موضوعات داغ

آشفته‌ بازار خودرو ، وضعیت نامعلوم برجام و واردات خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

با توجه عدم ثبات قیمتی دلار در هفته‌های اخیر و همچنین خبرهای ضد و نقیض در مورد بازگشت به برجام تمامی بازارهای مالی کشور تحت‌تأثیر این مهم قرار گرفته‌اند. بازار خودرو نیز از جمله این بازارهاست که وابسته به خبرهای فاندامنتالی است. در چند هفته اخیر افزایش قیمت دلار و ورود آن به کانال قیمتی 31 الی 32 هزارتومانی قیمت خودروها مخصوصاً خودروهای وارداتی افزایش پیدا کردند. دراین‌بین انتشار خبرهای مختلف مثبت و منفی نیز خود مزید بر علت شد تا برای چند هفته ثبات نصف و نیمه قیمتی از بازار خودرو رخت بربسته و جای خود را به تلاطم و آشفتگی دهد.

خودروهای وارداتی

باتوجه‌به اخبار مختلف در خصوص آزادسازی واردات خودرو و همچنین انتشار خبر در خصوص تدوین آیین‌نامه واردات خودرو در 10 بند توسط وزارت صمت و حذف سقف دلاری واردات خودرو شوک‌های پیاپی به بازار خودرو وارد نمود. این موضوع بازار را به سمتی سوق داد که هم فروشنده و هم خریدار از بازار خودرو فراری شده‌اند.

معضلی به نام قرعه‌کشی خودرو

وجود معضلی به نام قرعه‌کشی فروش خودرو و تلاش پایان‌ناپذیر مسئولان در خصوص راه‌اندازی سیستم‌های یکپارچه فروش و قرعه‌کشی خودرو نیز یکی از مشکلات اساسی حال حاضر بازار خودرو کشور است که هرچند وقت یکبار آشفتگی و سردرگمی جدیدی را در بازار خودرو و در میان خریداران و افراد متقاضی ایجاد می‌کند. وزارت صمت و مسئولان مربوطه نیز همچنان تأکید بر حمایت از این طرح از پیش شکست‌خورده دارند.

در حال حاضر باتوجه‌به گفته کارشناسان و متخصصان این حوزه، بازار همچنان در رکود به سر می‌برد و خرید و فروشی در آن صورت نمی‌گیرد. البته به نظر می‌رسد افراد در بازار بیشتر فروشنده هستند و خریدار خودرو در بازار بسیار کم است. حتی کسانی که خودرو را جهت مصرف شخصی نیاز دارند به نظر می‌رسد که دست نگه داشته و منتظر مشخص‌شدن وضعیت بازار هستند. این رکود در حدی است که کاهش حدودی نرخ ارز نیز دیگر در قیمت‌ها تأثیر آن‌چنانی نمی‌گذارد.

انتظار برای واردات خودرو

به نظر می‌رسد وضعیت کنونی بازار خودرو در وهله اول منتظر اجرایی‌شدن واردات خودرو و پایان یافتن بیانات غیر اجرائی گاه‌وبیگاه نمایندگان و مسئولین در خصوص این موضوع است و همچنین بازار نیم‌نگاهی به وضعیت توافقات برجام و رفع تحریم‌ها داشته که تأثیر مستقیم بر تمام اقتصاد کشور خواهد داشت.

به نظر می‌رسد بازار خودرو کشور به سقف قیمتی خود رسیده است و خریداران از صحنه خارج شده‌اند و منتظر یک تلنگر برای شکستن قیمت‌ها به سمت پایین هستند و همین موضوع تا زمان مشخص‌شدن موارد ذکر شده بازار را در رکود نگه خواهد داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد