیل برای محافظت از باتری‌ها از پوشش‌های محکم استفاده می‌شود. اما اگر یک شیء سنگین به قسمت زیرین خودرو برخورد کند، آیا راننده فوراً آن را چک می‌کند یا خودرو را به تعمیرگاه می‌برد؟ در اکثر مواقع راننده تا زمانی که چراغ هشدار خاصی نبیند این زحمت را به خود نمی‌دهد.

سیستم تشخیص ضربه خوردن به باتری با استفاده از سنسورهای فشار هرگونه ضربه به کف خودرو را تشخیص می‌دهد. این سیستم می‌تواند میزان ضربه وارده به خودرو را دسته‌بندی کند، و اگر تشخیص دهد که احتمال سوراخ شدن باتری وجود دارد، به راننده هشدار می‌دهد. این سیستم همچنین می‌تواند دقیقاً مشخص کند که کجای باتری صدمه ‌دیده است و این اطلاعات را به سیستم مدیریت باتری منتقل می‌کند، که می‌تواند سلول‌های باتری در آن قسمت را تخلیه کند تا از آتش‌سوزی جلوگیری شود.

علاوه بر ضربه خوردن در سرعت بالا، این سیستم در سرعت پایین مثلاً هنگام برخورد خودرو با لبه جدول هم میزان آسیب وارده را تشخیص می‌دهد. این سیستم در چنین شرایطی می‌تواند ارتفاع خودرو را افزایش دهد تا از مانع عبور کند. سنسورهای ماهواره‌ای این سیستم شبیه سنسورهای سیستم محافظت از عابران هستند که از ۱۰ سال پیش مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سنسورها از لوله‌های سیلیکونی پر از هوا تشکیل شده‌اند که قسمت زیرین محفظه باتری را می‌پوشانند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد