موضوعات داغ

آپشن های ماشین های ایران خودرو، از تارا تا رانا و دنا

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آپشن های ماشین های ایران خودرو

روزانه با پیشرفت تکنولوژی شرکت‌های خودروسازی به دنبال اضافه کردن آپشن‌های اضافی به خودروها، برای رفاه بیشتر صاحبان آن‌ها هستند. ماشین ماشین به عنوان وسیله نقلیه برای جابه‌جایی مردم، باید رفاه سرنشینان خود را به بهترین شکل ممکن فراهم کند؛ به همین خاطر سازندگان ماشین، باید ویژگی‌ها و تجهیزات جانبی این وسایل نقلیه را افزایش دهند. خریداران نیز به دنبال خرید اتومبیلی لوکس با بهترین ویژگی‌های جانبی هستند.

آیا مایل به خرید خودرو و شرکت در ثبت نام سایپا و ایران خودرو هستید؟ ما در این مقاله از سری مقالات خودرو بانک 4 تا از آپشن‌های ماشین های ایران خودرو را معرفی می‌کنیم. همچنین اتومبیل‌هایی که از این آپشن‌ها برخوردار هستند را در هر قسمت به صورت مجزا لیست می‌کنیم. اگر از علاقه‌مندان ماشین‌ با ویژگی‌های منحصر به فرد و لوکس هستید، برای چند دقیقه ما را همراهی کنید. با مطالعه این مقاله با دیدی باز یک خودرو درجه یک با امکانات مطلوب را انتخاب خواهید کرد.

1.سانروف، اولین آپشن اضافی در خودروهای ایران خودرو

سانروف نام یک ویژگی است که امکان باز و بسته کردن سقف خودرو را به سرنشینان خود می‌دهد. شاید این آپشن ویژگی منحصر به فرد خاصی در رانندگی به نظر نرسد ولی طرفداران بسیار زیادی دارد. سانروف دارای سه جنس متفاوت است که عبارتند از:

• پارچه‌ای

• شیشه‌ای

• متناسب با جنس بدنه ماشین

سقف متحرک یک سوم از سقف ماشین را تشکیل می‌دهد. در گذشته امکان باز و بسته شدن سانروف به صورت دستی ممکن بود؛ ولی امروزه این کار با دکمه برقی صورت می‌پذیرد. تجربه رانندگی با ماشین سانروف زیر آسمان پر ستاره شب، بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. همچنین جنس شیشه مورد استفاده در سانروف به شکلی است که تابش آفتاب در روز، باعث آزار سرنشینان خودرو نشود.

آپشن سانروف

با وجود طرفداران بسیاری که برای آپشن سقف متحرک خودرو وجود داردگروهی دیگر آن را به عنوان یک ویژگی مثبت به حساب نمی‌آورند. به همین ترتیب با توجه به تفاوت سلیقه باید انتخاب کرد که چه ماشین هایی نخریم و کدام را بخریم. ماشین‌های 207، تارا و دنا پلاس در کارخانه تولیدی شرکت ایران خودرو، این آپشن را روی خودروهای خود پیاده می‌کنند.

2.سیستم کروز کنترل، آپشنی برای خستگی کمتر در جاده

ACC مخفف کلمه adaptive cruise control است. در واقع سیستم کروز کنترل ماشین در جاده به عنوان یک سامانه بازدارنده سرعت است. این ویژگی یکی از آپشن‌های پرطرفدار مورد استفاده در خودروهای داخلی است. با فعال کردن دکمه کروز کنترل سرعتی در جاده، سرعت خودرو بدون فشار به پدال گاز ثابت می‌ماند. در این شرایطی بدون هیچ دردسر و فشاری به پای راننده، خودرو با یک سرعت ثابت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

نسل جدید ماشین‌های کروز کنترل، مدل تطبیقی است. رادارهای این سیستم با اسکن جاده و شرایط حرکت اتومبیل‌های دیگر، سرعت خود را تطبیق می‌دهد. رانندگی با این آپشن بسیار آسان‌تر است. در مدل قدیمی‌تر و سرعتی این آپشن، راننده با ترمز کنترل ماشین را در اختیار می‌گیرد؛ در حالی که آپشن تطبیقی بسته به شرایط جاده سرعت به صورت خودکار تغییر می‌کند.

سیستم کنترل کروز

با کمک سیستم کروز امکان استراحت رانندگان در جاده‌های صاف و یکنواخت در حین رانندگی وجود دارد. تجربه رانندگی افراد با تجربه کمتر با این اتومبیل راحت‌تر است. به همین خاطر ماشین با آپشن کروز کنترل در لیست بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار قرار می‌گیرد. برخی از خودروهای داخلی مثل دنا، دنا پلاس، 207، تارا، رانا و رانا پلاس دارای سیستم کروز کنترل هستند. همچنین با هزینه بیشتر امکان نصب آن روی خودروهای دیگر نیز وجود دارد.

3.راحتی پارک خودرو با کمک دوربین و سنسور پارک، سومین آپشن ماشین‌های ایران خودرو

ماشین دارای سنسور پارک و دوربین، امکان پارک خودرو را بسیار راحت کرده است. به کمک این سنور، برای پارک ماشین نیاز به راهنمایی شخص دومی وجود ندارد. به این صورت مشکلی برای پارک و خروج ماشین از یک جای پارک کوچک وجود ندارد. در این ماشین‌ها یک دوربین در قسمت عقبی وجود دارد که به LCD اتومبیل وصل است و پشت ماشین در این نمایشگر نشان داده می‌شود.

با نصب چهار دوربین در جلو، پشت و زیر دو آینه بغل خودرو امکان دید 360 درجه در هنگام پارک وجود دارد. تصاویر این دوربین‌ها به کمک کامپیوتر مرکزی خودرو ادغام می‌شود تا بهترین دید در اختیار راننده قرار بگیرد. همچنین سنسورهای پارک خودرو در عقب، جلو و دو طرف خودرو قرار دارد. در این ماشین‌ها اگر ماشین به یک جسم خارجی نزدیک شود، بوق خطر آن را به راننده هشدار می‌دهد.

دوربین و سنسور صدای پارک برای خودرو

ماشین دنا پلاس و تارا اتومات دارای آپشن نمایشگر و دوربین عقب در بین خودروهای داخلی هستند. اما این آپشن در تارا و دنا معمولی به صورت ناقص اجرا شده است. با نصب یک دوربین عقب در این خودروها قابلیت نمایش در نمایشگر جلو ماشین فعال می‌شود. همچنین این روزها امکان نصب نمایشگر و دوربین برای بقیه خودروهای داخلی از پراید گرفته تا بهترین ماشین بعد از پراید وجود دارد.

4. ردیاب آپشنی کاربردی از ایران خودرو برای جلوگیری از سرقت اتومبیل

GPS یا ردیاب یکی از ویژگی‌های بسیار پرکاربرد در خودروهای داخلی است. با کمک این وسیله کوچک، نمایش موقعیت مکانی خودرو امکان‌پذیر است. جی‌پی‌اس موقعیت مکانی وسیله نقلیه برای مسیریابی را به کمک ماهواره دریافت می‌کند. به این ترتیب بهترین مسیر برای حرکت اتومبیل انتخاب می‌شود. همچنین امکان خاموش کردن ماشین از راه دور، باز و بسته شدن درب و ضربه به خودرو توسط این قطعه کوچک ممکن است.

این روزها سارقین در خیابان‌ به راحتی آب خوردن، دست به سرقت اتومبیل‌ها می‌زنند. یکی از نگرانی‌هایی که بعد از رها کردن خودرو در خیابان وجود دارد همین مسئله است. امکانات امنیتی متنوعی از قبلی قفل فرمان، کاپوت و پدال وجود دارد ولی باز هم امکان دزدیده شدن خودرو را به حداقل نمی‌رساند. نصب ردیاب ایمنی ماشین را بسیار افزایش می‌دهد. با وصل تلفن همراه به GPS، امکان ردیابی خودرو در صورت سرقت، ممکن است.

جی‌پی‌اس، چهارمین ویژگی اضافی اتومبیل

برخی از ویژگی‌های ماشین توسط ایران خودرو روی ماشین نصب می‌شود و امکان ارتقای آن در بازار ممکن است. به کمک این به روزرسانی، ویژگی‌های ایمنی خودرو نیز بهبود پیدا می‌کند. آپشن GPS در خودروهای دنا، دنا پلاس، رانا، رانا پلاس و تارا وجود دارد و باید آن‌ها را بهبود بخشید.

5.استارت دکمه‌ای یک ویژگی جدید در ماشین‌های ایران‌خودرو

باز و بسته شدن اتومبیل با کمک KS یک آپشن اضافی در اتومبیل به شمار می‌رود. در این نوع خودرو، امکان استارت، باز و بسته کردن اتومبیل با کمک یک دکمه در کنار فرمان ممکن است. در اتومبیل با سیستم استارت بدون کلیک، راننده درب خودرو را با استفاده از یک کارت هوشمند باز می‌کند. بعد از فشار دادن این دکمه و فشار به پدال گاز ماشین آماده حرکت می‌شود. این آپشن به تازگی در تارا با دنده اتومات و دنا پلاس استفاده شده است.

استارت دکمه‌ای، آخرین ویژگی اتومبیل

ارزش افزوده ماشین با آپشن‌های اضافی و پر استفاده

وجود آپشن‌های اضافی در خودرو باعث افزایش قیمت آن می‌شود. این روزها ترجیح مردم استفاده از وسایل با رفاه بیشتر است؛ به همین خاطر خودرو با آپشن‌های بالا طرفداران بسیاری دارد. امکانات متنوع بسیار زیادی مثل نمایشگر شیشه جلو، سامانه دید در شب، ماساژور صندلی، گرمکن غربیلک ماشین و موارد این چنینی دیگری وجود دارد؛ نکاتی که راحتی سفر با خودرو را حداکثر می‌کند.

شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز برای رقابت با سایر کشورها، باید اتومبیل‌های خود را به این امکانات مجهز کنند. ما در این مقاله 5 تا از آپشن‌های ماشین‌های ایران خودرو را برسی کردیم. البته امکان نصب برخی از این آپشن‌ها بعد از خرید نیز ممکن است. به نظر شما کدام یک از این ویژگی‌ها کارایی بیشتری دارد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/19
نمیشد هم.ن ماشین های ایرانخودرو رو نشون بدید؟
بهتر از ماشین های بی ام و در ایران برای تبلیغ استفاده نشه!
1401/5/22
بزار همونو تبلیع کنن بهتره لااقل میگیم بی ام و تبلیغ کردن اشکال نداره ! خجالتم خوب چیزیه آخه این ملغمه های ایرانی تبلیغ دارن؟ دیگه الان خودرو های رده چندمی اقتصادی چینی آپشن هاشون از به اصطلاح " لوکس " های ایران خودرو و سایپا بیشتره. جمع کنید این مسخره بازیارو.
1401/5/19
خودروی ایرانی و چینی یعنی یه لگن آشغال تموم عیار که هیچ ارزشی نداره
خودرو فقط آمریکایی و اروپایی و ژاپنی و کره ای و بس....
1401/5/19
آقای مسئول رانا دنده اتوماتیک مجهز به شیفتر تعویض دنده پشت فرمان کی میاد؟؟؟؟؟
1401/5/19
لطفا به ایرانخودرو این نکته را انتقال بدهید که اگر چراغ عقب تارا و از نوع تالیسمان اپکو بندازه بشدت بازار بهتری خواهد داشت و یا لااقل قبل تحویل از خریدار بپرسن که میخاین تغییر بدهید یا خیر و پول مازاد بگیرن
1401/5/21
این رپورتاژی که اسمشو گذاشتین آپشن اونور مرز روال تولید خودرو هست ، کروز کنترل آپشنه آخه؟
1401/7/15
چجوری میتونیم خودروی تارا دنده را در خود شرکت به صورت سانروف تحویل بگیریم ممنون میشم راهنمایی بکنین
1401/7/21
رپرتاژ آگهی!!!! ... جسارتا سایر آپشن ها از جمله آفتابگیر شیشه جلو ، آینه های بغل, چراغهای راهنما ، چراغهای نورانی! جلو. و از همه مهمتر بووق! و برف پاک کن رو نگفتین!
.... چرا آخه؟!!!
1401/12/29
سلام خواهشا قيمت سورن پلاس دوگانه سوز طبق آبشن های که میزارید ببرید بالا چون آبشن های معمولی را نداره از لطف شما ممنونم